Saturday, February 15, 2014

MEMULIAKAN SUAMI MEMULIAKAN ISTERI

Nasihat rumahtangga. Suami teladan, syurga para isteri. (Suami meneladani keromantisan Nabi saw terhadap para Isterinya). Diantara yg wajib diteladani seorg muslim dari Rasulullah adalah perlakuan mulia Rasulullah terhadap para isterinya, krn Rasulullah adalah sosok suami yg paling mesra terhadap isteri2 nya. 

Nabi saw bersabda, Yg terbaik di antana kalian adalah yg terbaik terhadap keluarga/isterinya Dan saya adalah org yg paling baik terhadap isteri/keluarga ku (HR Tirmizi). Hal ini dpt menjadi resep utk memperbaharui kondisi rumah tangga yg sudah kerontang dan hambar, diantaranya adalah:

1. Suami membukakan pintu utk isterinya, baik di kendaraan, rumah, maupun yg lain. Dari Anas, dia berkata: Kemudian kami pergi menuju Madinah (dari Khaibar). Aku lihat Nabi saw menyediakan tmpt duduk yg empuk dari kain di blkg beliau utk Shafiyyah. Kemudian beliau duduk di samping untanya sambil menegakkan lutut beliau dan Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut beliau sehingga dia boleh menaiki unta tersebut. (HR Bukhari).

2. Mencium isteri ketika pergi dan dtg. Sungguh hal yg romantis dan boleh menimbulkan rasa kasih syg jika kita boleh membiasakan mencium isteri/suami ketika hendak bepergian atau baru pulang. Dari Aisyah ra, bahawa Nabi saw biasa mencium isterinya stlh wudhu, kemudian beliau solat dan tidak mengulangi wudhunya. (HR Abdurrazaq)

3. Makan/minum sepiring/segelas berdua. Dari Aisyah r.a, ia berkata: Saya dahulu biasa makan his (sejenis bubur) bersama Nabi saw (HR Bukhari dlm Adabul Mufrod). Dari Aisyah Ra, ia berkata : Aku biasa minum dari gelas yg sama ketika haid, lalu Nabi saw mengambil gelas tersebut dan meletakkan mulutnya di tmpt aku meletakkan mulut, lalu beliau minum (HR Abdurrozaq dan Said bin Manshurdan riwayat lain yg senada dari Muslim). Nabi saw pernah minum di gelas ya digunakan Aisyah. Beliau juga pernah makan daging yg pernah digigit Aisyah. (HR Muslim No. 300). Bahkan keberkatannya dijamin, diriwayatkan Abu Hurairah: “Makanan berdua cukup utk 3 org, makanan 3 org cukup utk empat org”. ( HR Bukhori-5392 dan Muslim-2058).

4. Suami menyuapi isteri: Dari Saad bin Abi Waqash ra berkata : Rasulullah saw bersabda: Dan sesungguhnya jika engkau memberikan nafkah, maka hal itu adalah sedekah, hingga suapan nasi yg engkau suapkan ke dlm mulut isterimu (HR Bukhori (VI/293) dan Muslim (V/71)

5. Berlemah lembut, melayani/menemani isteri yg sdg sakit (memanjakan isteri sakit): Diriwayatkan oleh Aisyah ra, Nabi saw adalah org yg penyayg lagi lembut. Beliau org yg paling lembut dan bnyk menemani isterinya yg sdg mengadu atau sakit. (HR Bukhari No 4750, HR Muslim No 2770)

6. Bersenda gurau dan membangun kemesraan: Aisyah dan Saudah pernah saling melumuri muka dgn makanan. Nabi saw tertawa melihat mrk. (HR Nasai dgn isnad hasan). Dari Zaid bin Tsabit berkata ttg Rasulullah: suka bercanda dgn isterinya (HR Bukhari).

7. Menyaygi isteri dan melayaninya dgn baik: Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah bersabda: Org mukmin yg paling sempurna imannya ialah yg paling baik akhlaknya dan org yg paling baik diantara kalian ialah yg paling baik terhadap isterinya (HrTirmizi, Ibnu Hibban, hadis hasan sahih).

8. Memberi hadiah: Dari Ummu Kaltsum binti Abu Salamah, ia berkata, Ketika Nabi saw menikah dgn Ummu Salamah, beliau bersabda kpdnya, “Sesungguh nya aku pernah hendak memberi hadiah kpd Raja Najasyi sebuah pakaian berenda dan beberapa botol minyak kasturi, namun aku mengetahui ternyata Raja Najasyi telah meninggal dunia dan aku mengira hadiah itu akan dikembali kan. Jika hadiah itu mmg dikembalikan kpdku, aku akan memberi kannya kpd mu”. Ia (Ummu Kultsum) berkata, Ternyata keadaan Raja Najasyi spt yg disab-dakan Rasulullah saw dan hadiah tersebut dikembalikan kpd beliau, lalu beliau memberikan kpd masing2 isterinya satu botol minyak kasturi, sdg sisa minyak kasturi dan pakaian tersebut beliau berikan kpd Ummu Salamah. (HR Ahmad)

9. Ttp romantis walau isteri sdg haid: Haid, adalah sesuatu yg alamiah bagi wanita. Berbeza dgn pandangan kaum Yahudi, yg menganggap wanita haid adalah najis besar dan tidak boleh didkti. Ketika Aisyah sdg haid, Nabi saw pernah membangunkannya, beliau lalu tidur dipangkuannya dan membaca Al Quran (HR Bukhari no 7945).

10. Mengajak isteri makan di luar: Anas mengatakan bahawa jiran Rasulullah saw, seorg Parsi, pintar sekali membuat masakan gulai. Pada suatu hari dia membuatkan masakan gulai yg enak utk Rasulullah saw. Lalu dia dtg menemui Rasululiah saw utk mengundang makan beliau. Beliau bertanya: Bgmn dgn ini? (maksudnya Aisyah). Org itu menjawab: Tidak. Rasulullah saw berkata: (Kalau begitu) aku juga tidak mau. Org itu kembali mengundang Rasulullah saw. Rasulullah saw bertanya: Bgmn dgn ini? Org itu menjawab: Tidak. Rasulullah kembali berkata: Kalau begitu, aku juga tidak mau. Kemudian, org itu kembali mengundang Rasulullah saw. dan Rasulullah saw. kembali bertanya: Bgmn dgn ini? Pada yg ke3 kalinya ini org Parsi itu mengatakan: Ya. Akhirnya mrk bangun dan segera berangkat ke rumah lelaki itu. (HR Muslim).

11. Mengajak isteri jika hendak ke luar kota: Biasanya para suami, kalau ada tugas ke luar kota, hal2 spt ini dijadikan kesempatan. Tapi tak ada salahnya kalau rezeki kita cukup, kita ajak isteri kita pergi juga, kalau saya biasanya biaya sendiri. Aisyah berkata: Biasanya Nabi saw. apb ingin melakukan suatu perjlnan, beliau melakukan undian di antara para isteri. Brgsiapa yg keluar nama/nomor undian nya, maka dialah yg ikut pergi bersama Rasulullah saw. (HR Bukhari dan Muslim)

12. Menghibur diri bersama isteri ke luar rumah: Aisyah, dia berkata: Pada suatu hariraya org2 berkulit hitam mempertontonkan permainan perisai dan lembing. Aku tidak ingat apakah aku ya meminta atau Nabi saw. sendiri yg berkata padaku: Apakah aku ingin melihatnya? Aku jawab: Ya. Lalu beliau menyuruhku berdiri di blkgnya. Pipiku menempel ke pipi beliau. Beliau berkata: Teruskan main kalian, wahai Bani Arfidah (julukan org2 Habsyah)! Hingga ketika aku sudah merasa bosan beliau bertanya: Apakah kamu sudah puas? Aku jawab: Ya. Beliau berkata: Kalau begitu, pergilah!’ (HR Bukhari, Muslim).

13. Mencium isteri sering2: Mencium isteri dgn penuh kasih syg, sgtlah mulia dan romantis. Berbeza dgn ciuman yg dilakukan krn nafsu spt di film-film yg kebnykan ada di layar kaca. Nabi saw sering mencium Aisyah dan itu tidak membatalkan puasa (HR Nasai dlm Sunan Kubra II/204)

14. Suami mengantar isteri: Kadang bnyk dari kita malas mengantar isteri kita bepergian. Saya tidak boleh membaygkan bgmn jika isteri saya keluar rumah sendirian, ada masalah di jln dia kebingungan. Shafiyyah, isteri Nabi saw, menceritakan bahawa dia dtg mengunjungi Rasulullah saw. ketika beliau sdg melakukan itikaf pada hari 10 yg terakhir dari bln Ramadan. Dia berbicara dkt beliau beberapa saat, kemudian berdiri utk kembali. Nabi saw. juga ikut berdiri utk mengantarkannya. (Dlm satu riwayat dikatakan: Nabi saw berada di masjid. Di samping beliau ada para isteri beliau. Kemudian mrk pergi (pulang). Lantas Nabi saw. berkata kpd Shafiyyah binti Huyay: Jgn terburu-buru, agar aku dpt pulang bersamamu’) (HR Bukhari dan Muslim).

15. Suami isteri berjln dimlm hari: Rasulullah dtg pada mlm hari, kemudian mengajak Aisyah berjln2 dan berbincang2 (HR Muslim 2445).

16. Panggilan khusus pada isteri: Rasulullah.Nabi saw mmggil Aisyah dgn Humairah ertinya yg kemerah2an pipinya. Rasulullah juga suka mmggil Aisyah dg sebutan aisy/aisyi, dlm budaya arab pemenggalan huruf terakhir menunju kan panggilan manja/tanda syg

17. Memberi sesuatu yg menyenangkan isteri: Dari Said bin Yazid, bahawa ada seorg wanita dtg menemui Nabi, kemudian Nabi bertanya kpd Aisyah: Wahai Aisyah, apakah engkau kenal dia? Aisyah menjawab: Tidak, wahai Nabi Allah. Lalu, Nabi bersabda: Dia itu Qaynah dari Bani Fulan, apakah kamu mau ia bernyanyi utkmu?, maka bernyanyilah qaynah itu utk Aisyah. (Hr An Nasai, kitab Asyratun Nisa, no. 74)

18. Memperhatikan perasaan isteri: Sesungguhnya ketika seorg suami mem-perhatikan isterinya dan begitu pula dgn isterinya, maka Allah memperhatikan mrk dgn penuh rahmat, manakala suaminya merengkuh telapak tgn isterinya dgn mesra, berguguranlah dosa2 suami isteri itu dari sela jemarinya (Diriwayatkan Maisarah bin Ali dari Ar- Rafi dari Abu Said Alkhudzri r.a).

19. Segera menemui isteri jika tergoda: Dari Jabir, sesungguhnya Nabi saw pernah melihat wanita, lalu beliau masuk ke tmpt Zainab, lalu beliau tumpahkan keinginan beliau kpdnya, lalu keluar dan bersabda, Wanita, kalau menghadap, ia menghadap dlm rupa syaitan. Bila seseorg di antara kamu melihat seorg wanita yg menarik, hendaklah ia dtgi isterinya, krn pada diri isterinya ada hal yg sama dgn yg ada pada wanita itu. (HR Tirmizi)

20. Berpelukan saat tidur: Tidak saya deskripsikan, soalnya ada yg blm meredha? (HR Tirmizi 132)

21. Membantu pekerjaan rumah tangga: Hal inilah yg kadang2 masih males. Tapi jika dikerjakan berdua, biasanya jadi tidak berasa, sambil becanda ataupun ngobrol2. Aisyah pernah ditanya: Apa yg dilakukan Nabi saw. di rumahnya? Aisyah menjawab: Beliau ikut membantu melaksanakan pekerjaan keluarganya. (HR Bukhari)

22. Mengistimewakan isteri: Dari Anas, dia berkata: Kemudian kami pergi menuju Madinah (dari Khaibar). Aku lihat Nabi saw menyediakan tmpt duduk yg empuk dari kain di blkg beliau utk Shafiyyah. (HR Bukhari)

23. Mendinginkan kemarahan isteri dgn mesra: Nabi saw biasa memijit hidung Aisyah jika ia marah dan beliau berkata, Wahai Aisy, bacalah doa: Wahai Tuhanku, Tuhan Muhammad, ampunilah dosa2ku, hilangkanlah kekerasan hatikudan lindungilah diriku dari fitnah yg menyesatkan. (Hr Ibnu Sunni)

24. Tiduran di pangkuan isteri: Dari Aisyah ra, ia berkata, Nabi saw biasa meletakkan kepalanya di pangkuanku walaupun aku sdg haid, kemudian beliau membaca al-Quran. (HR Abdurrazaq).

25. Mandi romantis bersama pasangan: Aisyah pernah mandi satu bejana bersama Nabi saw (HR Nasai)

26. Disisir isteri: Dari Aisyah ra, ia berkata, Saya biasa menyisir rambut Rasulullah saw, saat itu saya sdg haidh. (HR Ahmad)

27. Minum bergantian pada tmpt yg sama: Dari Aisyah ra, dia berkata, Saya biasa minum dari mug yg sama ketika haid, lalu Nabi mengambil mug tersebut dan meletakkan mulutnya di tmpt saya meletakkan mulut saya, lalu beliau minum, kemudian saya mengambil mug, lalu saya menghirup isinya, kemudian beliau mengambilnya dari saya, lalu beliau meletakkan mulutnya pada tmpt saya meletakkan mulut saya, lalu beliau pun menghirupnya. (HR Abdurrazaq dan Said bin Manshur)

28. Membelai isteri: Adalah Rasulullah saw tidaklah setiap hari melainkan beliau mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorg demi seorg. Beliau mengham-piri dan membelai kami dgn tidak mencampuri hingga beliau singgah ke tmpt isteri yg beliau giliri waktunya, lalu beliau bermlm di tmptnya. (HR Ahmad) semoga kita terbaik utk isteri kita!

No comments:

Post a Comment