Saturday, February 15, 2014

ZAKAT FITRAH MENURUT MAZHAB SYAFIE

Zakat fitrah adalah mengeluarkan bahan makanan pokok dgn ukuran tertentu stlh terbenamnya matahari pada akhir bln Ramadan (mlm 1 Syahwal) dgn syarat2 yg sudah ditentukan. Zakat fitrah diwajibkan ditahun kedua Hijrah. Dasar wajib zakat fitrah:

عن ابن عمر أنّ رسول الله صلّى الله عليه وسلم فرض زكاة الفطر من رمضان على الناس صاعا من تمر أو صاعا من شعير على كلّ حرّ أو عبد ذكر أو أنثى من المسلمين ( رواه مسلم )

“Diriwayatkan dari Syaidina Abdullah bin Umar r.a, sesungguhnya Rasulullah saw mewajibkan zakat fitrah bln Ramadan berupa satu sha kurma atau satu sha gandum atas setiap org muslim, merdeka atau hamba, laki2 maupun perempuan”

Zakat fitrah wajib bagi setiap org islam yg mampu dan hidup di sebahagian bln Ramadan serta sebahagian bln Syahwal. Ertinya, org yg meninggal stlh masuk waktu maghrib mlm lebaran (mlm 1 Syahwal) wajib baginya zakat fitrah (dikeluarkan dari harta peninggalannya). Begitu juga bayi yg dilahirkan sesaat seblm terbenamnya matahari di hari terakhir bln Ramadan dan terus hidup smpi stlh terbenamnya matahari mlm 1 Syahwal. Tapi sebaliknya, org yg meninggal seblm terbenamnya matahari di akhir bln Ramadan atau bayi yg lahir stlh terbenamnya matahari di mlm 1 Syahwal tidak diwajibkan baginya zakat fitrah.

Yg dimaksud mampu iaitu, memiliki harta lebih dari:

Keperluanan makan dan pakaian utk dirinya dan org yg wajib dinafkahi pada siang hari raya berserta mlm harinya (1 Syahwal dan mlm 2 Syahwal).
Hutang, meskipun blm jatuh tempo (saat membayar).
Rumah yg layak baginya dan org yg wajib dinafkahi.
Biaya pembantu utk isteri jika diperlukan.

Org yg wajib dinafkahi iaitu:

1) Anak yg blm baligh dan tidak memiliki harta.

2) Anak yg sudah baligh namun secara fisik tidak mampu bekerja spt lumpuh, gila dan sbgnya serta tidak memiliki harta.

3) Org tua yg tidak mampu (mu’sir).

4) Isteri yg sah.

5) Isteri yg sudah ditalak roj’i (isteri yg pernah dikumpuli dan tertalak satu atau dua) dlm masa iddah.

6) Isteri yg ditalak ba’in (talak 3) apb dlm keadaan hamil.

Zakat fitrah berupa makanan pokok kebnykkan penduduk daerah setmpt. Ukuran zakat fitrah 1 sho’ beras = 2.75 – 3 kg. Urutan dlm mengeluarkan zakat fitrah ketika harta terbatas. Org yg memiliki kelebihan harta spt di atas ttp tidak mencukupi utk fitrah seluruh keluarganya, maka dikeluarkan sesuai urutan berikut :

Dirinya sendiri.
Isteri.
Pembantu isteri sukarela (tanpa bayaran).
Anak yg blm baligh.
Ayah yg tidak mampu.
Ibu yg tidak mampu.
Anak yg sudah baligh dan tidak mampu (secara fisik dan materi).

Jika kelebihan harta tersebut kurang dari 1 sha maka ttp wajib dikeluarkan.

Waktu mengeluarkan zakat fitrah:

1). Waktu wajib, iaitu ketika mendpti sebahagian dari bln Ramadan dan sebahagian dari bln Syahwal.

2). Waktu jawaz (boleh) iaitu mulai awal Ramadan. Dgn catatan org yg telah menerima fitrah darinya ttp dlm keadaan mustahiq (berhak menerima zakat) dan mukim saat waktu wajib. Jika saat wajib org yg menerima fitrah dlm keadaan kaya atau musafir maka wajib mengeluarkan kembali.

3). Waktu fadhilat (utama), iaitu stlh terbitnya fajar hari raya (1 Syahwal) seblm pelaksanaan solat hari raya.

4). Waktu makruh, iaitu stlh pelaksaan solat hari raya hingga terbenamnya matahari 1 Syahwal, kecuali krn menunggu kerabat atau jiran yg berhak menerimanya.

5). Waktu haram, iaitu mengakhirkan hingga terbenamnya matahari 1 Syahwal kecuali krn uzur spt tidak didptkan org yg berhak didaerah itu. Namun wajib mengqada.

Syarat sah zakat fitrah: Niat. Niat wajib dlm hati. Sunnah melafazkannya dlm mazhab syafie.

Niat utk fitrah diri sendiri:

نَوَيْتُ أَنْ أُخْرِجَ زَكَاةَ اْلفِطْرِ عَنْ نَفْسِي لِلَّهِ تَعَالىَ

(Saya niat mengeluarkan zakat fitrah saya krn Allah Taala)

Niat utk zakat fitrah org lain:

نَوَيْتُ أَنْ أُخْرِجَ زَكَاةَ اْلفِطْرِ عَنْ فُلاَنٍ أَوْ فُلاَنَةْ لِلَّهِ تَعَالىَ

(saya niat mengeluarkan zakat fitrah fulan atau fulanah krn Allah Taala)

CATATAN: Anak yg sudah baligh, mampu secara fisik, tidak wajib bagi org tua mengeluar kan zakat fitrahnya. Oleh krn itu apb org tua hendak mengeluarkan zakat fitrah anak tersebut, maka caranya ialah dgn men-tamlik makanan pokok kpdnya (memberikan makanan pokok utk fitrahnya agar diniati anak tersebut). Atau mengeluarkannya dgn seizin anak.

Cara niat zakat fitrah: Jika dikeluarkan sendiri, maka diniatkan ketika menyerah kannya kpd yg berhak atau stlh memisahkan beras sbg fitrahnya. Apb sudah diniatkan ketika dipisah maka tidak perlu diniatkan kembali ketika diserahkan kpd yg berhak. Jika diwakilkan, diniatkan ketika menyerahkan kpd wakil atau memasrahkan niat kpd wakil. Apb sudah diniatkan ketika menyerahkan kpd wakil maka tidak wajib bagi wakil utk niat kembali ketika memberikan kpd yg berhak, namun lebih afdal ttp meniatkan kembali, ttp jika memasrahkan niat kpd wakil maka wajib bagi wakil meniatkannya. Menyerahkan kpd org yg berhak menerima zakat, iaitu ada 8 golongan yg sudah maklum. Hal-hal yg perlu diperhatikan:

1) Tidak sah memberikan zakat fitrah utk masjid.

2) Badan zakat fitrah yg dibentuk oleh masjid, pondokdan sbgnya bukan termasuk amil zakat krn Tiada lesen dari pemerintah.

3) Fitrah yg dikeluarkan harus layak makan, tidak wajib yg terbaik tapi bukan yg buruk.

4) Isteri yg mengeluarkan fitrah dari harta suami tanpa seizinnya utk org yg wajib dizakati, hukumnya tidak sah.

5) Org tua tidak boleh mengeluarkan fitrah anak yg sudah baligh dan mampu kecuali dgn izin anak secara jelas.

6) Menyerahkan zakat fitrah kpd anak yg blm baligh hukumnya tidak sah (qobd-nya), krn yg meng-qobd harus org yg sudah baligh.

7) Zakat fitrah harus dibagikan pada penduduk daerah dimana ia berada ketika terbenamnya matahari mlm 1 Syawal. Apb org yg wajib dizakati berada di tmpt yg berbeza sebaiknya diwakilkan kpd org lain yg tinggal di sana utk niat dan membagi fitrahnya.

8) Bagi penyalur atau panitia zakat fitrah, hendaknya berhati-hati dlm pembhg fitrah agar tidak kembali kpd org yg mengeluarkan atau yg wajib dinafkahi, dgn cara spt memberi tanda pada fitrah atau membagikan kpd blok lain.

9) Mustahiq (org yg berhak menerima zakat) ttp wajib fitrah sekalipun dari hasil fitrah yg didptkan jika dikategorikan mampu.

10) Fitrah yg diberikan kpd kyai atau guru ngaji hukumnya TIDAK SAH jika bukan termasuk dari 8 golongan mustahiq.

11) Anak yg sudah baligh dan tidak mampu (secara materi) sbb belajar ilmu wajib (fardu ‘ain atau kifayah) adalah termasuk yg wajib dinafkahi, sdgkan realita yg ada mrk libur pada saat waktu wajib zakat fitrah. Oleh krn itu, caranya harus ditamlikkan atau dgn seizinnya sbgmn di atas.

12) Ayah boleh meniatkan fitrah seluruh keluarga yg wajib dinafkahi sekaligus. Namun bnyk terjadi kesalahan, fitrah anak yg sudah baligh dicampur dgn fitrah keluarga yg wajib dinafkahi. Yg demikian itu tidak sah utk fitrah anak yg sudah baligh. Oleh krn itu, ayah harus memisah fitrah mrk utk di-tamlikkan atau seizin mrk sbgmn keterangan di atas.

13) Fitrah dgn wang tidak sah menurut mazab Syafie.

No comments:

Post a Comment