Saturday, February 15, 2014

ZAKAT FITRAH

Syarat wajib zakat fitrah :

1. Islam

2. Merdeka (bukan hamba sahaya)

3. Mempunyai kelebihan makanan atau harta dari yg diperlukan di hari raya dan mlm hari raya. Maksudnya mempunyai kelebihan dari yg diperlukan utk dirinya sendiri dan org2 yg wajib ditanggung nafkahnya, pada mlm dan siang hari raya. Baik kelebihan itu berupa makanan, harta benda atau nilai wang.

4. Menemui waktu wajib mengeluarkan zakat fitrah. Ertinya menemui sebhgian dari bln Ramadan dan sebhg dari awalnya bln Syawwal (mlm hari raya).

Keterangan: Yg dimaksud “mempunyai kelebihan di sini” adalah kelebihan dari keperluan pokok sehari2nya. Maka barang yg menjadi keperluan sehari2, spt rumah yg layak, perkakas rumah tangga yg diperlukan, pakaian sehari2 dll tidak menjadi perhitungan. Ertinya, jika tidak mampu membayar zakat fitrah, harta benda di atas tidak wajib dijual guna mengeluarkan zakat.

Jenis dan kadar zakat fitrah:

1. Berupa bahan makanan pokok daerah tersebut (bukan wang)

2. Sejenis. Tidak boleh campuran

3. Jumlahnya mencapai satu Sho’ utk setiap org. (1 Sho’ = 4 mud = lebih kurang 3kg)

4. Diberikan di tmptnya org yg dizakati.

Misalnya, seorg ayah yg berada di Surabaya dgn makanan pokok beras, men-zakati anaknya yg berada di Kediri dgn makanan pokok jagung. Maka jenis makanan yg digunakan zakat adalah jagung dan diberikan pada faqir miskin di Kediri. Menurut Imam Abu Hanifah, zakat fitrah boleh dikeluarkan dlm bentuk qimah atau wang. Jika tidak mampu 1 sho’, maka semampunya bahkan jika tidak mempunyai kelebihan harta sama sekali, maka tidak wajib zakat fitrah.

Waktu pelaksanaan mengeluarkan zakat fitrah terbagi menjadi 5 kelompok :

1. Waktu wajib : Iaitu, ketika menemui bln Ramadan dan menemui sebhg awalnya bln Syahwal. Oleh sbb itu org yg meninggal stlh maghribnya mlm Syahwal, wajib dizakati. Sdgkan bayi yg lahir stlh maghribnya mlm 1 Syahwal tidak wajib dizakati.

2. Waktu jawaz : Iaitu, sejak awalnya bln Ramadan smpi memasuki waktu wajib.

3. Waktu Fadhilat : Iaitu, stlh terbit fajar dan seblm solat hari raya.

4. Waktu makruh : Iaitu, stlh solat hari raya smpi menjelang tenggelamnya matahari pada tanggal 1 Syahwal kecuali jika ada udzur spt menanti kerabat atau org yg lebih memperlukan, maka hukumnya tidak makruh.

5. Waktu haram : Iaitu, stlh tenggelamnya matahari tanggal 1 Syahwal kecuali jika ada uzur spt hartanya Tiada ditmpt tersebut atau menunggu org yg berhak menerima zakat, maka hukumnya tidak haram. Sdgkan status dari zakat yg dikeluarkan tanggal 1 Syahwal adalah qada.

Syarat sahnya zakat :

1. Niat: 

Harus niat di dlm hati ketika mengeluarkan zakat, memisahkan zakat dari yg lainatau saat memberikan zakat kpd wakil utk dismpikan kpd yg berhak atau antara memisahkan dan memberikan. Niat zakat utk diri sendiri :

نَوَيْتُ اَنْ اُخْرِجَ زَكاَةَ اْلفِطْرِعَنْ نَفْسِي / هَذَا زَكاَةُ مَالِي 

اْلمَفْرُوْضَةْ

“Saya niat mengeluarkan zakat utk diriku / ini adalah zakat harta wajibku”

Jika niat zakat fitrah atas nama org lain, hukumnya diperinci sbg berikut :

a) Jika org lain yg dizakati termasuk org yg wajib ditanggung nafkah dan zakat fitrahnya spt isteri, anak2nya, org tuan dan seterusnya, maka yg melakukan niat adalah org yg mengeluarkan zakat tanpa harus minta izin dari org ya dizakati. Namun boleh juga makanan yg akan digunakan zakat diserahkan oleh pemilik kpd org2 tersebut supaya diniati sendiri2.

b) Jika mengeluarkan zakat utk org yg tidak wajib ditanggung nafkahnya, spt org tua yg mampu, anak2nya yg sudah besar (kecuali jika dlm kondisi cacat atau yg sdg belajar ilmu agama), saudara, anak saudara, paman atau org lain yg Tiada hubungan darah dan seterusnya, maka disyaratkan harus mendpt izin dari org2 tersebut. Tanpa izin dari mrk maka zakat yg dikeluarkan hukumnya tidak sah.

– Niat atas nama anaknya yg masih kecil:

نَوَيْتُ اَنْ اُخْرِجَ زَكاَةَ اْلفِطْرِعَنْ وَلَدِي الصَّغِيْرِ

“Saya niat mengeluarkan zakat atas nama anakku yg masih kecil…”

– Niat atas nama ayahnya:

نَوَيْتُ اَنْ اُخْرِجَ زَكاَةَ اْلفِطْرِعَنْ اَبِي

“Saya niat mengeluarkan zakat atas nama ayahku…”

– Niat atas nama ibunya:

نَوَيْتُ اَنْ اُخْرِجَ زَكاَةَ اْلفِطْرِعَنء اُمِّي

“Saya niat mengeluarkan zakat atas nama ibuku…”

– Niat atas nama anaknya yg sudah besar dan tidak mampu:

نَوَيْتُ اَنْ اُخْرِجَ زَكاَةَ اْلفِطْرِعَنْ وَلَدِي اْلكَبِيْرِ

“Saya niat mengeluarkan zakat atas nama anakku yg sudah besar…”

2. Dikeluarkan kpd org2 yg berhak menerima zakat: 

Org2 yg berhak menerima zakat ada 8 golongan spt di dlm Al-Quran Allah Swt berfirman:

إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا 

وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي 

سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ.

a. Faqir: 

Faqir adalah org yg tidak mempunyai harta atau pekerjaan sama sekali atau org yg mempunyai harta atau pekerjaan namun tidak boleh men-cukupi keperluannya. Misalnya dlm sebln ia perlu biaya sebesar Rp 500 ribu, namun penghasilannya hanya mendpt Rp 200 ribu (tidak mencapai separuh yg diperlukan). Yg dimaksud dgn harta dan pekerjaan di sini adalah harta yg halal dan pekerjaan yg halal dan layak. Dgn demikian yg termasuk golongan faqir adalah :

1. Tidak mempunyai harta dan pekerjaan sama sekali

2. Mempunyai harta, namun tidak mempunyai pekerjaan. Sdgkan harta yg ada sgt tidak cukup utk memenuhi keperluan selama umumnya usia manusia.

3. Mempunyai harta dan pekerjaan, harta saja atau pekerjaan saja namun harta atau pekerjaan tersebut haram menurut agama. Bagi org yg mempunyai harta yg melimpah atau pekerjaan yg menjanjikan, namun haram menurut agama, maka org tersebut termasuk faqir sehingga berhak dan boleh menerima zakat.

4. Tidak mempunyai harta dan mempunyai pekerjaan, namun tidak layak baginya. Spt pekerjaan yg merosak harga diri, kehormatan dll.

b. Miskin: 

Miskin adalah org yg mempunyai harta atau pekerjaan yg tidak dpt mencukupi keperluannya dan org2 yg ditanggung nafkahnya. Misalnya dlm sebln ia perlu biaya sebesar RM500, namun penghasilan nya hanya mendpt RM400 (mencapai separuh yg diperlukan).

c. Amil: 

Amil zakat iaitu org2 yg diangkat oleh Imam atau pemerintah utk menarik zakat kpd org yg berhak menerimanya dan tidak mendpt bayaran dari baitul mal atau Negara. Amil zakat meliputi bhg pendataan zakat, penarik zakat, pembagi zakat dan lain2. Jumlah zakat yg diterima oleh amil disesuaikan dgn pekerjaan yg dilakukan alias memakai standart ujroh mistly (bayaran sesuai tugas kerjaannya masing2). Syarat2 amil zakat  ialah Islam, lelaki, merdeka, mukallaf, adil, boleh melihat, boleh mendgr, mengerti masalah zakat (fasih/menguasai), muallaf. Secara harfiyah, muallaf qulubuhum adalah org2 yg di-bujuk hatinya. Sdgkan org2 yg termasuk muallaf, yg benar2 berhak menerima zakat adalah:

1. Org yg baru masuk Islam dan Iman (niat) nya masih lemah.

2. Org yg baru masuk Islam dan imannya sudah kuat, namun dia mempunyai kemuliaan dikalangan kaumnya. Dgn memberikan zakat kpdnya, diharapkan kaumnya yg masih kafir mau masuk Islam.

3. Org Islam yg melindungi kaum muslimin dari gangguan dan keburukan org2 kafir

4. Org Islam yg membela kepentingan kaum muslimin dari kaum muslim yg lain yg dari golongan anti zakat atau pemberontak dan org2 bukan Islam.

Semua org yg tergolong muallaf di atas berhak menerima zakat dgn syarat Islam. Sdgkan membujuk bukan muslim dgn menggunakan harta zakat itu tidak boleh.

e. Hamba Mukatab: 

iaitu hamba yg dijanjikan merdeka oleh tuannya apb sudah melunasi sebhg jumlah tebusan yg ditentukan dan cara angsuran. Tujuannya utk membantu melunasi tanggungan dari hamba mukatab.

f. Gharim (Org yg berhutang): 

Ghorim terbagi menjadi 3 bhg:

1). Org yg berhutang utk mendamaikan dua org atau dua kelompok yg sdg bertikai.

2). Org yg berhutang utk kemaslahatan diri sendiri dan keluarga.

3). Org yg berhutang utk kemaslahatan umum, spt berhutang utk membangun masjid, sekolah, jembatan dll.

4). Org yg berhutang utk menanggung hutangnya org lain.

g. Sabilillah: 

Sabilillah iaitu org yg berperang di jln Allah dan tidak mendptkan gaji. Sabilillah berhak menerima zakat utk seluruh keperluan perang. Sejak berangkat smpi kembali, sabilillah dan keluarga nya berhak mendptkan tunjgn nafkah yg diambilkan dari zakat. Sdgkan yg berhak memberi kan zakat utk sabilillah adalah imam (penguasa) bukan pemilik zakat. Keterangan: Dikala-ngan ulama terdpt khilaf ttg makna fii sabilillah; Ada pendpt mengatakan bahawa yg dimaksud fii sabilillah tiada lain adalah org2 yg menjadi sukarelawan utk berperang di jln Allah Swt dan tidak mendptkan gajidan inilah pendpt majoriti para ulama (pendpt yg kuat). Sebhg ulama mengatakan bahawa fii sabilillah adalah semua aktifitas yg menygkut kebaikan utk Allah sbgmn dikatakan oleh Imam Al-Qaffal, spt utk pendidikan dan peribadatan Islam. Dan pendpt ini adalah lemah.

h. Ibnu sabil (musafir): 

Ibnu sabil iaitu org yg memulai bepergian dari daerah tmpt zakat atau musafir yg melewati daerah tmpt zakat dgn syarat:

1. Bukan bepergian utk maksiat.

2. Memerlukan biaya atau kekurangan biaya. Walaupun ia mempunyai harta di tmpt yg ia tuju.

Org2 yg tidak berhak menerima zakat:

1. Org kafir atau murtad

2. Hamba sahaya selain budak mukatab

3. Keturunan dari bani Hasyim dan Bani Muthalib (para habaib), sbgmn hadis sahih, Nabi Saw bersabda:

إِنَّ هَذِهِ الصَّدَقَاتِ إِنَّمَا هِيَ أَوْسَاخُ النَّاسِ وَإِنَّهَا لَا تَحِلُّ 

لِمُحَمَّدٍ وَلَا لِآلِ مُحَمَّدٍ

 “Sesungguhya sedekah ini (zakat) adalah kotoran manusia dan tidak dihalalkan bagi Muhammad dan keluarga Muhammad”.

4. Org kaya. Iaitu org yg penghasilannya sudah lebih dari cukup utk memenuhi keperluan pokok hidupnya.

5. Org yg ditanggung nafkahnya. Ertinya, org yg berkewajiban menanggung nafkah, tidak boleh memberikan zakatnya kpd org yg ditanggung tersebut.

Cara pembhg zakat: Apb zakat dibagikan sendiri oleh pemilik atau wakilnya, maka perinciannya sbg berikut:

– Jika org yg berhak menerima zakat terbatas (boleh dihitung) dan harta zakat mencukupi, maka cara mengeluarkan zakatnya harus mencakup semua golongan penerima zakat yg ada di daerah tmpt kewajiban zakat. Dan dibagi rata antara golongan penerima zakat.

– Jika org yg berhak menerima zakat tidak terbatas atau jumlah harta zakat tidak mencukupi, maka zakat harus diberikan pada paling kurang 3 org utk setiap golongan penerima zakat.

Pemilik zakat tidak boleh membagikan zakatnya pada org2 yg bertmpt di luar daerah kewajiban zakat. Zakat harus diberikan pada golongan penerima yg berada di daerah org yg dizakati meskipun bukan penduduk asli wilayah tersebut. Sdgkan jika pembahagi dilakukan oleh Imam (penguasa), baik zakat tersebut diserahkan sendiri oleh pemilik kpd Imam atau diambil oleh Imam, maka harus dibagi dgn cara sbg berikut:

a. Semua golongan penerima zakat yg ada harus mendpt bahagian.

b. Selain golongan amil, semua golongan mendpt bahagian yg sama.

c. Setiap diri dari tiap golongan penerima mendpt bhg (jika harta zakat mencukupi)

d. Jika hajat dari masing2 individu sama, maka jumlah yg diterima juga harus sama.

Catatan: Menurut pendpt Imam Ibnu Ujail r.a adalah:

1. Zakat boleh diberikan pada satu golongan dari beberapa golongan yg berhak menerima.

2. Zakatnya satu org boleh diberikan pada satu yg berhak menerima zakat.

3. Boleh memindah zakat dari daerah zakat.

Tiga pendpt terakhir boleh kita ikuti (taqlid) walaupun berbeza dgn pendpt dari Imam Syafie. Mengingat sulitnya membagi secara rata pada semua golongan, apalagi zakat fitrah yg jumlahnya tidak begitu bnyk.

Tanya jawab seputar masalah zakat:

Soal: Sah kah badan zakat/amil yg dibentuk oleh pemerintah? Jawab: Jika memenuhi persyaratan2nya spt diangkat oleh pemerintah dan badan itu termasuk org yg menguasai bab zakat, maka dpt disebut amil zakat.

Soal: Apakah pengurus badan zakat yg didirikan oleh suatu organisasi Islam itu termasuk amil menurut Syariatataukah tidak? Jawab: Badan pembhg zakat yg ada pada waktu ini tidak termasuk amil zakat menurut agama Islam, sbb mrk tidak diangkat oleh Imam (kepala negara).

Soal: Bolehkah zakat fitrah dijual oleh badan zakat dan hasil penjualannya dipergunakan menurut kebijaksanaan badan tersebut? Jawab: Zakat fitrah tidak boleh dijual kecuali oleh mustahiqnya. (Buka kitab Al-Anwar juz 1 bab zakat)

Soal: Bolehkah zakat atau sebhgnya dijadikan modal usaha bagi badan2 zakat atau badan2 sosial tersebut ? Jawab: Tidak boleh zakat atau sebhgnya dijadi kan modal usaha bagi badan tersebut.

No comments:

Post a Comment