Monday, February 10, 2014

KISAH SEDEKAH SATU KAMBING TERBALAS HEBAT

Sedekah seekor kambing berbalas 4000 ekor kambing dan 4000 dinar. Abdul Hasan Madani menceritakan bahawa Syaidina Hasan, Husein dan Abdullah bin Jaafar r.hum pernah menunaikan haji, namun unta-unta pengangkut perbekalan mrk hilang di perjlnan, sehingga mrk melanjutkan perjlnan tanpa perbekalan. Mrk tiba di sebuah tenda org Badwi, ada seorg wanita tua duduk di dpn tenda itu. Ketika ditanyakan kpdnya, apakah ia memiliki sesuatu utk diminum, wanita tua itu mengatakan bahawa ia memilikinya, lalu mrk pun turun dari untanya. 

Ternyata wanita tua itu hanya memiliki seekor kambing betina yg sgt kurus dan lemah. Ia menyuruh mrk utk memerah susunya dan membagikannya, kemudian mrk pun melakukannya. Kemudian mrk menanyakan, apakah ia mempunyai sesuatu utk dimakan? Ia berkata, “Saya hanya mempunyai kambing betina ini, jika kalian mau menyembelihnya, saya akan memasakkan dagingnya utk kalian,” Mrk pun menyembelih dan wanita itu memasaknya, lalu menghidang kannya sehingga mrk dpt makan dgn kenyg. Ptg harinya, seblm melanjutkan perjlnan, mrk berkata kpd wanita itu, “Kami adalah keluarga Bani Hasyim dan kami sdg dlm perjlnan haji. Jika stlh haji kami kembali ke Madinah dlm keadaan sihat dan selamat, berkunjunglah ke tmpt kami dan kami akan membalas kebaikanmu ini, Insya Allah.!!!”

Stlh mrk berangkat, suami wanita tua itu pulang ke khemahnya, kemudian wanita tua itu menceritakan ttg tamu dari Banu Hasyim itu kpd suaminya. Suaminya marah dan menghardiknya, “Kamu telah menyembelih kambingmu utk org asing, sdgkan kamu tidak mengetahui dari mana dan siapa mrk itu. Bgmn kita tahu bahawa mrk itu Bani Hasyim?” Kemudian suaminya terdiam. Beberapa lama kemudian, kemiskinan benar2 melanda suami isteri itu, sehingga mrk memutuskan utk pergi ke Madinah mencari pekerjaan sbg bekal hidup. 

Pada siang hari mrk mengumpulkan najis unta utk bahan bakar, kemudian menjualnya pada ptg hari. Penghasilannya cukup utk hidup mrk walau sgt sederhana. Suatu ketika, sbgmn biasanya wanita tua itu mengumpul kan najis unta, tanpa sengaja ia melewati rumah Syaidina Hasan ra. dan beliau melihatnya serta mengenalinya. Maka Hasan ra. menyuruh pembantunya utk mengundang wanita tua itu ke rumahnya. Stlh wanita itu dtg, Hasan ra. bertanya kpdnya, “Apakah engkau mengenaliku?” “Tidak,” jawab wanita itu.

Hasan ra. bertanya lagi, “Saya adalah tamu ibu yg minum susu kambing ibu lalu menyembelih kambing ibu dan memakan dagingnya”. Wanita tua itu ttp tidak mengenalinya, baru stlh dijelaskan lagi, ia berseru dgn hairan, “Ya Rabbi? Engkaukah org itu?” Hasan berkata, “Ya sayalah tamu itu!” Lalu ia menyuruh pelayannya utk memberinya memberinya 1000 ekor kambing. Kemudian kambing2 itu dihadiahkan kpd wanita itu ditambah wang 1000 dinar. Kemudian Hasan ra. menyuruhnya agar menemui saudaranya, Syaidina Husein ra. di temani pelayannya. 

Syaidina Husein ra. bertanya kpd wanita itu,“Berapa yg telah diberikan oleh saudaraku sbg balasan atas kebaikanmu?” Stlh diberi tahu, ia pun memberikan 1000 ekor kambing dan wang 1000 dinar. Kemudian Husein ra. menyuruh wanita itu ke rumah Abdullah bin Jaafar ra. Stlh mengetahui pem berian kedua org saudaranya kpd wanita itu, Abdullah memberikan 2000 ekor kambing dan wang 2000 dinar sambil berkata, “Jika ibu dtg kpdku seblm men dtgi Hasan, aku akan memberikan lebih bnyk lagi.” Akhirnya wanita tua itu pulang kpd suaminya dgn membawa 4000 ekor kambing dan wang 4000 dinar, lalu berkata, “Inilah hasilnya kambing betina kita yg kurus dan lemah itu.” (Ihya). 

Inilah kisah penutup Kitab Fadhilat Haji karya syaikhul hadis Maulana Zakaria al Kandahlawi rah.a. Subhanallah wabihamdihi Subhanakallahumma Wabiham dika Asyhadu Allailaaha Illa Anta Astaghfiruka Wa’atuubu Ilaik. Semoga membawa manfaat dan hikmah utk bersegera berAmal Soleh.

No comments:

Post a Comment