Monday, February 10, 2014

MANFAAT ZIKIR KEUTAMAAN ZIKIR

Hanya dgn mengingat Allah hati menjadi tenang. Manfaat doa dan zikir bnyk sekali, boleh mencapai 100 lebih. Kami sebutkan sebhg di antaranya:

1). Mendtgkan keredhaan Allah swt
2). Mengusir syaitan dan menundukkan.
3). Menghilangkan kesedihan dan kemuraman hati.
4). Mendtgkan kegembiraan dan ketenteraman (di dlm) hati.
5). Menguatkan hati dan badan.
6). Membuat hati dan wajah berseri.
7). Melapangkan rezeki.
8). Menimbulkan karisma dan rasa percaya diri.

9). Menumbuhkan rasa cinta yg merupakan ruh Islam, menjadi inti agama, poros kebahagiaan dan keselamatan. Zikir merupakan pintu cintadan jln utk itu sgt agung dan lurus.

10). Menumbuhkan perasaan bahawa dirinya di­awasi, sehingga mendorong utk selalu berbuat kebajikan. Dia beribadah kpd Allah dan Allah melihat dirinya secara langsung. Ttpi org yg lalai utk berzikir tidak akan smpi kpd kebajikan, sbgmn org yg hanya duduk saja, tidak akan smpi ke tmpt tujuan.

11). Membuahkan ketundukan, iaitu berupa ke­pasrahan diri kpd Allah dan kembali kpdNya. Selagi dia lebih bnyk kembali kpd Allah dgn cara menyebut Asma’Nya, maka dlm keadaan spt apapun dia akan kembali kpd Allah dgn hatinya, sehingga Allah menjadi tmpt mengadu dan tmpt kembali, kebahagiaan dan kesenangannya, tmpt ber­gantung tatkala senang dan mendpt bencana atau musibah.

12). Membuahkan kedktan kpd Allah. Se­berapa jauh dia melakukan zikir kpd Allah, maka sejauh itu pula kedktannya kpd Allahdan seberapa jauh ia lalai melakukan zikir, maka sejauh itu jarak yg memisah­kannya dgn Allah.

13). Membukakan pintu yg lebar dari berbagai pintu makrifat. Semakin bnyk dia berzikir, maka semakin lebar pintu makrifat yg ter­buka baginya.

14). Menumbuhkan rasa takut kpd Allah dan memuliakanNya.

15). Membuatnya selalu ingat Allah, sbgmn Allah berfirman: “Krn itu, ingatlah kamu kpdKu, nescaya Aku ingat (pula) kpdmu…” (QS Al-Baqarah:152).

16). Membuat hati menjadi hidup. Ibnu Taimiyyah berkata: “Zikir bagi hati sama dgn air bagi ikan, maka bgmn keadaan yg akan terjadi pada ikan seandai­nya ia berpisah dgn air?”.

17). Zikir merupakan santapan hati dan ruh. Jika hati dan ruh kehilangan santapannya, maka sama dgn badan yg tidak mendptkan santapannya. Suatu kali, kami (Ibnu Qayyim al-Jauziyyah) menemui Ibnu Taimiyyah yg sdg melaksanakan solat Subuh. Seusai solat, dia berzikir kpd Allah hingga hampir tengahhari. Pada saat itu, ia menoleh ke arahku seraya berkata: “Inilah santapanku, andaikan aku tidak mendptkan santapan ini, tentu kekuatanku akan hilang.” Ibnu Taimiyyah juga pernah berkata kpd kami: “Aku tidak akan meninggalkan zikir, kecuali dgn niat mmg itulah yg di­kehendaki oleh jiwaku atau krn aku ingin istirahat. Istirahat ini ertinya persiapan bagiku utk melakukan zikir berikutnya.”

18). Membersihkan hati dari karatnya. Segala sesuatu ada karatnya dan karat hati adalah lalai dan hawa nafsu. Sdgkan utk mem­bersihkan karat ini adalah dgn taubat dan istighfar.

19). Menghapus kesalahan dan menghilangkannya. Zikir merupakan kebaikan yg paling agung. S'mtara kebaikan dpt menyingkirkan keburukan.

20). Menghilangkan kerisauan dlm hubungan antara dirinya dgn Allah. Org yg lalai tentu akan dihantui kerisauan antara dirinya dgn Allah, yg tidak boleh dihilangkan ke­cuali dgn zikir.

21). Takbir (اللَّهُ أَكْبَرُ), tasbih (سُبْحَانَ اللهِ), tahmid (الْحَمْدُ لِلَّهِ) dan tahlil (وَلاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ) yg diucap­kan hamba saat berzikir akan mengingatkan­nya saat dia ditimpa kesulitan.

22). Hamba yg mengenal Allah swt dgn cara berzikir di saat lapang, menjadikan dirinya ttp mengenalNya saat menghadapi kesulitandan Dia akan mengenal nya disaat ia mengalami kesulitan.

23). Berzikir kpd Allah merupakan benteng yg kokoh dari keburukan2 dunia dan akhirat, serta menyelamat kan diri dari azab Allah, sbgmn yg dikatakan oleh Muaz bin Jabal r.a dan dia memarfuqkannya: “Tiada amal yg dilakukan anak Adam yg lebih menyelamatkannya dari azab Allah selain dari zikir kpdNya”.

24). Menyebabkan turunnya ketenangan, dta­nya rahmat dan para Malaikat mengelilingi org yg berzikir, sbgmn yg di­sabdakan oleh Nabi saw.

25). Zikir menyibukkan lisan dari melakukan ghibah, adu domba, dusta, kekejian dan kebathilan. Sudah selayaknya bagi seorg hamba ketika berbicara atau berkata hendaknya berkata yg baik atau diam. Ia harus menjauhkan ghibah (membicarakan aib org lain), dusta (bohong), menghasut, berkata2 yg keji, memfitnah dan hal2 yg diharamkan Allah. Oleh krn itu dia harus membersih kan lisannya dgn bnyk berzikir. Siapa yg membiasakan lidahnya utk berzikir, maka lidahnya lebih terjaga dari kebathilan dan perkataan yg sia-sia. Namun, siapa yg lidahnya tidak pernah mengenal zikir, maka kebathilan dan kekejian bnyk terucap dari lidahnya.

26). Majlis zikir merupakan majlis para Malaikat, sdgkan majlis kelalaian dan permainan me­rupakan majlis syaitan. Hendaklah seorg hamba memilih, mana yg lebih dia sukai dan yg lebih dia prioritaskan (utamakan). Krn dgn begitulah dia akan menentukan tmpt di dunia dan di akhirat.

27). Malaikat akan selalu memintakan ampun ke­pada Allah bagi org2 yg berzikir. Dan bnyk berzikir membuat seseorg terhindar dari sifat nifaq.

28). Dgn berzikir kpd Allah, maka pelaku­nya akan merasa bahagia, begitu pula dgn org yg dkt dgnnya. Dialah org yg sentiasa mendptkan barakah. Tapi org yg lalai, dia akan sentiasa gundah krn kelalaiannya, begitu pula org yg dkt dgnnya.

29). Zikir memberikan rasa aman dari penyesalan di hari Kiamat, krn majlis yg di dlm­nya tidak terdpt zikir kpd Allah, maka akan menjadi penyesalan pada hari Kiamat.

30). Berzikir kpd Allah sambil meneteskan air mata dikala sendiri, akan menjadi per­lindungan bagi pelakunya dari panas matahari di padang Mahsyar pada hari Kiamat, krn dia dilindungi oleh Arasy Allah. S'mtara org lain yg tidak berzikir kpd Allah, akan tersengat oleh panasnya matahari pada saat itu.

31). Zikir merupakan ibadah yg paling mudah, namun paling agung dan paling utama. Sbb, gerakan lidah merupakan gerakan anggota badan yg paling ringan dan paling mudah.

32). Zikir merupakan tanaman Syurga, sbg­mana yg diriwayatkan oleh Tirmizi dari hadis Abdullah bin Masud, dia berkata, Rasu­lullah saw bersabda: “Pada mlm aku di isra’-kan, aku bertemu Ibrahim al-Khaliil, seraya berkata kpdku: ‘Hai Muhammad, smpi­kanlah salamku kpd umatmu dan beritahukanlah kpd mrk bahawa Syurga itu bagus tanahnya, segar airnya dan bahawa Syurga itu merupakan kebun, sdgkan tanamannya adalah:

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ

“Mahasuci Allah, segala puji milik-Nya, Tiada Ilah (yg berhak diibadahi dgn benar) selain Allah dan Allah Mahabesar”. Menurut Tirmizi, hadis ini hasan gharib. Dia juga meriwayatkan dari Abu az-Zubair, dari Jabir, dari Nabi saw. Baginda ber­sabda: “Brgsiapa mengucapkan:

سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ وَبِحَمْدِهِ

“Mahasuci Allah, aku memuji-Nya”, maka di­tanamkan baginya pohon kurma di Syurga.” Menurut Tirmizi, hadis ini sahih.

33). Pemberian dan kurnia yg dilimpahkan krn zikir ini tidak pernah dilimpahkan krn amal yg lain. Di dlm Sahih Bukhari dan Muslim disebut­kan, dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa mengucapkan:

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، 

وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

“Tiada Ilah (yg berhak diibadahi dgn benar) melainkan hanya Allah Yg Mahaesa, Tiada sekutu bagiNya. Baginya kerajaan dan pujian. Dia Mahakuasa atas segala sesuatu” Sebnyk 100 kali sehari, maka dia mendpt pahala spt pahala membebaskan 10 hamba wanita, dittpkan baginya 100 kebaikan, dihapuskan darinya 100 keburukan dan hal itu menjadi perlindungan dari syaitan pada hari itu hingga ptg haridan tiada seseorg yg membawa sesuatu yg lebih baik dpd apa yg dibawa oleh org itu, kecuali org yg melakukannya lebih bnyk lagi”.

Dari Abu Hurairah r.adia berkata: “Rasu­lullah saw bersabda: ‘Aku mengucapkan:

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ

“Mahasuci Allah, segala puji milikNya, Tiada Ilah (yg berhak disembah dgn sebenarnya) selain Allah dan Allah Mahabesar” lebih kusukai dpd terbitnya matahari.” Dari Tsauban, bahawa Rasulullah saw bersabda: “Brgsiapa yg pada pagi dan ptg hari me­ngucapkan:

رَضِيْتُ بِاللهِ رَبًّا، وَبِاْلإِسْلاَمِ دِيْنًا، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ 

عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَبِيًّا

“Aku redha kpd Allah sbg Rabbku, kepd Islam sbg agamakudan kpd Muhammad sbg Rasulku” maka ada hak atas Allah utk meredhainya.” Rasulullah juga bersabda: “Brgsiapa yg masuk pasar seraya mengucapkan:

لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ 

يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ حَيٌّ لاَيَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ 

وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

“Tiada Ilah (yg berhak diibadahi) selain Allah semata yg tiada sekutu bagi-Nya, bagiNya kekuasaan dan pujian, Yg menghidupkan dan mematikan, Dia hidup dan tidak mati, di tgnNya segala kebaikan dan Dia Maha berkuasa atas segala sesuatu,’ maka Allah menetap­kan baginya sejuta kebaikan, menghapus se­juta kesalahan dan meninggikan baginya sejuta darjat”. 

34). Terus-menerus berzikir kpd Allah mem­buat hati seseorg tidak melalaikan Allahdan lalai mengingat Allah menjadi sbb penderitaan hamba di dunia dan di akhirat. Siapa saja yg melalaikan Allah, maka ia akan lalai terhadap dirinya dan kemaslahatannya dan ia akan binasa. Allah swt berfirman: “Dan jgnlah kamu spt org2 yg lupa kpd Allah, lalu Allah menjadikan mrk lupa kpd diri mrk sendiri. Mrk itulah org2 yg fasik.” (QS Al-Hasyr:19). 

“Dan brgsiapa yg berpaling dari peringatanKu, maka sesungguh nya baginya penghidupan yg sempitdan Kami akan menghimpunkannya pada hari Kiamat dlm keadaan buta. Ber­katalah ia, Ya Rabbku, mengapa Engkau meng­himpunku dlm keadaan buta, padahal aku dahulunya adalah org yg melihat? ‘Allah berfirman: ‘Demikianlah, telah dtg kpdamu ayat2 Kami, maka kamu melupakannyadan begitu (pula) pada hari ini kamu pun dilupa­kan” (QS Thahaa:124-126).

Ertinya, engkau dilupakan dlm kubangan azab, sbgmn engkau melupakan ayat2Ku dan tidak mau mengamalkannya. Berpaling dari mengingat Allah juga mem­buatnya berpaling dari mengingat apa yg diturunkanNya atau mengingat apa yg di­turunkan Allah di dlm KitabNya. Akibat­nya lebih lanjut, dia lupa terhadap hal-hal yg telah disebutkan Allah di dlm KitabNya, lupa terhadap Asma’Nya, sifat2, perintah, anugerah dan nikmat2Nya. Ini semua sbg akibat berpaling dari Kitab Allah. Dgn kata lain, “Siapa yg berpaling dari KitabKu, tidak mau membacanya, tidak men­dlminya, tidak memahaminya dan tidak mengamal kannya, maka hidup dan kehidupannya akan menjadi sempit dan dia akan sentiasa tersiksa.”

Hal ini berbeza dgn org2 yg mendptkan kebahagiaan dan keberuntungan. Kehidupan mrk di dunia merupakan ke­hidupan yg sgt menyenangkan dan di akhirat mrk mendpt pahala. Allah swt berfirman: “Brgsiapa mengerjakan amal soleh, baik lelaki maupun perempuan dlm keadaan beriman, maka sesungguh nya akan Kami berikan kpd­nya kehidupan yg baik. Dan, sungguh akan Kami beri balasan kpd mrk dgn pahala yg lebih baik dari apa yg telah mrk kerja kan.” (QS An-Nahl:97). 

“Dan hendaklah kamu meminta ampun kpd Rabbmu dan bertaubat kpdNya. (Jika kamu mengerjakan yg demikian), nescaya Dia akan memberi kenikmatan yg baik (terus menerus) kpdmu smpi pada waktu yg telah ditentu­kan dan Dia akan memberi kpd tiap2 org yg mempunyai keutama-an (balasan) keutamaannya, jika kamu berpaling, maka se­sungguhnya aku takut kamu akan ditimpa siksa hari Kiamat” (QS Huud:3).

“Katakanlah: ‘Hai hamba2Ku yg ber­iman, bertakwalah kpd Rabbmu.’ Org2 yg berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah ini adalah luas. Se­sungguhnya hanya org2 yg bersabarlah yg dicukupkan pahala mrk tanpa batas.” (QS Az-Zumar:10)

35). Zikir sentiasa menyertai hamba sekalipun dia berada di tmpt tidur, di pasar, saat sihat, saat sakit, saat mendptkan kenikmatan dan kesenangan, saat men derita dan mendpt cobaan, bahkan zikir itu menyertai hamba pada setiap saat.

36). Zikir merupakan cahaya bagi org yg berzikir di dunia, cahaya baginya di kuburan, cahaya baginya di tmpt kembalinya, meneranginya saat berlalu di atas ash-Shirathdan Tiada yg boleh menyinari kubur dan hati melainkan hanya dgn berzikir kpd Allah. Allah swt berfirman: “Dan apakah yg sudah mati, kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kpdnya cahaya yg trg, yg dgn cahaya itu dia dpt berjln di tgh2 masyarakat manusia, serupa dgn org yg keadaan nya berada dlm gelap gulita yg sekali2 tidak dpt keluar dpdnya? Demikianlah Kami jadikan org yg kafir itu memandang baik apa yg telah mrk kerjakan.” (QS Al-Anaam:122)

37). Zikir merupakan pangkal landasan, jln manusia secara umum dan kecintaan yg ditebarkan. Siapa yg dibukakan utk melaku­kan zikir, bererti telah dibukakan utk me­nuju kpd Allah.

38). Di dlm hati ada suatu celah yg sama sekali tidak boleh disumbat kecuali dgn zikir. Jika zikir merupakan semboyan hati dan ia juga mengingatkan jln yg seharusnya ditempuh, maka inilah zikir yg disebut dgn zikir yg dpt menutupi celah, sehingga manusia menjadi kaya bukan krn harta, terpandang bukan krn keturunan, disegani bukan krn kekuasaan. Namun, jika ia lalai berzikir kpd Allah, maka keadaannya menjadi sebalik­nya, ia miskin sekalipun hartanya bnyk, hina sekalipun memegang kekuasaan dan tidak di­pandang sekalipun keluarganya mapan.

39). Zikir dpt menghimpun yg bercerai berai dan menceraiberaikan yg ter himpun, mendktkan yg jauh dan menjauhkan yg dkt. Apa yg bercerai berai dlm hati hamba dpt dihimpun, spt kehendak dan hasratnya. Siksaan yg paling pedih ialah jika apa yg ada di dlm hatinya itu bercerai berai. Hatinya hidup dan me rasakan kenikmatan jika kehendak dan hasrat hatinya berhimpun menjadi satu.

40). Zikir menggugah hati dari keadaan yg selalu tidur dan membangunkannya dari keadaan yg selalu mengantuk. Jika hati selalu tidur dan mengantuk, maka ia kehilangan sekian bnyk keuntungan, yg bererti akan mengalami kerugian. Jika ia tersedar dan menyadari apa yg lolos dari tgnnya selama tidur itu, maka dia akan merasa sgt menyesal, lalu berusaha menghidupkan sisa umurnya dan mencari apa yg lolos dari tgnnya. Tiada yg boleh membangkitkan dirinya dari keadaannya kecuali zikir. Sesungguhnya kelalaian itu merupakan tidur yg nyenyak.

41). Zikir yg intinya tauhid merupakan sebatang pohon yg membuahkan pengetahuan dan ke­adaan yg dpt dilalui oleh org2 yg menuju kpd Allah. Tiada cara utk mendptkan buahnya kecuali dari pohon zikir. Jika pohon itu semakin besar dan akar­nya kokoh, maka ia akan bnyk menghasil­kan buah.

42). Org yg berzikir (mengingat Allah) se­ntiasa merasa dkt dgnNya dan Allah bersamanya. Ini bersifat khusus, bukan kebersamaan krn bersanding, ttp kebersamaan krn kedktan, cinta, pertolongan dan taufiq. Allah swt berfirman: “Sesungguhnya Allah bersama org2 yg bertakwa.” (QS An-Nahl:128): “Dan Allah beserta org2 yg sabar.” (QS Al-Baqarah:249). “Dan sesungguhnya Allah benar2 beserta org2 yg berbuat kebajikan.” (QS Al-Ankabuut:69). “Jgnlah engkau bersedih hati, krn sesungguh­nya Allah beserta kita” (QS At-Taubah:40). Krn kebersamaan ini, org yg me­lakukan zikir mendptkan bhg yg melimpah, sbgmn yg disebutkan dlm hadis qudsi: “Aku bersama hambaKu selagi dia mengingatKu dan kedua bibirnya bergerak krn Aku.”

43). Sesungguhnya di dlm hati itu ada kekerasan yg tidak boleh dicairkan kecuali dgn berzikir kpd Allah. Maka, kekerasan hati se­ora hamba harus diubati dgn berzikir kpdNya.

44). Zikir merupakan penyembuh dan ubat penyakit hati. Hati yg sakit hanya boleh disembuhkan dgn berzikir kpd Allah. Imam Makhul berkata: “Mengingat Allah itu merupakan kesembuhandan mengingat ma­nusia itu merupakan penyakit.”

45). Zikir mendtgkan selawat Allah dan para MalaikatNya. Siapa yg mendptkan selawat Allah dan para Malaikat, maka dia adalah org yg sgt beruntung. Allah swt berfirman: “Hai org2 yg beriman, berzikir lah (dgn menyebut Nama) Allah, zikir yg se­bnyk2nya. Dan bertasbihlah kpdNya di waktu pagi dan ptg. Dia lah yg memberi rahmat kpdmu dan MalaikatNya (memohon ampunan utkmu), supaya Dia mengeluarkanmu dari kegelapan kpd cahaya (yg terang). Dan adalah Dia Maha Penyayg kpd org2 yg beriman” (QS Al-Ahzab:41-43). Selawat dari Allah dan para MalaikatNya ini merupakan sbb utk mengeluar kan mrk dari kegelapan menuju cahaya.

46). Zikir kpd Allah dpt memudahkan ke­sulitan dan dpt meringankan beban yg berat. Kesulitan itu akan menjadi mudah, tatkala seseorg berzikir dgn menyebut Nama2 Allah dan sifat2Nya yg tinggi sesuai dgn syariat, maka yg berat dan yg sulit akan menjadi ringan dan mudah.

47). Zikir kpd Allah menyingkirkan segala ketakutan di dlm hati sehingga mendtg­kan perasaan aman bagi hati. Tiada yg lebih bermanfaat bagi org ya takut kecuali dgn berdikir kpd Allah, maka akan hilang ketakutan itu.

48). Sesungguhnya zikir kpd Allah akan mem­berikan kekuatan bagi org yg berzikir, sehingga seakan2 dgn zikir itu dia mampu menyelesaikan pekerjaan2 yg berat tanpa disangka2nya. Rasulullah saw pernah mengajari puterinya, Fatimahdan Ali bin Abi Thalib agar mrk bertasbih sebnyk 33 kali pada saat mlm tatkala hendak tidur, bertahmid sebnyk 33 kali dan bertakbir sebnyk 34 kali, tepat­nya ketika Fatimah meminta seorg hamba utk membantu pekerjaan nya dan mengadukan pekerjaannya yg berat, krn harus menjlnkan alat penggiling dan melaksanakan berbagai mcm pekerjaan rumah tangga. Dan Rasulullah saw bersabda: “Yg demikian itu lebih baik bagi kalian berdua dpd seorg hamba”

49. Zikir adalah pangkal syukur. Org yg tidak berzikir adalah org yg tidak bersyukur kpd Allah. Zikir dan syukur ada­lah paduan kebahagiaan dan kejayaan. Allah swt menghimpun antara zikir dan syukur dlm firmanNya: “Krn itu, ingatlah kamu kpdKu nescaya Aku ingat (pula) kpdmudan bersyukurlah kpdKudan jgnlah kamu mengingkari nikmatKu.”(QS Al-Baqarah:152).

50. Termasuk zikir kpd Allah, melaksanakan perintahNya, menjauhi laranganNya dan me­laksanakan hukum2Nya. Wallaahu a’lam.

No comments:

Post a Comment