Monday, February 10, 2014

SELANGI PERBUALAN DENGAN ZIKIR DAN SELAWAT

Ini diantara sunat Nabi saw yg telah bnyk dilupakan dan ditinggalkan. Padahal sebahagian ulama mewajibkan hal inidan pendpt ini dikuatkan oleh sabda Rasul saw berikut ini:

ما جلس قوم مجلسا لم يذكروا الله فيه ولم يصلوا على 

نبيهم إلا كان عليهم ترة فإن شاء عذبهم وإن 

شاء غفر لهم

“Tidaklah suatu kaum duduk berkumpul, di dlmnya mrk tidak berzikir kpd Allah dan tidak berselawat kpd Nabi mrk, melainkan ada ‘tiroh’ (kerugian dan pen-yesalan) pada mrk. Allah akan siksa mrk jika berkehendakatau mengampuni mrk jika berkehendak” (HR Tirmizi). Dlm hadis lain Nabi saw juga bersabda:

ما قعد قوم مقعدا لم يذكروا فيه الله عز وجل ويصلوا على 

النبي إلا كان عليهم حسرة يوم القيامة

“Tidaklah suatu kaum duduk, di dlmnya dia tidak berzikir kpd Allah dan tidak ber selawat kpd Nabi, melainkan ada kerugian pada mrk di hari kiamat” (HR Ahmad). Oleh krn itu, harusnya setiap muslim waspada dlm hal ini, jgn smpi dia melalaikan zikir kpd Allah swt dan selawat utk Nabinya saw di setiap majlis, krn jika tidak demikian kerugian dan penyesalan akan menimpanya pada hari kiamat”.

Doa khifarat majlis: “Siapa yg duduk di satu majlis dan ia bnyk melakukan kekeliruan di dlmnya lalu dia berdoa seblm berdiri dari majlisnya itu,

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ 

وَأَتُوبُ إِلَيْكَ

(Subhanaka alahumma wabihamdika. Asyhadu allaa ilaaha illa anta. Astaghfiruka waatubu ilaik)

“Mahasuci Engkau Ya Allah dan segala puji bagiMu, Aku bersaksi tiada tuhan (yg berhak diibadahi) kecuali Engkau, aku mohon ampun dan bertaubat kpdMu.” Kecuali akan diampuni kekeliruannya di dlm majlisnya tersebut.” (HR Tirmizi, Ahmad)

No comments:

Post a Comment