Monday, February 10, 2014

TIGA MANFAAT MEMBIASAKAN ZIKIR KEPADA ALLAH

3 Manfaat Membiasakan zikir kpd Allah. “Hai org2 yg beriman, berzikirlah (dgn menyebut nama) Allah, dgn zikir yg sebnyk2nya. “Zikir kpd Allah Taala adalah ibadah terbesar dibandingkan ibadah lainnya,” demikian kata Ibn Abbas r.a. 

Menjelaskan hal ini, Imam Ghazali dlm kitabnya “Zikurllah” menulis, “Jika anda bertanya, knp zikir kpd Allah yg dikerjakan secara samar oleh lisan dan tanpa memerlukan tenaga yg besar menjadi lebih utama dan lebih bermanfaat dibandingkan dgn sejumlah ibadah yg dlm pelaksanaannya bnyk mengandung kesulitan?” Imam Ghazali menjelaskan bahawa zikir mengharuskan adanya rasa suka dan cinta kpd Allah Taala.

Maka tidak akan ada yg mengamalkannya kecuali jiwa yg dipenuhi rasa suka dan cinta utk selalu mengingat dan kembali kpdNya. Org yg mencintai sesuatu akan bnyk mengingatnya dan org yg bnyk mengingat sesuatu (meskipun pada mulanya ini adalah bentuk bebanan) pasti akan mencintainya. Begitu halnya dgn ora yg berzikir kpd Allah Taala. Apb seorg Muslim smpi pada darjat suka berzikir, maka dia tidak akan melakukan perbuatan lain selain zikir kpd Allah Taala. Sesuatu yg selain Allah adalah sesuatu yg pasti meninggalkannya saat kematian menjemput. Nah, di sinilah keperluan mengapa setiap jiwa sgt memerlukan amalan zikir. Dgn demikian, apa saja manfaat utama dari amalan yg smpi dibahas secara khusus oleh Imam Ghazali ini?

Pertama, kebahagiaan stlh kematian: Ketika seorg Muslim meninggal dunia, maka harta, isteri, anakdan kekuasaan akan meninggalkannya. Ya, Tiada lagi yg bersamanya selain zikir kpd Allah Taala. Saat itulah, amalan zikir akan memberikan manfaat yg luar biasa bagi diirnya. Imam Ghazali memberikan ilustrasi menarik akan hal ini. “Ada org bertanya, ‘Ia sudah lenyap, lalu bgmn perbuatan zikir kpd Allah masih ttp kekal bersamanya?” Imam Ghazali pun menjelaskan, “Sebenarnya ia tidak benar2 lenyap, yg juga melenyapkan amalan zikir. Ia hanya lenyap dari dunia dan alam syahadah, bukan dari alam malakut. Hal ini tertera dlm Al-Quran Surah Ali Imran ayat 169-170.”

Kedua, sentiasa diingat oleh Allah Taala: Di dlm Al-Quran, Allah Taala berfirman:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ

“Ingatlah kamu kpdKu, nescaya Aku ingat (pula) kpdmu (QS Al-Baqarah:152).

Tsabit Al-Banani berkata, “Saya tahu bila Allah mengingatku.” Org2 pun merasa khuatir dgn ucapannya sehingga mrk pun bertanya, “Bgmn kamu mengetahui nya?” Tsabit menjawab, “Saat aku mengingat Nya, maka Dia mengingatku.” Dlm Hadis Qudsi juga disebutkan, “Allah Taala berfirman, ‘Aku akan bersama hambaKu selama ia mengingatKu dan kedua bibirnya bergerak krn Aku.” (HR Baihaqi & Hakim). 

Subhanallah, bgmn kalau Allah yg mengingat diri kita yg daif. Baygkan saja, seorg kepala desa akan sgt senang jika dirinya sentiasa diingat oleh gubernur atau presiden. Bgmn kalau yg mengingat kita adalah Allah Taala, Rabbul Alamin! Pantas jika kemudian sahabat Nabi saw, Muaz bin Jabal berkata, “Tiada yg disesali oleh penghuni syurga selain waktu yg mrk lewatkan tanpa berzikir kpd Allah Taala.”

Ke3, diliputi kebaikan demi kebaikan: Seorg Muslim yg sentiasa berzikir akan sentiasa mendptkan kebaikan demi kebaikan. Rasulullah bersabda, “Tiada suatu kaum yg duduk sambil berzikir kpd Allah melainkan mrk akan dikelilingi oleh malaikat, diselimuti oleh rahmat dan Allah akan mengingat mrk di hadapan makhluk yg ada di sisiNya.” (HR Bukhari). S'mtara itu hadis yg lain menyebut kan, “Tiada suatu kaum yg berkumpul sambil mengingat Allah dimana dgn perbuatan itu mrk tidak menginginkan apa pun selain diriNya, melainkan penghuni langit akan berseru kpd mrk, ‘Bangkitlah, kalian telah diampuni. Keburukan2 kalian telah diganti dgn kebaikan2’.” (Hr Ahmad). Oleh krn itu, sgt luar biasa kasih syg Allah kpd umat Islam. Manfaat zikir yg sedemikian luar biasa bagi kehidupan dunia akhirat kita sentiasa Allah ulang2 di dlm kitabNya agar kita terus menerus mengamalkannya.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً

“Hai org2 yg beriman, berzikirlah (dgn menyebut nama) Allah, dgn zikir yg sebnyk2nya.” (QS Al-Ahzab:41). Bahkan saat kita usai solat pun, Allah tekankan agar kita terus berzikir kpdNya.

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى 

جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ 

كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتاً

“Maka apb kamu telah menyelesaikan solat, ingatlah Allah di waktu berdiri, di waktu duduk dan di waktu berbaring” (QS An-Nisa:103). Dgn demikian, mari kita upayakan agar muncul rasa suka dan cinta utk sentiasa berzikir kpdNya. Krn amalan ini sgt mudah diamalkan dgn manfaat yg sgt luar biasa. Tidak saja menjamin kebaikan di dunia, ttpi juga memastikan kebaikan di akhirat. Semoga Allah anugerahi kita hati yg sentiasa suka, cinta dan rindu utk selalu berzikir kpdNya. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment