Monday, February 10, 2014

BAHAYANYA BER MENTAL MISKIN

Takut memberi, pelit, kikir. Bila diamalkan semakin apes total. Ingat, Kita hanya akan menuai apa yg kita tanam. Bila kita tidak menanam apapun, maka kita tidak akan boleh menuai apapun. Aduh kasihan sekali. Syaitan menakut2kan kamu dgn kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir), sdgkan Allah menjanjikan utkmu ampunan dan kurnia. Dan Allah Maha Luas kurniaNya (balasan yg baik dari-Nya). (QS Al-Baqarah 268). 

Tapi anehnya semakin memberi semakin untung terus. Tahukah Anda. Memberi adalah isyarat meminta tolong. Entah sdg bnyk rezekiatau terlebih lagi, pada saat krisis kewangan atau dlm masalah gawat dan semakin kita kehabolehn wang, maka hal pertama yg harus kita lakukan adalah memberi. Mengapa? Krn dgn memberi, kita telah menghidupkan signal (alarm) SOS (meminta bantuan) kpd Allah utk mengirimkan bantuanNya.

Jadi kalau anda perlu wang bnyk dlm waktu cpt, apa yg anda boleh lakukan? Ya, betul, memberi. Wang sejumlah 10 kali lipat pemberian anda, akan segera menuju Anda. Kalau anda sdg dlm kesulitan, apa yg anda lakukan? Ya, betul, memberi juga. Maka pertolongan Sang Maha Kuasa akan segera menghampiri anda. Bila anda beruntun terkena musibah dan masalah, apa jln keluarnya? sekali lagi, betul. 

Silakan membayarkan zakat anda, memberi sedekah atau hadiah. InsyaAllah nasib malang tadi akan segera berubah. “Org2 yg menafkah kan hartanya di mlm dan siang hari mrk mendpt pahala dan Tiada kekhuatiran dan tidak pula mrk bersedih hati”. (QS Al-Baqarah:274). Inilah pelajaran yg saya dpt di hari ini. Semoga bermanfaat buat teman2. “Dan barang apa saja yg kamu nafkahkan, maka Allah pasti akan mtidak mahutinya dan Dia lah Pemberi rezaki yg sebaik2nya”. (QS Surah Saba:39)

No comments:

Post a Comment