Sunday, February 16, 2014

KORBAN DALAM ISLAM

a). Pengertian: 

Korban bahasa Arabnya adalah Al-udhiyah diambil dari kata adh-ha. Makna adh-ha adalah permulaan siang stlh terbitnya matahari dan dhuha yg selama ini sering kita gunakan utk sebuah nama solat iaitu solat dhuha di saat terbitnya matahari hingga menjadi putih cemerlang. 

Adapun al-udhiyah/ korban) menurut syariat adalah sesuatu yg disembelih dari binatang ternak yg berupa unta, sapi dan kambing utk mendktkan diri kpd Allah yg disembelih pada hari raya Aidil Adha dan Hari Tasyriq. Hari Tasyriq adalah hari ke 11, 12 dan 13 Zulhijah.

كُلُّ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ ذَبْحٌ

“Semua hari2 Tasyriq adalah (waktu) menyembelih korban” (Hadis Riwayat Ad-Daruquthni dan Al Baihaqi didlm As-Sunanul Kubra).

b). Hukum Korban: 

Hukum menyembelih korban menurut mazhab Imam Syafie dan jumhur Ulama adalah sunnah yg sgt diharap dan dikukuhkan. Ibadah Korban adalah termasuk syiar agama dan yg memupuk makna kasih syg dan peduli kpd sesama yg harus digalakkan. Dan sunnah disini ada 2 mcm :

– Sunnah ‘Ainiyah, iaitu: Sunnah yg dilakukan oleh setiap org yg mampu.

– Sunnah Kifayah, iaitu: Disunnahkan dilakukan oleh sebuah keluarga dgn menyembelih 1 ekor atau 2 ekor utk semua keluarga yg ada di dlm rumah.

Hukum Korban menurut Imam Abu Hanifah adalah wajib bagi yg mampu. Perintah korban dtg pada tahun ke-2 (dua) Hijrah. Adapun korban bagi Nabi Muhammad SAW adalah wajibdan ini adalah hukum khusus bagi beliau.

Bila korban menjadi wajib dlm mazhab Imam Syafie dan jumhur Ulama? Korban akan menjadi wajib dgn 2 hal:

– Dgn bernazar, spt: Seseorg berkata, “Aku wajibkan atasku korban tahun ini.” Atau “Aku bernazar korban tahun ini.” Maka saat itu korban menjadi wajib bagi org tersebut.

– Dgn menentukan, maksudnya: Jika seseorg mempunyai seekor kambing lalu berkata, “Kambing ini aku pastikan menjadi korban.” Maka saat itu korban dgn kambing tersebut adalah wajib.

Dlm hal ini sgt berbeza dgn ungbila seseorg: “Aku mau berkorban dgn kambing ini. “ Maka dgn ungbila ini tidak akan menjadi wajib krn dia blm memastikan dan menentukan. Dan sgt berbeza dgn kalimat yg seblmnya, iaitu “Aku jadikan kambing ini kambing korban.”

Dan mohon diperhatikan hal ini, krn hal ini sgt penting.

c). Waktu Penyembelihan Korban: 

Waktu menyemblih korban itu diperkirakan dimulai dari: Stlh terbitnya matahari di hari raya korban dan stlh selesai 2 rakaat solat Aidil Adha ringan dan 2 khutbah ringan (mulai matahari terbit + 2 rakaat + 2 khutbah), maka tibalah waktu utk menyembelih korban. Bagi yg tidak melaku kan solat hari raya ia harus memperkirakan dgn perkiraan tersebut atau menunggu selesainya solat dan khutbah dari masjid yg ada di daerah tersebut atau sekitarnya. Dan waktu menyembelih korban berakhir saat terbenamnya matahari di hari tasyrik tanggal 13 Zulhijjah. Sebaik-baik waktu menyembelih korban adalah stlh solat dan khutbah hari Aidil Adha.

عَنِ البَرَاءِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ 

عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ ذَبَحَ بَعْدَ الصَّلاَةِ تَمَّ نُسُكُهُ، 

وَأَصَابَ سُنَّةَ المُسْلِمِينَ

Dari Barra’ bin Malik r.a berkata: Nabi saw bersabda: “Brgsiapa menyembelih haiwan kurban stlh solat Aidil Adha, maka sembelihannya telah sempurna dan ia sesuai dgn sunnah kaum muslimin.” (HR Bukhari).

Catatan penting: Jika seseorg menyembelih seblm waktunyaatau sudah kelewat waktunya, misalnya: menyembelih di mlm hari raya raya Aidil adha atau menyembelih stlh terbenamnya matahari tanggal 13 hari Tasryiq maka sembelihan itu tidak menjadi korban dan menjadi sedekah biasa. Maka hendaknya bagi badan korban utk memperhatikan masalah ini.

عَنِ البَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ 

وَسَلَّمَ: «إِنَّ أَوَّلَ مَا نَبْدَأُ فِي يَوْمِنَا هَذَا أَنْ 

نُصَلِّيَ، ثُمَّ نَرْجِعَ فَنَنْحَرَ، فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ أَصَابَ 

سُنَّتَنَا، وَمَنْ نَحَرَ قَبْلَ الصَّلاَةِ فَإِنَّمَا هُوَ لَحْمٌ قَدَّمَهُ 

لِأَهْلِهِ، لَيْسَ مِنَ النُّسْكِ فِي شَيْءٍ

Dari Barra’ bin Malik r.a berkata: Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya hal pertama yg kita mulai pada hari ini adalah kita melaksanakan solat (Aidil Adha), kemudian kita pulang dan menyembelih. Brgsiapa melakukan hal itu nescaya ia telah sesuai dgn as-sunnah. Adapun brgsiapa menyembelih haiwan seblm solat Aidil Adha, maka sembelihannya tersebut adalah daging yg ia berikan utk keluarga nya, bukan termasuk daging haiwan kurban (utk mendktkan diri kpd Allah).” (HR Bukhari).

d). Syarat Orang Yang Berkorban:

1. Seorg muslim / muslimah

2. Usia baligh. Baligh ada 3 tanda, iaitu:

a. Keluar mani (bagi anak lelaki dan perempuan) pada usia 9 tahun hijriah.

b. Keluar darah haid usia 9 tahun hijriah (bagi anak perempuan)

c. Jika tidak keluar mani dan tidak haid maka di tunggu hingga umur 15 tahun. Dan jika sudah genap 15 tahun maka ia telah baligh dgn usia iaitu usia 15 tahun.

Dan jika ada anak yg blm baligh maka tidak diminta utk melakukan korban, akan ttp sunnah bagi walinya utk berkorban atas nama anak tersebut.

3. Berakal, maka org gila tidak diminta utk melakukan kurban, akan ttp sunnah bagi walinya utk berkorban atas nama org gila tersebut.

4. Mampu. Mampu disini adalah punya kelebihan dari makanan pokok, pakaian dan tmpt tinggal utk dirinya dan keluarganya di hari raya Aidil Adha dan hari Tasyriq.

Maka bagi siapapun yg memenuhi syarat2 tersebut, sunnah baginya utk melaku kan ibadah korban.

e). Binatang Yg Boleh Dijadikan Korban:

1. Unta, diperkiraan umurnya 5 – 6 tahun.

2. Sapiatau Kerbau diperkirakan umurnya 2 tahun ke atas.

3. Kambing / Domba dgn bermcm2 jenisnya, diperkirakan umurnya 1- 2 tahun.

f) Himbauan Pemilihan Binatang Korban. 

Dihimbau (tapi tidak wajib): Gemuk dan sihat dan warna apapun.

g). Sifat2 Binatan Yg Tidak Boleh Dijadikan Korban:

1. Bermata sebelah / buta

2. Pincang yg sgt

3. Yg amat kurus, krn penyakit.

4. Berpenyakit yg parah

وَعَنِ اَلْبَرَاءِ بنِ عَازِبٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَامَ فِينَا 

رَسُولُ اَللَّهِصلى الله عليه وسلمفَقَالَ: – 

أَرْبَعٌ لَا تَجُوزُ فِي اَلضَّحَايَا: اَلْعَوْرَاءُ اَلْبَيِّنُ عَوَرُهَا, 

وَالْمَرِيضَةُ اَلْبَيِّنُ مَرَضُهَا, وَالْعَرْجَاءُ اَلْبَيِّنُ 

ظَلْعُهَ وَالْكَسِيرَةُ اَلَّتِي لَا تُنْقِي

Dari Al Bara’ bin ‘Azib r.a, ia berkata, “Rasulullah saw pernah berdiri di tengah2 kami dan berkata, “Ada empat cacat yg tidak dibolehkan pada haiwan kurban: (1) buta sebelah dan jelas sekali kebutaan nya, (2) sakit dan tampak jelas sakitnya, (3) pincang dan tampak jelas pincangnya, (4) sgt kurus smpi2 seolah tidak berdaging dan bersum-sum.” (Dikeluarkan oleh yg lima (empat penulis kitab sunan ditambah dgn Imam Ahmad). Disahihkan oleh Tirmizi dan Ibnu Hibban). Keterangan: Boleh berkorban dgn Kambing/Sapi/Unta betina. Harap diperhatikan: Bnyk masyarakat yg menganggap bahawa korban dgn sapi/kambing /unta betina adalah tidak sah.

h). Kesunnahan Dlm Menyembelih Korban

1. Dlm keadaan bersuci

2. Menghadap qiblat

3. Membaca:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى الِهِ وَصَحْبِهِ 

وَسَلَّمْ….

بِسْمِ اللهِ، واللهُ أَكْبَرُ، اللهُمَّ مِنْكَ، وَلَكَ….

Dan stlh itu berdoa:

اَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّى

Kalau utk mewakili nama org:

(disebut namanya) 

اَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ

4. Kesunnahan lain saat menyembelih korban: Mulai awal bln Zulhijah tanggal 1 hingga saat menyembelih korban agar tidak memotong/mencabut rambut atau kukunya, spt yg disabdakan Nabi saw:

إِذَا رَأَيْتُمْ هِلاَلَ ذِى الْحِجَّةِ وَأَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يُضَحِّىَ 

فَلْيُمْسِكْ عَنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ

“Jika masuk bln Zulhijah dan salah seorg dari kalian ingin menyembelih korban, maka hendaklah ia tidak memotong sedikitpun dari rambut dan kukunya.” (Hadis Riwayat Muslim).

5. Jika boleh, menyembelih sendiri bagi yg mampu.

6. Mempertajam kembali pisaunya

7. Mempercpt cara penyembelihan

8. Membaca Bismillah dan Takbir (spt yg telah disebutkan) seblm membaca doa.

9. Di dpn warga, agar semakin bnyk yg mendoakannya.

10. Utk korban yg sunnah (bukan nazar) disunnahkan bagi yg nazar utk mengambil bhg dari daging korban biarpun hanya sedikit.

i). Cara Membahagi Daging Korban

– Jika korban wajib krn nazar: Maka semua dari daging korban harus dibagikan kpd fakir miskin. Dan jika org yg berkorban atau org yg wajib dinafkahinya ikut makan, maka wajib baginya utk mtidak mahuti nya sesuai dgn yg dimakannya.

– Adapun jika korban sunnah: Maka tidak disyaratkan sesuatu apapun dlm pembhgnya, asalkan ada bhg uintuk org fakir miskin, seberapa pun bhg tersebut. Dan dianjurkan utk boleh membagi menjadi 3 bhg. 1/3 utk keluarga, 1/3 utk dihidangkan tamu, 1/3 utk dibagikan kpd fakir miskin. Dan semakin bnyk yg dikeluarkan tentu semakin besar pahalanya.

j). Hukum Menjual Daging Korban: 

Hukum menjual daging korban adalah haram seblm dibagikan. Ada pun jika daging korban sudah dibagi dan diterima, maka bagi si fakir yg menerima daging tersebut boleh menjualnya dan juga boleh menyimpannya. Begitu juga kulitnya, tidak diperkenankan utk dijual atau dijadikan upah bagi yg menyembelih, akan ttpi bagi seorg tukang sembelih boleh menerima kulit serta daging korban sbg bhg haknya akan ttp tidak boleh daging dan kulit tersebut dijadikan upah.

No comments:

Post a Comment