Sunday, February 16, 2014

NYANYIAN DGN MENGGUNAKAN AYAT2 SUCI AL-QURAN

Komisi Fatwa Majlis Ulama Indonesia dlm sidangnya pada tanggal 27 Shafar 1404 H, yg bertepatan dgn tanggal 3 Desember 1983 M, di Jakarta stlh menimbang :

1. Bahawa pada dasamya agama Islam dpt menerima semua karya seni yg tidak bertentgn dgn ajaran dan hukum Islam;

2. Bahawa berda’wah juga dpt dilakukan melalui media seni;

3. Bahawa pada akhir2 ini telah tumbuh group musik yg membawakan lagu yg syairnya diambil dari terjemahan ayat2 suci al-Quran;

4. Bahawa agar kesucian dan kehormatan serta keagungan al-Quran ttp terpelihara dipandang perlu Majlis Ulama Indonesia mengeluarkan fatwa ttg hal tersebut.

Memperhatikan :

1. Al-Quran surah Yasin:69, “Kami tidak mengajarkan syair kpdnya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al-Quran itu tidak lain adalah pelajaran dan kitab yg memberi penerangan.”

2. Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi: “Bacalah al-Quran dgn gaya bahasa org2 Arab. Dan jgnlah dgn gaya bahasa org Yahudi dan org Nasrani dan org2 yg fasik. Sesungguhnya akan dtg sesudahku org2 yg melagukan al-Quran semcm lagu nyanyian, lagu penyembahan patung dan lagu berteriak teriak. Apa yg mrk baca tidak melalui tenggorokan mrk, yakni tidak smpi ke hati. Hati mrk terkena fitnah dan juga terkena fitnah hati org2 yg membanggakan keadaan mrk.”

3. Dan bacalah al-Quran itu dgn tertib (sesuai dgn tajwid). Mendgr : Pendpt dan saran-saran anggota Komisi Fatwa dlm rapatnya tanggal tersebut di atas. Memutuskan: Dgn bertawakkal kpd Allah SWT.

MEMFATWAKAN

1. Melagukan ayat2 suci al-Quran harus mengikuti ketentuan ilmu tajwid.
2. Boleh menyanyikan/melagukan terjemahan Al-Quran, krn terjemahan Al-
    Quran tidak termasuk hukum al-Quran.

Dittpkan : Jakarta, 27 Shafar 1404 H / 3 Desember 1983 M. Komisi Fatwa Majlis Ulama Indonesia. Ketua ttd Prof. KH. Ibrahim Hosen, LML. Sekretaris ttd H. Mas’ud Saiful Alam, BA

No comments:

Post a Comment