Monday, February 23, 2015

BAYAN SUBUH JUMAAT MAULANA MUBIN

Terjemahan Maulana Ali

1. Timbulkan rasa Syukur pada Alloh swt. Dari seluruh umat Alloh pilih kita Jadi umat Islam. Dari seluruh umat Islam Alloh pilih kita usaha dakwah. Alloh yg beri kefahaman agama.

2. Kita yg perlu agama Dan usaha dakwah. Bukan sebaliknya. Kalau kita tidak terlibat usaha agama maka akan diganti orang Lain. Termasuk orang lama maka akan diganti orang Baru dalam usaha dakwah ini.

3. Seorang dai harus fikir dan maksud hidup kita adalah usaha agama. Bukan usaha dunia. Inilah yg dikerjakan maulana Eliyas berkat fikir beliau yg kuat maka usaha agama tersebar keseluruh dunia.

4. Maulana Eliyas selalu menangis setiap malam setiap malam untuk umat yg TDK amal agama. Beliau habiskan seluruh harta Dan istrinya habiskan seluruh perhiasannya agar org mewat buat dakwah yg digaji awalnya.

5. Ruh usaha dakwah adalah fikir Dan risau. Kita jangan mengira kalau org kaya, pejabat, berpangkat maka usaha dakwah ini akan jalan. Tapi usaha dakwah ini akan jalan dengan fikir Dan risau. Sebagai maulana Eliyas bayan yg tinggi dan tdk jelas di org2 mewat yg tidak faham tapi lsg siap khuruj 4 bulan. Kalau kita mensyukuri nikmat dakwah ini dengan meningkatkan pengorbanan. Kalau kita tidak buat maka akan diganti orang lain.

6. Alloh ciptakan mahluk 75% didaratan Dan 25% dilautan. Kalau Ada bangkai ikan maka laut tidak mau menyimpan bangkai. Pasti akan kepermukaan air dan kedaratan. Bangkai ikan tsb tidak dumakan oleh hewan darat Dan burung. Maulana Yusuf mengatakan demikian juga dengan ahli dakwah. Apabila kita tidak fikir Dan risau serta tingkatkan pengorbanan maka bukan kita yg terlempar dari dakwah tapi dakwah yg akan melempar kita. Sebagai mana bangkai ikan dilempar dari dalam lautan.

7. Alloh TDK perlu org yg tidak thalab dan sungguh dalam usaha dakwah. Sebagai mana paman nabi Abu Thalib walaupun melindungi nabi tapi TDK membantu dakwah nabi. Dakwah nabi yg menyampaikan kebesaran Alloh swt. Abu tholib melindungi nabi bukan sebagai nabi tp sbg keponakannya. Maka diakhir hayatnya Abu Tholib tidak mau mengucapkan syahadat Dan mati tidak beriman. Berkat usaha dakwah kita liat swndiri masjid2 makmur, Ponpes2 maju. Tapi kalau kita tingkatkan pengorbana Dan sibuk dunia maka dakwah yg akan melempar kita putus dari dakwah. Kalau diri, harta Dan waktu kita dipakai utk dakwah ini adalah keuntungan kita. Bukan dakwah yg beruntung.

8. Nabi buat dakwah maka org kafir berusaha menghentikannya. Bahkan menawarkan sebagai raja, terkaya, memberi anak2 perempuannya agar nabi berhenti dakwah. Tapi nabi menolak walaupun diberi matahari Dan bulan. Kita harus bersyukur Karena telah diberi Iman. Apalagi kita diberi usaha atas Iman. Atas usaha ini nabi Dan meluarganya berkorban habis2an, di tho if dilempari Batu sepanjang 7 km shg pingsan. Apa jawaban kita dihari kiamat ditanya apa usaha kita melihat umat yg jauh dari agama tp sibuk agama Dan keluarga? Maka kita harus niat buat dakwah sampai mati Dan mati dalam dakwah.

Dirangkum : H. Didi SMG.

No comments:

Post a Comment