Tuesday, January 5, 2010

AMUK MELAYU

Istilah “Amuk” tidak wujud dalam mana-mana bahasa di dunia kecuali dunia Melayu. Orang Inggeris pun tumpang guna istilah “amuk” kerana miskinnya kosakata dalam bahasa itu. Amuk biasanya dikaitkan satu tindakan mendadak yang diluar kawalan. Biasanya diakhiri dengan tragedi yang melibatkan kehilangan nyawa, kecederaan dan kerosakan harta benda. Walau bagaimanapun, amuk Melayu bersifat setempat dan tersendiri. Tidak berorganisasi. Tindakan spontan. Tak sempat nak rancang-rancang. Tau-tau tup meletup.

Banyak lagenda amuk Melayu, antaranya Hang Jebat dan Laksamana Bentan. Prebet Adam. 13 Mei pun dikatakan spesis amukan Melayu. Revolusi? Lagi jauh daripada perut orang Melayu. Tak pernah wujud revolusi dalam sepanjang sejarah orang Melayu wujud di mukabumi.  Melayu berubah memakan masa, bagai batu yang melekuk dari titis demi titis air yang menitik. Bakarlah sentimen agama ataupun perkauman dalam jiwa orang Melayu. Kemuncaknya adalah amuk. Bukan revolusi. Bukan reformasi. 

Melayu sudah sekian lama berdiam dan bersabar. Tapi 1 masa nanti percayalah bila Amuk Melayu itu berlaku maka itulah mimpi ngeri bagi bangsa yang menumpang di Malaysia yang suka memperlekehkan agama Islam dan bangsa melayu. Kebanyakan orang melayu hari ni ini masih bersabar kerana adanya undang-undang dan demi menjaga keamanan negara, tapi kesabaran itu nampaknya kian hampir di penghujungnya, hanya menanti semboyan dibunyikan.

Selama ni para puak yang suka menghina Agama Islam dan Bangsa Melayu hanya melihat semangat tuah iaitu kesetiaan kepada pemerintah, mematuhi segala undang-undang dan perintah daripada pemerintah tapi mereka lupa di dalam diri orang melayu bukan hanya semangat Tuah yang ada. Mereka belum melihat bagaimana dasyatnya Semangat Jebat itu! Suara Pemerintah sudah tidak lagi diendahkan matlamatnya hanya untuk menuntut dan membela keadilan maka pastilah pertumpahan darah akan berlaku.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment