Tuesday, January 5, 2010

KENAPA BANGSA ROHINGYA INI TIDAK BERNEGARA?

Nak tahu tak kenapa bangsa Rohingya ni “Stateless”? Mereka pernah lari tinggalkan raja dan ulama mereka di Bangladesh, mencari kesenangan hidup di Burma. Tergamak buat macam tu. Lepas tu Burma bagi senjata suruh lawan musuh, mereka jual senjata. Mereka pernah jadi talibarut British lawan Burma. Sebab tu orang Burma (nama baru Myanmar) berdendam. 

Kita orang Melayu mana pernah buat macam tu kat raja kita. Kita akan lawan dan pertahankan Raja-raja Melayu kita , Sebab apa ? Sebab bangsa Melayu adalah bangsa bermaruah dan ada harga diri. Kita tak mengemis sana sini dan lari sana sini untuk meraih simpati bangsa lain. 

Apa yang kita nikmati hari ni adalah balasan baik dari Allah atas pengorbanan tok nenek kita yang tak pernah lari dari perang walaupun kalah. Kita bangsa Melayu dah lama berjuang. Pilihan kita cuma MATI ATAU SYAHID , Cuba belajar sejarah , Dah berapa banyak Peperangan yang berlaku menentang penjajah. Ada dak dengar tok nenek moyang kita pakat lari ramai-ramai ke negara india minta perlindungan? Takda. 

Bermula dari serangan Chola, Siam, Burma, Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun, Komunis, Militan Sulu, Terbaru virus Covid 19, kita tak pernah lari. Kita lawan walaupun ada polis dan askar kita terkorban. Tak macam Rohingya, sikit-sikit lari, sikit-sikit lari.. 

Bayangkan lah di Langkawi, orang kita bagi rumah atas bukit kat Rohingya ni, dibakarnya rumah tu, taknak, takde standard katanya. Dia orang demand nak duk rumah taman ada aircond. Tengok di Indonesia pula macam mana bila Ditanya mengenai kehidupan di Indo, apa dia jawab? Mata wang Indonesia kecil tak macam amerika syarikat. Dari jawapan saja kita dah tahu bangsa ni jenis tak reti bersyukur. 

Aku cabar orang yang masih duk backup puak rohingya ni. Kau pergi pilih secara rambang seorang dua lelaki rohingya, Bawak dia hidup dengan kau 2-3 bulan.Kau tengok sendiri perangai dia macam mana.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment