Saturday, January 9, 2010

PENGAJARAN DARI VIETNAM UNTUK ORANG MELAYU

Selain Malaysia, negara lain di Asia Tenggara juga mempunyai populasi pendatang Cina yang tinggi. Antaranya ialah Vietnam yang mempunyai bilangan penduduk Cina Hoa ramai dan mereka ini dianggap sebagai golongan elit, kaya-raya. Cina Hoa ini dibenci oleh rakyat marhaen Vietnam kerana manipulasi dan penindasan oleh Cina Hoa kepada rakyat Vietnam asal.

Antara penindasan orang Cina Hoa kepada kaum Vietnam asal ialah:

Hampir keseluruhan ekonomi Vietnam dikuasai oleh orang Cina, dan mereka berpakat memanipulasi pasaran untuk menjatuhkan bisnes orang Vietnam asal.

Golongan Cina Hoa ini menganggap diri mereka 'bangsawan' dan memandang hina kaum Vietnam asal. Ini menyebabkan orang Cina Hoa mempunyai sekolah dan komuniti sendiri agar tidak bercampur dengan kaum Vietnam asal.

Kaum Cina Hoa ini tidak akan berdagang dengan kaum Vietnam asal jika mereka tidak tahu berbahasa Cina.

Orang Cina Hoa menguasai pasaran gelap dan dadah. Mereka merasuah penguatkuasa dan kebal dari undang-undang kerana kekayaan mereka.

Ketika zaman pemulihan selepas perang Vietnam, golongan Cina Hoa ini telah menaikkan harga beras berlipat kali ganda untuk mengaut untung atas kesengsaraan orang Vietnam yang lain. Ini menyebabkan ramai orang Vietnam yang kebuluran.

Sehingga kini, kaum Cina Hoa ini berkuasa di Vietnam, menyebabkan orang Vietnam asal terpaksa merempat di bumi sendiri. Kasihan. Orang Vietnam asal ini berjuang bermati-matian membebaskan negara tetapi akhirnya menjadi hamba di bumi sendiri akibat ekonomi dikawal oleh orang Cina Hoa. Orang Melayu perlu belajar dari sejarah ini, agar anak cucu kita tidak merempat di bumi sendiri.

30 Perkara Tentang Sikap Kaum Cina DAP Yang Perlu Anda Tahu Di Negara Malaysia Ini:

1. Tidak memasuki premis kedai Melayu kecuali terpaksa. 

2. Tidak akan membeli produk Islam dan produk Melayu. 

3. Membezakan gaji pekerja Melayu berbanding cina. 

4. Memandang Rendah Bangsa Melayu semata-mata kerana mereka rasa mereka menguasai ekonomi negara. 

5. Menghina Bangsa Melayu dari pelbagai sudut dan saluran. 

6. Menuntut hak yang tak sepatutnya dituntut kepada Kerajaan. 

7. Memanipulasikan Sistem Dan Undang-undang Negara. 

8. Mengambil Peluang Dari Sikap berlembut dan toleransi Melayu. 

9. Menghina Agama Islam Dan Syariatnya 

10. Menyalahgunakan Kuasa Tatkala Memperolehi Kuasa. 

11. Memerah Tenaga Orang Melayu Yang Bekerja Dengan Mereka. 

12. Tidak Mengiktiraf Kepandaian Atau Kepakaran Melayu Yang Bekerja Dengan Mereka. 

13.Cuba Merubah apa yang Ada dalan Negara Mengikut Kehendak dan Citarasa Mereka termasuk perlembagaan dan undang-undang. 

14. Hanya Memikirkan Keuntungan Bangsa Mereka Semata-mata dan tidak memperdulikan bangsa lain. 

15. Dengki Dan Khianat dengan apa sahaja bentuk pencapaian Bangsa Melayu. 

16. Memberikan Syarat-syarat yang berat Kepada Melayu yang Bekerja Dengan Mereka dan menjadikan itu sebagai sebab pencapaian yang kurang memuaskan di kalangan pekerja Melayu. 

17. Cuba Membuang dan menafikan Sejarah Negara. 

18. Melayu Hanya Diletakkan Sebagai Pekerja Kelas Ketiga Di Syarikat-syarikat cina dan Menghalang Kenaikan gaji dan pangkat mereka. 

19. Mengenakan Harga Yang Lebih Mahal Kepada Pembeli,  Pembekal,  Pengedar dan Pengilang Melayu. 

20. Menghalang Peniaga-peniaga Kecil Melayu
Berniaga Dengan Membuat aduan dan laporan Kepada Majlis perbandaran. 

21. Membeli Dan Merasuah Mereka yang Berkuasa, Pemimpin, ADUN, MP serta mereka yang Berautoriti Termasuk Melayu Yang Mudah Dibeli Dengan Wang.

22. Menyerap Kos Tersembunyi yang Dikenakan Hanya kepada Bangsa Melayu. Kos ini hanya dikenakan kepada Bangsa Melayu dan tidak kepada Cina. 

23. Menutup Kelemahan Dan Kesalahan Mereka Sebaliknya Membesar2kan Isu Yang Berkaitan bangsa Melayu. 

24. Menggunakan Kelemahan Sistem tertentu kerajaan demi Kepentingan Mereka.

25. Mengatur Strategi Menguasai Kawasan-kawasan Perbandaran Melalui Orang-orang Kaya Mereka. Sistem yang tersusun ini membolehkan peniaga Cina memperolehi pembiayaan ke atas lot2 kedai yang mereka wujudkan. 

26. Menguasai Perumahan Dengan Menawarkan Harga Yang Berbeza Berbanding Melayu. Bangsa Melayu Akan Membeli Rumah Dengan Harga yang Secara Relatifnya Jauh Lebih Mahal dengan sistem yang diwujudkan oleh developer Cina. 

27. Menipu Cukai Perniagaan. Mereka bangkit marah apabila GST diperkenalkan kerana ianya membongkar penipuan mereka. 

28. Melakukan Amal Hanya Untuk Bangsa Mereka. Contoh ahli perniagaan yang menyumbang dana bantuan yang besar ke sekolah-sekolah Cina untuk mendapatkan perlepasan cukai tetapi tidak di sekolah kebangsaan kerajaan.  

29. Cepat Mengambil Peluang Dari Kelebihan Yang Kerajaan Berikan Kepada Rakyat Berbanding Melayu. Sebagai contoh, sekiranya kerajaan Menerbitkan dana bantuan atau saham. 

30. Menjadikan rasuah amalan dalam budaya hidup mereka selagi mereka ada kepentingan dan untung serta menawarkan kelebihan wang,  harta dan pangkat kepada mereka yg boleh memberikan untung kepada kaum mereka.

Namun saya tidaklah membenci keseluruhan bangsa cina yang berada di Malaysia , Tidak dinafikan ada yang baik hati dan budi pekertinya seperti uncle kentang dan yang lainnya. Saya cuma tidak suka kepada bangsa CINA DAP.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment