Saturday, January 9, 2010

TENGKU DAENG KUNING (PANGLIMA HITAM)

Panglima Hitam bukanlah nama individu, tetapi ianya adalah nama buat gelaran kepada jawatan yang dipegang oleh individu yang terpilih untuk menyandang jawatan tersebut.

Dalam lagenda kisah orang MELAYU kita, mereka terpilih untuk memegang gelaran Panglima Hitam ini dikatakan benar-benar hebat dalam ilmu persilatan dan sangat handal dalam pertempuran. Panglima Hitam ditugaskan khas untuk menjadi pengawal peribadi Sultan. Setiap sultan akan mempunyai Panglima Hitamnya yang tersendiri sejak pada abad yang ke 18.

Yang paling terkenal sekali adalah Panglima Hitam di negeri Perak yang bernama Tengku Daeng Kuning. Tengku Daeng Kuning adalah merupakan anak kepada Raja Bugis dari Makassar, Sulawesi dan juga atok kepada Dato Meor Abdul Rahman, Gelaran Panglima Hitam yang dipegangnya amat sesuai dengan dirinya yang berilmu dengan seni persilatan yang tinggi dan sentiasa memakai pakaian yang berwarna hitam. Tengku Daeng Kuning atau Panglima Hitam sampai ke kepulauan Tanah MELAYU pada 1813.

Tengku Daeng Kuning bersama-sama dengan enam saudara yang lain datang ke kepulauan Tanah MELAYU dan apabila sampai ke kepulauan Tanah MELAYU, mereka masing-masing membawa haluan sendiri mengikut ilmu dan firasat masing-masing mencari kawasan baru. Maka mereka bertujuh berpecahlah disana dan Tengku Daeng Kuning memilih untuk ke Taiping di negeri Perak dan yang lain-lain ada yang ke Pahang, Kedah, Terengganu, Johor, Selangor dan Melaka.

Jadi harapnya kini anda sudah tahu serba ringkas berkenaan tentang Panglima Hitam. Ia adalah simbol kepada seseorang yang tinggi ilmunya dalam persilatan dan mempunyai keberanian yang tinggi serta kesetiaan yang teguh kepada raja dan negara dan Panglima Hitam di negeri Perak yang bernama Tengku Daeng Kuning adalah yang paling terkenal dari yang lain. Gelaran Panglima Hitam kini telah diguna pakai oleh Pasukan Khas Laut (Paskal), TLDM sebagai Kapal DiRaja (KD) Panglima Hitam.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment