Friday, March 14, 2014

BERSYAHADAH PADA WAKTU PAGI DAN PETANG

Pada tiap-tiap pagi hari lafazkan dua kalimah syahadah sebanyak 3 kali:

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله

Kemudian bacalah, “Bismillahirrahmanirrahim, akulah yang sebenar-benar Muhammad, bukan aku yang berkata Muhammad, yang sebenar-benar Muhammad yang berkata, dahulu roh kemudian jasad, hari inilah bapaku. Jika binasa siang ini binasalah aku, kalau tidak binasa siang ini sekali-kali tak binasalah aku. Wujud aku sujud denganMu. Ghaib aku di dalam kandungan. ‘La ilaha illallah hu’ limpah aku dalam kandungan kalimah ‘La ilaha illallah hu’. kandunglah hai bapaku akan nur Muhammad.” 

Habis membaca masukkan/tarik nafas kita perlahan-lahan ke dalam hingga penuh di dada, kemudian lepaskan nafas perlahan-lahan. 

Manakala di sebelah petang ketika mulai terbenam matahari, hendaklah kita bersyahadah juga seperti sebelah pagi dan baca, “Bismillahirrahmanirrahim” serta berkata sebagaimana perkataan di atas juga, tetapi hendaklah tukar perkataan siang itu dengan perkataan “malam” dan perkataan “bapaku” itu dengan perkataan “ibuku”. 

Amalkanlah setiap hari Insyallah , kita akan selalu berada dalam peliharaan Allah.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment