Wednesday, August 31, 2016

DUHAI DIRI JASMANIKU

Berkata diri Rohani pada diri Jasmani tika mahu menyatu 
Atas perintah TUHAN..
Duhai diri Jasmani ku

Engkau dicipta dari tanah lumpur
Keturunan mu daripada Adam a.s
Keturunan ku daripada Muhammad saw

Tugas mu adalah berkhidmat pada ku
Tika di alam yang sebentar ini
Untuk Makrifat, tasbih dan sujud
Pada Kekasih Ku Ar-Rahman

Pada kedua mata mu

Khidmatlah aku untuk menyaksikan wajah ALLAH 
yang telah dizahirkan dalam pelbagai bentuk dan rupa

Pada kedua telinga mu

Khidmatlah aku untuk mendengar kalam bicara Tuhan, 
bicara Muhammad, suara keindahan Asma’-Asma’Nya 
dalam pelbagai bunyi dan suara

Pada hidung mu

Khidmatlah aku untuk bernafas dengan Sifat Al-HayatNya dan berzikir padaNya pada setiap detik nafas serta dapat mencium keharuman Asma’-Asma’Nya

Pada mulut dan lisan mu

Khidmatlah aku untuk tasbih, tahmid, membaca kalam Tuhan dan Sabda Muhammad, berselawat dan bicara yang manfaat

Pada otak mu

Khidmatlah aku untuk merakam dan menyimpan segala maklumat serta apa jua ilmu yang baik, agar ku fahami keagungan Sifat Tuhan, menjadi khalifahNya dan berada pada kebenaran

Pada Qalbu mu

Khidmat pada ku untuk hanya berkemahuan pada ALLAH SWT, mengingati, merasai dan menyaksikan ALLAH SWT pada setiap degupan jantung mu

Dan diri mu tiada menjadi hijab aku dengan Tuhan dek kegelapan nafsu ammarah mu

Pada seluruh anggota mu

Khidmatlah aku untuk berdiri, rukuk dan sujud pada ALLAH SWT dimana jua dan melakukan kebaikan demi mencapai cinta ALLAH SWT

Aku tidak berlama dengan mu di alam ini
Hanya sebentar demi memikul amanah menyaksikan dan sujud pada ALLAH SWT dalam rupa yang zahir

Di alam ini kita menyatu sementara
Di alam Barzakh berpisah sementara, engkau ku tinggalkan di dalam tanah

Di alam akhirat kita akan menyatu kembali untuk sama-sama berdiri dihadapan Tuhan
Jika dicintai dan diampuni ALLAH SWT

Aku dan engkau bersama ke Syurga
Jika dimurkai dan tiada diampuni ALLAH SWT

Aku dan engkau bersama di dalam Neraka
Duhai tubuh dari tanah lumpur
Khidmat dan bantulah aku

Aku mahu memandang, memuji dan sujud pada Tuhan di alam dunia ini
Ia adalah amanah dan janji kepadaNya

Ada pun urusan makan minum, keluarga, harta dan apa jua rupa dunia,
Ia bukan urusan UTAMA ku, 
Ia hanya hiasan dan keperluan diri mu sahaja yang sementara

Moga engkau menjadi teman dan kekasih ku yang setia dalam Musafir mencari cinta di alam ini

Tiada engkau menjadi teman yang menentang hingga aku terkurung dalam kehendak dan kegelapan lumpur mu..

Amin.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment