Wednesday, August 31, 2016

KEBODOHAN YANG NYATA

Kau tahu nilai dan harga setiap barang Tapi kau tak tahu menilai ruhmu. Itulah kebodohan!

Kita sering salah dalam menentukan kepentingan dalam hidup. Kita tahu tentang nilai jasad dan benda-banda di sekeliling kita. Kita terlalu mengagung-agungkan jasad dan lahiriah kita. Kita menjaga dan mengangkatnya seolah-olah jasad dan tubuh badan inilah yang utama dalam hidup kita. 

Bahkan jika terdapat sedikit cela, cepat-cepat kita merawatnya dan menjadikan tubuh sentiasa dalam keadaan cantik. Begitu juga barangan yang kita sayangi, lebih-lebih lagi yang mahal harganya. Kita akan selalu menjaganya dan menyayanginya sepenuh hati.

Itulah kebodohan yang nyata pada diri kita. Kita bodoh menilai segala keduniaan ini dengan nilai yang lebih tinggi daripada rohaniah kita. Jasad kita bertambah cantik, sedangkan ruh kita-jika diumpamakan seperti jasad, semakin lama semakin buruk dan hodoh.

Kita sentiasa melihat pada kebendaan dan keduniaan, sampaikan kita terlupa tentang ruh kita. Kita terlalu memuja benda yang akan hancur suatu hari nanti. Sedangkan ruhlah yang tidak terkesan dengan dunia ini, yang tidak ternilai harganya yang patut kita pelihara nilainya. Pandanglah kembali nilai ruhmu, hatimu berada di mana, cintamu berada di mana. Jagalah ruhmu dengan sentiasa mengisinya dengan cinta Allah dan Rasul.

Sentiasalah bersihkan hatimu dan ikat hatimu, jiwamu, ruhmu dengan ingatan kepada Allah dan menyebutNyasetiap masa sehingga bersinar dirimu dengan fana’ kepada Allah dan Rasul hingga bertemu dirimu denganNya.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment