Sunday, January 4, 2015

BAYAN MAULANA UMAR PALAMPURI

(Bayan utk ulamak - pattaya, thailand (1996). InsyaAllah kita akan buat hubungan dgn org awam. Utk menghubungkan diri kita dgn org awam tidak ada jln lain melainkan jln dakwah. Sbb itulah alim ulamak diminta keluar satu tahun supaya berjalan diseluruh negara ini utk buat hubungan dgn org awam. Ulamak adalah utk mengerakkan org awam. Utk mengerak kan org awam kita sendiri kena bergerak tuan2. Macamana org yg membawa kereta, dia membawa kenderaan. Sebelum dia menbawa kenderaan, dia kena belajar membawa kenderaan tadi. Kalau dia tidak belajar membawa kereta dia akan kemalangan. Sbb itulah diminta setahun alim ulamak utk bawa org awam ini. Macamana nak bawa org miskin, macamana nak bawa org2 kaya, macamana nak jumpa pemimpin2. Sbb itulah alim ulamak penting sgt utk dtg pada maksud kenabian ini. 

Maksud kenabian ada lima, pertama ialah dakwah. Setiap alim perlu datang atas maksud ini. Maksud pertama ini dakwah ilallah. Yang kedua taklim. Yang ketiga tazkiyah. Yang keempat akhlak. Yang kelima hikmah. Ini adalah maksud kenabian. Itulah nabi saw telah usaha sahabat utk datang pada maksud kenabian ini. 

Hari ini kita telah terhindar dari maksud kenabian ini. Sebab itulah kehidupan kita tidak menyamai maksud kenabian ini, begitu juga umat ini tidak menyamai maksud kenabian ini. Sebab itulah fitnah tersebar diseluruh alam. Sejauh mana ulamak dtg pada maksud kenabian ini dan berhubung dgn org awan, insyaAllah kehidupan org awan pun juga akan dtg diatas maksud kenabiaan ini. Sejauh mana mereka terjauh hubungan dgn org alim, sejauh itu juga mereka akan jauh dari maksud kenabian ini. Mereka tenggelam dlm kejahilan. Sebab itulah saya minta tuan2 (para ulama) utk niat keluar di jln Allah satu tahun. Satu tahun darotul hadis, satu tahun darotul tafsir, satu tahun lagi dakwahtul tabligh. Jadi beberapa tahun yg tuan belajar itu, supaya tuan2 dpt dtg pada maksud kenabian ini dan tuan2 dpt kekuatan, dpt amal ilmu tuan2. Tuan2 adalah enjin, org awan adalah gerabak. Kalau enjin ada kekuatan, 50 gerabak pun dia boleh bawa. Tapi kalau lemah, satu gerabak pun tak dpt bawa. Dpd setahun tuan2 dpt kekuatan.

Satu jemaah telah bergerak di jln Allah 4 bulan. Di dlm jemaah ini ada org yg telah keluar satu tahun. Ada org bela monyet dekat masjid itu. Jadi amer telah mesyuarat utk hantar jemaah jumpa org itu. Jemaah yg dihantar terdiri dari org yg alim tadi telah jumpa org yg bela monyet dan mengeluarkan ayat quran dan hadis pada mereka. Apabila jemaah balik, satu org pun tak datang. Jadi ameer shab org yang bijak telah hantar jemaah lain utk jumpa mereka lagi dan jemaah kedua tadi telah jumpa mereka lalu telah bawa mereka ke masjid. Ameer shab telah bagitahu pada jemaah yg pertama tadi, orang alim banyak cerita tentang quran dan hadis tetapi org tak datang. Sebab itulah kami minta kamu untuk keluar satu tahun untuk belajar hikmah ini. Hikmah tidak datang dengan ilmu tuan2. Hikmah akan datang melalui susah payah mujahadah dijalan Allah tuan2. Akan datang roh dalam ilmu, dlm iman dan sebagainya dgn mujahadah dijalan Allah tuan2. Musuh telah meletakkan jasad saja dan keluarkan roh dari ilmu kita. Siapa dari tuan2 yang akan keluar dijalan allah satu tahun insyaAllah, bangun insyallah. Tuan2 boleh bangun bagi nama satu tahun insyallah….

No comments:

Post a Comment