Sunday, January 4, 2015

NASIHAT MAULANA SAAD SELEPAS BAYAN HIDAYAT

(26/11/2014 – nizamuddin) (point). buat usaha dgn cara nabi s.a.w dan dan jasbah sahabat. inilah cara umat terdahulu diislahkan. sahabat buat halaqah iman dan taklim di masjid. sahabat buat gasht bawa org ke masjid dan duduk dlm halaqah iman. bawa org yg lalai kpd halaqah iman. bawa setiap org islam pd perintah Allah. buat usaha bawa org ke masjid. org yg ada ilmu tapi tak amal adalah jahil. sahabat buat gasht dan jumpa sahabat bawa ke masjid dan cerita kebesaran Allah. kefahaman agama akan dpt dlm masjid, bukan di luar masjid. doktor panggil pesakit ke hospital utk buat operation/rawatan, bukan di rumah sebab di hospital ada peralatan. utk pulihkan penyakit rohani, tinggalkan suasana yg buruk dan dtg kpd suasana yg baik iaitu masjid. di masjid ada suasana iman dan amal. bila kita berjalan ke masjid, rahmat Allah berlari menuju ke arah kita. tashkil yg pertama adalah bawa ke masjid. kalau tak sedia, dakwah di tempat tersebut. waktu gasht , waktu 2½, waktu DTI – dlm masjid mesti ada amal – jgn tinggalkan masjid kosong. 

DTI kena hidup di setiap masjid. Buat usaha bersama org tempatan – jgn asingkan jemaah dan org tempatan. Tabligh bukan syarahan atau ceramah. Tiada amal yg lebih besar drp bawa hamba Allah kpd Allah. Allah suka bila kita bawa org yg jauh dari masjid dtg ke masjid. Buat latihan solat sehingga sampai peringkat khusyuk. Kalau solat tak khusyuk – Allah tak lihat. Taklim adalah utk menyegarkan keyakinan pd janji Allah. Taklim harian di masjid (bukan masa keluar ) juga boleh hantar org buat taklimi gasht. Buat taklimi gasht 15 minit secara bergilir2. Taklimi gasht adalah utk bawa org ke masjid – bawa org dari kegelapan kpd cahaya. Org yg keluar gasht – buat dgn fikir dan risau. Jgn buat gasht dgn lalai – nanti org yg kita jumpa tak beri perhatian. Gasht adalah spt menyelamatkan org dari rumah yg terbakar. Ihtimam atas zikir 300 pagi dan 300 ptg. Istighfar dgn menyesal atas dosa kita. 

Syarat taubat adalah tinggalkan suasana buruk dan hijrah kpd suasana yg baik. Dgn dakwah akan dpt tazkiyah, tarbiyah dan hidayat. Banyakkan baca quran. Baca quran sebelum subuh akan dpt hampirkan diri kita dgn Allah. 2 perkara kena buat waktu malam – tahajjud dan baca quran. kekuatan dakwah adalah berdiri di waktu malam. dlm surah muzammil – Allah perintah utk tahajjud. tahajjud sangat penting utk org yg buat dakwah. banyakkan amalan sunat. amalan sunat akan kuatkan amalan fardu. kena jaga solat sunat isyrak, dhuha, awwabin, tahajjud. istidraj ialah buat tabligh tapi tak cinta pd ibadat. bawa umat kpd amalan yg sempurna. belajar ilmu adalah fardu ain. belajar satu ayat dan ajar pd keluarga

5 perkara kena buat dlm taklim di rumah: 

1. halaqah tajwid, 2. taklim kitabi, 3. muzakarah 6 perkara, 4. tashkil, 5. mesyuarat

dlm mesyuarat di rumah, bentangkan apa takazah yg kita dengar di masjid.jgn pindah masjid selagi amal masjid tak hidup. keluar di jln Allah adalah jln nabi-nabi dan jln sahabat. jasbah ini sudah hilang dari umat. kena usaha kembali supaya jasbah ini dtg semula pd diri dan seluruh umat. letak fadilat keluar di jln Allah di depan kita. sepagi atau sepetang di jln Allah lebih baik drp dunia dan seisinya. umat kena bergerak bawa agama. segala amal di jln Allah berkali ganda lebih banyak drp amal di rumah. sibukkan diri dgn dakwah, ibadat dan taklim semasa keluar. kita kena ada jasbah macam sahabat. dan buat kerja sama macam sahabat. sebanyak mana mirip cara sahabat sebanyak itulah hidayat akan dtg. abdullah rawahah, muaz b jabal, abu hurairah – buat gasht dan bawa org ke masjid dan duduk dlm halaqah iman. 

Bergerak ke arah masjid bermakna kita bergerak ke arah Allah. bila kita berjalan ke arah Allah, rahmat Allah berlari ke arah kita. bawa umat ke amalan-amalan fardu. bukan sekadar duduk dlm majlis – org yg tak reti solat kita ajar dia solat. kita kena buat latihan solat – solat perlahan-lahan. bila solat sempurna – agama akan jadi sempurna. utk betul kan solat kena duduk dlm taklim dgn tawajjuh. taklim di waktu pagi baca muntakhab. taklim di waktu ptg baca fadilat amal. semasa taklim buat taklimi gasht. jumpa semua org islam dan bawa ke masjid. gasht bukan sekadar bertemu/jumpa. tempat utk bincang agama adalah di masjid. khulasah amalan 2½ jam ialah bawa org ke masjid dan dlm masjid ada amal. islah umat ini adalah dgn cara sahabat. taklim di rumah perlu buat 5 perkara : halaqah quran, taklim kitabi (fadilat amal, muntakhab, fadilat sedekah), muzakarah 6 perkara, mesyuarat – bentang takazah masjid, tashkil keluar di jln Allah. 

Tabligh bukan hanya sampaikan. tabligh adalah bawa amalan agama dlm kehidupan. sampaikan agama di masjid supaya mudah difahami dan buat tashkil. ‘as solat tu jamiah’  - bukan utk panggil org dtg solat tapi utk tashkil sambut takazah. usaha makami pun kena buat taklimi gasht. ziarah ulamak adalah ibadat. madrasah adalah kota/benteng agama. cinta pd ilmu agama dan ulamak adalah tanda iman. benci pd ilmu agama dan ulamak adalah tanda nifaq. belajar ilmu agama adalah fardu ain. semasa keluar belajar khidmat  - utk dpt sifat tawadduk. kedepankan diri utk khidmat. ambil khidmat dari org akan wujud sifat takabbur. jgn ada niat yg lain semasa keluar di jln Allah. riak yg sedikit adalah syirik. Jgn buat perkara yg sia-sia. sibukkan diri dgn amal. bawa org tempatan kpd amal dakwah kita. ushakan sehingga hidup DTI. jangan pindah selagi tak hidup amal masjid.

No comments:

Post a Comment