Thursday, January 29, 2015

AKANKAH ALLAH SENANG KETIKA BERTEMU DENGANMU

Dia saw mengucapkan selamat tinggal kpd semua org. Kemudian Jibrail a.s dtg sambil mengatakan, “Ya Rasulullah, malaikat maut telah tiba dan meminta izin utk masuk.” Bahkan mau pun minta izin utk masuk. Dan lihatlah umatnya. Kalian menentangnya hanya utk beberapa ringgit wang. Rasulullah berkata “Biarkan dia masuk.” Dia pun masuk dan berkata “Assalamualikum ya Rasulullah. Smpi hari ni, aku tidak pernah mengucapkan salam kpd sesiapa pun, kaulah org yg pertama. Dan kau adalah org pertama dimana Allah meminta agar aku mohon izin seblm masuk. 

Ya Rasulullah, aku telah diperintahkan utk bertanya apakah kau ingin wafat?” Apakah maut akan meminta izin pada aku atau kalian? Tapi disini maut meminta izin. Dia saw bersabda “Jika aku memberimu izin, apakah kau akan mencabut nyawaku?” Malaikat Maut berkata “Ya”. Jadi Rasulullah melihat Jibrail dan bersabda “Bgmn menurutmu?” Jibrail a.s berkata “Ya Rasulullah, Allah ingin menemuimu.” Saudara/saudariku, mintalah kpd Allah agar meninggal spt itu, sehingga ketika kalian meninggal, Allah bahagia. Jgn biarkan kematian kita spt seorg panjahat yg telah ditangkap dan dikurung kemudian dicabut nyawanya. 

Mintalah kpd Allah agar kematian kita baik dan jlni hidup kalian dgn baik sehingga kalian layak mendptkannya. Sehingga malaikat maut mempunyai belas kasihan pada kita. Allah merasa senang dgn kembalinya kita. Ketika Sa’ad bin Muadh r.a meninggal dunia, Rasulullah saw bersabda, “Hari ini Arasy bergetar krn merasa senang.” Ada kesedihan di muka bumi krn dia meninggalkan dunia, tapi ada kebahagiaan di tmpt dimana dia menuju. 

Rasulullah saw bersabda “Hari ni Arasy Allah bergetar krn senang menyambut kedatgn Sa’ad.” Mintalah kematian spt itu yg bahkan Arasy Allah gementar krn senang dan Allah pun redha. Apa yg kalian lakukan? Ke mana kalian akan menuju? Rumah penuh tipuan ini. Sayap dari seekor nyamuk ini. Jaring laba-laba ini. Rumah penuh kepedihan ini. Dunia penuh kesengsaraan ini. Apa yg kalian cari darinya? Pergi dan carilah Allah. Pergi dan carilah Nabi. Dgn melakukan ini kalian akan punya kehidupan yg baik di dunia, kehidupan yg baik di alam kubur dan kalian akan menjadi pemilik dari kemewahan syurga. (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment