Thursday, January 29, 2015

KEHORMATAN WANITA DALAM ISLAM

Aku memberikan madu pada guruku dimana aku belajar tafsir padanya. Insiden ini terjadi pada tahun 1976 atau 1977. Institusinya di Raiwind Markaz (Pakistan). Maulana Jamshed adalah guru itu. Aku memberitahunya “Tuan! Aku memberi kan madu ini sbg hadiah utkmu!” Dia bertanya “Dari mana kau mendptkannya?” Aku berkata “Ini dari kebunku. Aku mengambilnya sendiri, ini dari kebun mangga. Ini dari kebunku sendiri.” 

Jadi dia berkata padaku “Apakah ayahmu memberikan saudarinya sebahagian dari tanahnya?” Sebotol madu pada waktu itu berharga 10 rupee dan dia memberikan pertanyaan yg sgt mendlm. Dia tidak berkata “Masya Allah, Jazakallah”, dia tidak berkata begitu. “Apakah ayahmu memberi kan saudarinya sebahagian dari tanahnya? Jika iya, maka madu ini halal dan jika tidak maka semuanya haram aku tidak akan menerima nya.” Itulah makna nya. “Apakah ayahmu memberikan saudarinya sebahagian dari tanahnya?” Untungnya, ayahku tidak punya saudari. 

Jika ada, maka tidak akan ada yg mau memberikannya. Hanya ada dua org saudara, semua kekayaannya adalah milik keduanya. Mrk tidak punya saudari. Dia berkata “Baiklah. Apakah datuk mu memberikan saudarinya sebahagian dari tanah nya?” Aku memberitahu nya “Aku bahkah blm lahir waktu itu, knp kau bertanya begitu? Setidaknya jgn bertanya ttg sesuatu yg terjadi seblm aku lahir.” Jadi dia tertawa dan berkata “Baiklah, letak di sini.” Jadi Nabiku saw bersabda “Brgsiapa yg diberikan Allah dua org saudari, dia memberikan haknya kpd saudarinya, bahkan stlh menikah dia menempatkan tgnnya di atas kepala saudarinya, maka Jannah (syurga) menjadi wajib baginya.” 

Di sini seorg anak perempuan, kemudian saudara perempuan kemudian isteri (Ini bertahap). Nabiku saw bersabda “Lelaki terbaik adalah yg memperlakukan isterinya dgn baik.” Dan Rasulku saw bersabda “Brgsiapa yg ingin rumahnya dkt dgn rumahku di syurga, dia harus melakukan dua hal. Pertama, buatlah akhlaknya baik dan perlakukan isterinya dgn baik sehingga rumahnya dkt dgn rumahku.” Solat tahajjud, berjihad, tabligh,  zikir, muraqabah… dia tidak menetapkan ini. 

Dia bersabda bahawa bagi yg melaku kan dua hal itu, pertama membuat akhlaknya baik, lalu memperlakukan isteri nya dgn baik. Memperlakukan isterimu termauk dlm akhlak, knp ini disabdakan terpisah? Bnyk org yg di luar berakhlak sgt baik tapi di rumah mrk berakhlak buruk terhadap isteri mrk. Dan sgt biasa di antara tuan tanah, hadis ini, aku mengamatinya spt ini dgn mataku bahawa seluruh keluargaku, seluruh masyarakatku, di luar, mrk adalah tuan tanah, mrk baik hati dan ramah tapi di dlm rumah, mrk berakhlak buruk dan kasar. Mrk memperlaku kan isteri mrk bagaikan hamba. 

Mrk mencela dan mengutuk org tua isteri mrk seakan akan menhina adalah amalan baik. Itulah mengapa disabda kan terpisah bahawa “Brgsiapa yg ingin rumahnya dkt dgn rumahku…” Siapa yg tidak mahu itu? Apakah kau mau atau tidak? Dgn begitu Rasulullah saw bersabda “Lakukan dua hal ini, pertama, buatlah akhlakmu baik dan perlakukan isterimu dgn baik.”  Kemudian juga dijelaskan kpd para isteri. 

Ada kesetaraan. “Jika dlm syariah ada ketundukan makan aku katakan bahawa isteri tunduk pada suaminya.” Seorg wanita bertanya “Ya Rasulullah, pernikahanku berlangsung. Apa hak suamiku atasku?” Rasulullah bersabda “Jika pada tubuh suamimu ada luka dan di dlm luka itu ada nanahdan kau menggunakan lidahmu utk menjilat dan membersihkan lukanya, kau masih blm memenuhi hak suami mu.”  Rasulku saw bersabda “Bagi wanita manapun yg solat 5 waktu, berpuasa di bln Ramadan, patuh kpd suaminya, tidak melakukan keburukan, jujur dan dpt dipercaya, ketika dia dtg, ke lapan2 pintu syurga akan terbuka dan Allah akan berfirman: Pintu manapun yg kau mahu, pergilah ke sana, Jannah halal bagimu.” Jika wanita yg sama ini menjadi ibu, Rasulullah bersabda “Andai saja ibuku masih hidup dan aku solat Isyak di mushallakudan aku memulai Al-Fatihah lalu pintu rumahku terbuka dan ibuku berkata “Annakku, Muhammad!” Maka, demi dirinya, aku akan membatalkan ibadatku. 

Aku akan berkata “Ya Ibu! Ada apa? Aku akan solat lagi.” Rasulullah saw bersabda “Aku pergi ke syurga dan aku mendgr bacaan suci Quran. Aku bertanya “Siapa yg membacanya?” Dikatakan padaku “Ya Rasulullah, ini suara Harits bin Nu’man.” “Harits? Tapi dia di Madinah. Dia blm meninggal tapi bacaannya terdgr di jannah.” Dgn demikian malaikat berkata “Ya Rasulullah, dia berbakti kpa ibunya sehingga Allah pun redha bahawa ketika Harits membaca Quran, semua penduduk syurga mendgr nya.” Rasulku bersabda “Inilah yg kau sebut Berbakti kpd org tuamu.”  

Rasulullah bersabda “Umar, dlm hidupmu akan dtg seseorg bernama Uwais, sukunya adalah Amir, keluarganya adalah Qarn, warna kulitnya hitam, tinggi nya sdg dan di punggungnya ada titik putih. Ketika dia dtg, maka mintalah doa padanya. Kau, Umar, andaikan stlhku ada Nabi lagi maka ialah Umar” dan di sisi kanan makam Rasulullah adalah Umar. Beginilah letak makamnya, ditengah2 adalah Rasulullah, di sebelah kanan adalah Abu Bakardan sebelah kanannya adalah Umar dan beginilah Rasulullah, Abu Bakar, Umar, spt itu. Letaknya adalah ini makam rasulku, di kakinya adalah kepala Abu Bakar dan di kaki Abu Bakar adalah kepala Umar. Beginilah ke3 kuburannya atau spt ini. 

Jadi, meski begitu, dia adalah Roza-e-rasul, Umar, “Andaikan ada nabi stlh ku dialah Umar.” Rasulullah memasukki masjid dan disini ada Umar dan disini Abu Bakar, jadi Rasulullah menggenggam tgn mrk dan bersabda “Lihat aku! Lihat! Di hari kiamat, aku akan dibangkitkan spt ini, di sini akan ada Abu Bakar dan di sini Umar.” Jadi kpdnya (Umar) dikatakan “Umar, mintalah doa pada Uwais.” “Ya Rasulullah, knp aku harus membuat Uwais melaku kannya?”  Dia bersabda “Dia memperlakukan ibunya dgn baik sehingga ketika dia mengangkat tgnnya, Allah tidak akan mengembalikannya dlm keadaan hampa.” Ibumu dihina dan kau bahkan tidak tahu apa itu seorg ibu. 

Di sini, mrk hanya tahu mahkotanya. Waktu Umar r.a dtg. Setiap tahun dia melakukan haji. Ketika berhaji dia pun berseru “Adakah Uwais bin Amir?” Tiada di sana. Setahun berlalu, Umar r.a berhaji, mengumpulkan para jamaah. Dia membuat mrk berdiri di dpn Gunung Abi Qubais. Dia berkata “Semua org berdiri! Penduduk Yaman berdiri, yg lain nya duduk.”  Penduduk Yaman ttp berdiri. “Semua penduduk Yaman duduk, Bani Amir ttp berdiri.” Bani Amir ttp berdiri. Kemudian, “Semua Bani Amir duduk, Al-Qarni ttp berdiri.” Hanya seorg Al-Qarni yg ttp berdiri. Yg lainnya duduk. Jadi Umar bertanya “Kau Qarni?” “Ya” “Apa kau kenal Uwais?” “Ya, dia anak saudaraku. Anak dari saudara kandungku, tapi dia gila, knp kau menanyakan ttgnya?” Umar pun menangis dan berkata “Dia tidak gila, kau yg gila. Katakan padaku, apakah dia berhaji?” “Ya, dia dtg.” “Di mana dia?” “Pada saat ini, dia membawa untanya merumput menuju Arafat.” 

Jadi Umar r.a bersama Ali r.a berlari. Ketika mrk pergi, Uwais Qarni, di bwh sebuah pohon sdg beribadah dan unta-untanya merumput dktnya. Kemudian Umar dan Ali dtg dan duduk. Dia melihat dua org dtg sehingga memperpendek solatnya. Kemudian Umar bertanya “Siapa dirimu?” Dia berkata “Seorg pekerja. Hamba Allah.” “Yg kutanyakan adalah nama yg diberikan ibumu padamu.” Jadi Uwais bertanya “knp kau bertanya padaku?” Dia tidak tahu bahawa org dihadapannya adalah Umar. Dia tidak pernah melihat seblmnya, ini pertama kalinya dia berhaji. Jadi Ali berkata “Dia adalah Amirul Mukminin, Umar bin Khattab dan aku adalah Ali bin Abi Thalib.” 

Kemudian dia gementar spt ini berkata “Aku mohon maaf, aku tidak mengenalimu. Aku persembahkan salam utkmu dan utkmu juga. Nama yg diberikan ibuku adalah Uwais.” Umar berkata “Tanggalkan pakaian dari punggungmu.” Jadi dia membuka bajunya dari punggungnya dan disana ada titik putih. Umar berkata “Angkat tgnmu dan berdoalah utk kami berdua.” Dia mulai menangis. “Aku? Aku bahkan tidak sebanding dgn debu dikakimu. Bgmn mungkin aku berdoa?” “Kau harus melakukannya. 

Rasulullah memberitahu kami bahawa berbaktinya kau pada ibumu telah meninggikan darjatmu. jika kau berdoa, Allah berfirman “Labbaik.” Hanya solat dan puasa tidak disebut Islam. Ada kepedihan lain selain kepedihan cinta. Ada kesenangan lain selain pertemuan. Akhlak adalah bab besar yg telah sepenuh nya dilupakan umat. Hak manusia telah hancur. Jadi Umar meminta doa padanya dan Uwais mengangkat tangannya dan berdoa utknya! Ini krn Ibu! (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment