Friday, February 27, 2015

BAYAN MAULANA SAAD AL-KHANDALAWI: DAKWAH DAN AMAL

Nasihat 1:

Waman ahsanu qoulan mimman daa illallah wa amilan sholiha wa qola innani minal muslimin.
Ini penjelasan tingkatan dr Allah:

1). Dakwah: “waman ahsanu qoulan mimman daa illallah"(datangkan YAKIN)

2). Amal: “wa amilan sholihah"(ibadat, muamalat, muasyarat, akhlaq ini zohir islam). 

3). Pengakuan: “wa qola innani minal muslimin"(Saya adalah muslim sbgmn muslim yg lainnya). Hari ini banyak yg mengaku muslim tp tdk mau dakwah ataupun buat amal, bagaimana bisa menjadi muslim.

Makanya ulama tafsirkan ayat waman ahsanu qoulan menjadi waman ahsanu deenan siapa yg agamanya yang lebih baik dari pada orang yang mengajak kpd Allah.

Nasihat 2:

Jika dakwah ditinggalkan akan ada 3 kemurtadan:

1. Murtad dlm cara hidup
2. Murtad dlm pemikiran
3. Murtad dlm Keyakinan

Dakwah memelihara kita dari kemurtadan tersebut. Sahabat Iman sdh kuat sama Nabi saw masih diperintahkan memperbarui iman. Sahabat tanya bagaimana memperbarui iman? Nabi katakan dennag memperbanyak ucapan la illaha illallah. La illaha illallah ini ada 2 takaza nya:

1. Lafaznya iaitu dengan zikir
2. Tazkiroh iaitu dengan Dakwah

Sahabat untuk bisa mendapatkan tazkiroh maka mereka saling mengajak beriman sesaat iaitu dengan membuat halaqoh iman. Sahabat bilang mari kita beriman sesaat mereka duduk dan ngobrol seputar keimanan. Inilah yg dimaksud dengan tazkiroh.

Hr ini zikir udh banyak, tp sedikit yg tazkiroh. Apa itu tazkiroh iaitu mengingatkan dimasa sahabat RA ada sahabat yg membuat halaqoh iman di dalam mesjid dan ada yg keluar mengajak org masuk k dlm mesjid.

Nasihat 3:

Kita nafikan semuanya bahkan diri kita sendiri dan hanya itsbatkan Allah. Nabi saw asbab kedekatannya dengan Allah dan sering bertemu dengan Jibril AS, berkata besok akan saya sampaikan tanpa mengucapkan insyaallah lsg Allah swt tegur. Nabi saw merasa yakin pd dirinya sendiri shg 15 hari wahyu terhenti.

Jika kita yakin pd sesuatu maka Allah akan buat dia dikuasai oleh apa yg dia yakini. Apabila dia takut pd sesuatu maka Allah swt akan buat dia dikuasai oleh apa yg dia takuti. Kalo anak adam ini tidak takut pd Allah maka Allah akan buat segala sesuatu lari dr dia. Apabila anak adam takut pd Allah maka Allah swt akan buat segala sesuatu dtg pd dia. 

Apabila anak adam ini yakin pd Allah maka Allah akan buat segala sesuatu takluk pd dia. Kalo anak adam sudah berharap atau yakin pd sesuatu maka Allah akan serahkan dia kpd sesuatu tsb. Namun jika dia berharap dan yakin hanya kepada Allah maka Allah swt akan penuhi semua hajat dia. (Kisah sahabat gilingan gandum harap hanya kpd Allah maka Allah selesaikan hajatnya)

No comments:

Post a Comment