Thursday, January 7, 2010

SI PITUNG

Siapa yang pernah nampak filem dari seberang "Pembalasan Si Pitung"  dan  "Si Pitung Banteng Betawi" dan "Si Pitoeng" mesti kenal dan biasa dengar nama "Si Pitung". Sesetengah orang menganggap Si Pitung ni Hanyalah sebuah watak rekaan. 

Tetapi kalau korang nak tahu Si Pitung ni memang wujud pada Abad 18-19 di Batavia (Jakarta), Pada zaman penjajahan Beland. Si Pitung ataupun nama sebenarnya Salihoen lahir di Rawa Belong Jakarta, Nama ayahnya Bang Piung dan Ibunya Mbak Pinah. Nama Si Pitung tu adalah gelaran yang berasal dari bahasa sunda-jawa yang bermakna Tolong menolong. 

Masa kecil lagi Si Pitung dihantar oleh ayahnya untuk mendalami ilmu agama di Pondok Haji Naipin. Gurunya inilah yang mencurahkan ilmu pada Si Pitung, baik ilmu agama mahupun ilmu persilatan. Banyak versi sebenarnya cerita pasal Si Pitung ni, Versi Belanda pun ada, Versi Cina pun ada dan Versi Indonesia. 

Si Pitung ni adalah seorang Lagenda yang berperwatakan seperti Robin Hood, Dia menyamun orang-orang kaya termasuk orang Belanda dan hasil rompakan tu dia akan agihkan pada orang-orang miskin. Sebab tu lah dia dapat gelaran Si Pitung. Pegawai Belanda memang anti gila dengan Si Pitung ni, dia jadi orang buruan paling top masa tu.  Pernah di tangkap sekali tetapi terlepas, Sebab si Pitung ni bukan calang-calang orang jugak. 

Dia mempunyai ilmu persilatan dan ilmu kebal. Kena tembak pun tak mati. Dia memang banyak meyusahkan Belanda. Tapi kisah kematiannya tak kurang lebih macam apa yang berlaku di Negara kita. Kawab seperguruan nya yang khianat dia dengan beritahu kelemahan dan cara membunuh si pitung. Kalau tak silap saya dia mati di tembak peluru emas, Ada versi lain juga kata kelemahannya adalah dengan memotong rambutnya. Belanda punyalah takut dia hidup balik sampai dah kena kebumikan pun masih berkawal di kuburnya. 

Gambar bawah tu sememangnya adalah cara Si Pitung berpakaian, Dengan Memakai songkok, Baju merah, Tersisip golok atauparang di pinggangnya dengan kain sarung di lehernya. Demikianlah kisah si pitung, Banyak lagi kisah pasal dia, Termasuk kisah kesaktiannya.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment