Tuesday, January 19, 2010

PERJANJIAN KERAMAT

Sebermula maka dikisahkan, apabila Raja Suran yang berketurunan Iskandar Zulkarnanin masuk ke dalam laut dan berkahwin dengan Puteri Mahtabul Bahri, puteri Raja Aftabul 'Ard, dari kerajaan Basram di bawah laut. 

Hasil dari perkahwinan itu lahir tiga org anak:

1 - Nila Pahlawan
2 - Krishna Pendita dan 
3 - Nila Utama

Ketiga-tiga ini dijaga oleh nendanya. Maka suatu hari bertanyalah mereka tentang ayahnya kepada nendanya. Maka sahut Raja Aftabul 'Ard,  "Adalah akan ayahmu itu anak cucu Raja Iskandar Zulkarnain, Nasab Sulaiman ”

Maka titah Sang Si Perba, “Apa yang dikehendaki oleh bapaku itu?”

Sembah Demang Lebar Daun, “Adapun tuanku, Segala anak cucu patek sedia akan jadi hamba ke bawah duli Yang di-Pertuan. Hendaklah ia diperbaiki oleh anak cucu duli tuanku. Dan jika ia berdosa sebesar-besar dosanya pun, jangan difadhihatkan, dinista dengan kata-kata jahat. Jikalau besar dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum Shara’.”

Sang Si Perba pun bertitah, “Akan minta bapa itu hamba kabulkanlah. Tetapi hamba minta satu janji pada bapa hamba”. “Janji yang mana itu, tuanku?” “Hendaklah akhir zaman kelak anak cucu bapa hamba jangan derhaka pada anak cucu kita. Jikalau ia zalim dan jahat pekerti sekali pun”.

“Baiklah tuanku. Tetapi jikalau anak buah tuanku dahulu mengubahkan dia, maka anak cucu patek pun mengubahkanlah”. Titah Sang Si Perba, “Baiklah, kabullah hamba akan wa’adat itu.”

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment