Tuesday, January 19, 2010

MELAYU BERJIHAD BERSAMA SULTAN MUHAMMAD 11 AL-FATEH

Gambar ini adalah hasil lukisan orang-orang Turki terdahulu dalam menceritakan dan mengambarkan akan suasana sebenar sebuah peristiwa besar yang penuh bersejarah pada masa itu (Penaklukan Kota Kostantinople) Pada Tahun 1453M.

Gambar sejarah ini telah berusia ratusan tahun (pada abad ke-16) dan masih disimpan rapi sehingga ke hari ini. Inilah antara gambar yang menjadi bukti kepada kita akan sebuah pasukan Turki Uthmaniyah dan tentera bantuannya yang datang dari seluruh pelusuk dunia Islam dalam membantu membebaskan Kota Kostantinople.

Sebelum terkumpulnya sejumlah pasukan Islam yang paling ramai dalam catatan sejarah pada masa itu, Sultan Muhammad II Al-Fateh telah mengeluarkan fatwa Jihad melalui gurunya Syeikh Shamsuddin Al-Wali untuk membebaskan Kostantinople sepertimana yang pernah disebut di dalam Hadis Baginda Rasulullah SAW. 

Seruan Jihad ini mendapat sokongan dan dokongan diseluruh tanah naungan Uthmaniyah dan juga kerajaan-kerajaan Islam di nusantara jauh. Di zaman tersebut masih belum ada teknologi gambar hitam putih, orang-orang Turki yang sezaman pada masa itu telah merekodkannya dengan melukis dan menggambarkan peristiwa yang berlaku, dengan gambar-gambar inilah sejarah sebenar bercerita.

Sejarah kedatangan bangsa MELAYU berjihad di Kostantinople tidak disebut dan diceritakan oleh para sejarawan, ianya sengaja tidak ditulis dan diketengahkan. Sudah pasti ada tangan-tangan jahat yang menyembunyikan hakikat kisah sejarah yang sebenar ini.

Pernah ditanyakan kepada bangsa Turki akan kesahihan sejarah bangsa MELAYU pernah datang berjihad di bumi Kostantinople, Mereka memberitahu bahawasanya "Orang MELAYU pernah datang membantu Turki dalam membebaskan Kostantinople." Wallahua'lam 

Betapa jauhnya pengembaraan bangsa MELAYU bani jawi dalam menyahut seruan berjihad, inilah bukti perhubungan dan kerjasama antara Empayar Turki Uthmaniyah dengan Kerajaan-kerajaaan Kesultanan Islam di Nusantara yang sudah lama tegak berdiri dengan kukuh.

Ketahuilah wahai bangsa bani jawi sekalian, In shaa allah kamu semua termasuk didalam "Sebaik-baik Tentera" yang telah disabdakan Rasulullah SAW lebih 1400 tahun yang lalu, bersiaplah wahai bangsa Alter untuk perjuangan Islam akhir zaman bersama Al-Mahdi Al-Muntazar dan Nabi Isa Al-Maseh as.

Bangsa MELAYU Bani jawi akan memegang dan mengibarkan Panji-panji Hitam di bawah Al-Mahdi Al-Muntazar as pada akhir zaman. Al-Mahdi adalah sebaik-baik pemimpin di Akhir zaman, dan Pasukan Al-Mahdi dari Timur adalah sebaik-baik pasukan. In shaa Allah. Wallahua'alam.

Tengku Daeng Mawelle

No comments:

Post a Comment