Sunday, August 21, 2016

BUKALAH PINTU TAUBAT

Siapa sebenarnya membuka pintu taubat untuk kita? Allah atau kita sendiri? Adakah roh kita turut serta menangis bersama jasad hati? Setelah pintu taubat kita telah dibuka, ada satu lagi pintu yang wajib kita buka iaitu segala pintu amal untuk menabus segala dosa-dosa. Setelah beramal, berikhtiar, berusaha dan berdoa, bertawakal serta yakin memohon kepada Allah atas rahmat dan kasih sayang Allah yang tidak terhingga dan tiada batasan, kepada setiap makhluk bernyawa yang sentiasa bersyukur kepadanya di seluruh alam semesta dari alam roh sehingga ke alam syurga. 

Mohon kepada Allah untuk buka segala pintu kebaikkan untuk kita. Atas sifat Rahman dan Rahim Allah kepada kita, limpahan rahmat Nya sebagai pencipta kita. Allah buka segala pintu2 rahmat, kasih sayang Allah untuk kita yang dipohon oleh kita tanpa batasan dan sekatan. Kita pun bersyukur kepada Allah tanda terima kasih kita kepada Allah yang tidak terhingga. 

Tetapi kita lupa ada satu pintu yang Allah tidak buka untuk kita itiu pintu keampunan (pintu taubat) yang ada dlm diri kita sendiri yg kita bukakannya untuk Allah. Bukannya Allah yg bukakan untuk diri kita atas segala dosa2 besar kita kepada Allah. Bertanyalah dari dalam roh kita, apabila kita memohon keampunan kepada Allah, bukakan pintu keampunan (pintu taubat), adakah masih ada batasan dan sekatan dlm diri kita sehingga pintu keampunan (pintu taubat) kita sentiasa tertutup rapat serapat2 nya, tidak terbuka apabila kita berdoa memohon keampunan kepada Allah. 

Atau masih mengharapkan Allah bukakan utk kita sedangkan yg sewajibnya yg membuka pintu keampunan kita kpd Allah ialah diri kita sendiri yang membuat dosa, pembuat dosa dan si pendosa. Bukannya Allah yg penerima taubat, Allah yang Maha Pengampun yang mengampunkan segala dosa2 kita, bukannya Dia yang membukakan pintu taubat untuk kita terlebih dahulu tetapi kita yang bukakan pintu taubat terlebih dahulu kepada Allah. 

Apabila pintu taubat kita telah bukakan kpd Allah, barulah Allah akan menerima taubat kita dan mengampunkan segala dosa2 kita. Bertanyalah!!! dari dlm roh diri kita, apabila kita memohon keampunan Allah, adakah kita sebenarnya memohon keampunan dariNya? Adakah roh kita sehingga terasa sebak penyesalan yang teramat sangat pedin penyesalah sebenar-benar penyesalan yang terbit dari dalam roh diri sehingga roh diri kita turut serta menangis terisak-isak? Atau sekadar memadai 2 atau 3 titis air mata sedih kekesalan penyesalan yang terbit dari dalam jasad hati mengalir membasahi pipi kita dari kedua kelopal mata kita tanpa sebarang rasa sebak penyesalan sebenar-benar penyesalan dari dalam roh kita. 

Roh diri kita yang tidak turut serta menangis bersama jasad hati. Adakah sudah memadai utk menebus segala dosa-dosa besar kita kepada Allah. Dosa2 besar kita sehingga tidak melayakkan diri kita masuk syurga, diri kita terus dihumban Allah ke dlm neraka. Hayatilah dari dalam roh diri kita apabila kita meminta keampunan kpd Allah, apakah kita meminta keampunan kepada Allah, apakah kita pastikan roh diri kita turut serta menangis bersama jasad hati sehingga mampu mencapai taubat nasuha sebenar2 taubat yg diterima Allah atau hanya sekadar mengapai taubat sahaja tanpa mencapai Taubat Nasuha. 

Taubat sahaja hanya zahir, hanya jasad hati kita sahaja yg menangis, kesal, sedih, menyesal sedangkan tidak mencapai taubat nasuha batin iaitu roh diri kita tidak menangis, sebak, pedih, penyesalan. InsyaAllah apabila Taubat Nasuha kita telah diterima Allah, ada satu lagi pintu yang wajib kita bukakan utk Allah iaitu pintu2 amal kita kpd Allah. Segala amalan ibadah kita seterusnya di sepanjang baki hidup kita di dunia utk menebus dosa2 kita kpd Allah. 

Adakah Allah akan menerima segala amalan kita seterusnya sebagai penebus dosa-dosa kita kerana kita masih juga tidak pasti ketika kita bertaubat nasuha adakah roh kita turut serta menangis, adakah Allah telah menerima taubat kita dan sehingga ke akhir hayat hidup kita di dunia, apabila kita mati, kita masih terus bertanya, terus yakin, terus mengharap membawa satu harapan sehingga ke akhir hayat kita bersungguh2 berterusan melaksanakan solat taubat nasuha. 

Sehingga ke akhir hayat tanpa henti memohon keampunan atas segala dosa-dosa besar kita. Adakah Allah telah mengampunkan segala dosa-dosa besar kita kepada Allah apabila kita memohon kemapunan kepadaNya, kerana kita masih juga tak pasti. Adakah Allah telah mengampunkan segala dosa2 besar masa lampau kita kepada Allah tetapi kita yakin dan percaya sepenuhnya. 

Kita percaya kepada Allah lebih dari kita percayakan diri sendiri dan membawa bekalan, satu keyakinan, satu pengharapan, berterusan mengharap sehingga ke akhir hayat, berterusan melaksanakan solat taubat nasuha di sepanjang baki hayat hidup, percaya yakin seyakin2nya walau sebesar mana pun dosa kita kepada Allah, dengan kesungguhan kita yang berterusan mengetuk pintu taubat berkali-kali setiap malam dan siang, hati dan roh yang sentiasa menangis sebagai penebus kita dari api neraka atas dosa-dosa besar kita kepada Allah di akhirat kelak. 

Allah Maha Pengampun, Allah Maha Penerima Taubat pada hambanya, Allah akan mengampunkan dosa kita, Allah akan menerima taubat hamba2Nya walau sebesar mana sekalipun dosa kita kpd Allah, yg benar2 ikhlas bertaubat kpdNya. Ya Allah Ya Rabb… Ya Allah Ya Rabb… Ya Allah Ya Rabb… jangan lah kau tidak ampunkan dosaku kpdMu walau seberat zarah dan kau jaminkanlah syurgaMu untukku apabila kau memanggilku kepadaMu. Amin… Amin… Ya Rabbal Alamin. 

Krn semasa kehidupan kitapun kita masih tidak pasti adakah Allah telah mengampunkan segala dosa2 kita apatah lagi setelah kematian kita ketika roh kita keluar dari jasad kita, kita masih juga tidak pasti adakah Allah telah mengampunkan segala dosa2 kita dan setelah kita mati kita terus tidak pasti, membawa satu lagi ketidakpastian sama ada Allah mengampun kan dosa, Allah tidak menjaminkan syurganya (dosa yg tidak dimaafkan sesama manusia atau Allah mengampunkan dosa, Allah menjaminkan syurgaNya (dosa kpd Allah yg diampunkan Allah).

No comments:

Post a Comment