Sunday, August 21, 2016

PESANAN PARA WALI

Ketika berhimpunnya para fakir2 suci di sebuah perjumpaan para wali, Berkatalah Sultan Aulia yg digelar wali Qutub pemimpin para wali : "wahai fakir2 dijalan rohani berzuhudlah kamu pada dunia krn dunia itu menipudaya. Bukan disini tujuanmu, kampung akhirat itulah tempat abadimu. Cintai Allah sepenuh jiwa ragamu. Kasihi Rasulullah dan ulama arifbillah. Buangkan kebesaran makhluk dari hatimu. Besarkan Allah dlm puji dan sanjungmu. Bertaubatlah atas dosa kelalaianmu dan jgn mengulang2i kedosaan itu stlh engkau sadar dan beradaplah terhadap Tuhanmu. 

Sucikan hati, sucikan niatmu dan lemparkan mazmumah itu ke lautan pembersihan. Isikan pekertimu dgn peradaban mahmudah dgn jalan mujahadah. Dan paluankan zikrullah pada hati yang berkarat daki dunia itu agar bersih cerminmu dengan cahaya marifah. Hari-harimu penuhilah dengan keikhlasan ibadah dan bersihkan sajadah iktiqadmu dari berhala keakuan diri dan keberhalaan duniawi. 

Esakan Allah pada DzatNya, sifatNya, Asm'aNya dan AfaalNya, Tiada yg maujud di alam ini pada hakikatnya melainkan Allah. Engkau harus berserah diri dan redho akan segala takdir dari Allah. Jangan sesekali cuba membantah suratan yg telah ditakdiri. Bergantuglah hanya dgn Allah (As Somad) kerana makhluk tiada kuasa dan tiada memberi mudharat tanpa izin Allah. Berhina dirilah dihadapan keperkasaan Tuhanmu jangan sombong dan bongkak berjalan di atas muka bumi. 

Berkasih sayanglah sesama makhluk kerana itu dituntut oleh agama. Berpegang teguhlah pada tali agama dan ambil Al Quran dan Sunah Nabi sbg pedoman diri serta bersabarlah dlm mentaati perintah Allah. Jgn durhaka dan bermuka2 itu amat tercela dan engkau akan mendapat murka nanti dari Yang ESA. Akhir kalamku jadilah hamba yg sejati mentaati segala titah perintah dari Tuhanmu yg Maha pemurah lagi Maha Mengasihani”. Wassalam.

No comments:

Post a Comment