Sunday, August 21, 2016

TAHAP, DARJAT, MAQAM YAKIN DALAM MENGENAL ALLAH

Ilmul Yaqin iaitu kita kenal Allah dgn ilmu. Ainul Yaqin iaitu kita kenal Allah dgn diri. Haqqul Yakin iaitu kita kenal Allah dgn Allah. Rasa Ilmul Yaqin melalui kitab2, belajar berguru dgn bimbingan guru mursyid murabbi yg arif billah yg mahir dgn kaedah tazkiah nafsu berpandukan kitab ilmu tasawwuf yg sahih. Ini kaedah mengenal Allah dgn ilmu. 

Rasa Ainul Yakin pula melalui Zaukiyah Zikrullah sesuai Firman Allah: “Sesiapa yg mengenal dirinya sesungguhnya dia akan mengenal akan Allah”. Carilah diri kamu di dlm diri dgn mengenalkan diri sebenar diri, diri batin di dlm diri yg dtg dari Allah dan akan kembali kpd Allah. Aku mengenal Tuhan ku dgn diri ku. Ini kaedah kenal Allah dgn diri. Rasa Haqqul Yakin pula ialah penyaksian melalui pembukaan hijab oleh Allah, “Aku mengenal Tuhanku melalui Tuhan ku”. Ini kaedah kenal Allah melalui Allah. 

Makrifatullah yg sebenarnya ialah Tauhid dpd Allah kpd hamba Nya secara langsung tanpa perantaraan Jibrail, Kosongkanlah hatimu dpd segala sesuatu selain Allah maka Allah akan memenuhi kalbu dgn pengetahuan dan rahsianya bersesuaian dgn firman Allah: “… Kami ajarkan dia ilmu laduni terus dari kami” (Al-Kahfi:65). 

Ilmu Laduni ialah ilmu yg dikurnia Allah kpd seseorg dgn tiada wasilah atau perantaraan spt guru atau kitab dgn sedikit belajar banyak dapat. Apabila Allah telah benar2 cinta kpd hambaNya krn hati hambaNya tlh dipenuhi dgn cinta kpd Allah di mana di kemuncak cintanya hanya Allah shj yg memenuhi jiwanya. Ketika inilah Allah akan memenuhi manusia dgn pengetahuan dan rahsiaNya. 

Aku berguru kpd Allah dlm segala hal kerana Allah Maha Mengetahui akan segala sesuatu baik yg nyata mahupun yg ghaib krn Allah adalah Mahaguru dari segala guru. Mungkin kalimat di atas menyiratkan sifat kesombongan atau kelantangan diri tetapi hakikat sebenarnya terbit dari kerendahan hati, kesedaran akan kekurangan diri utk mencari kebenaran yg hakiki.  Bukankah Allah itu Maha Mengetahui, Maha Bijaksana dan Maha Pembimbing? 

Bukankah tidak ada yg menyamai ilmu Allah? Jika begitu Allah adalah Mahaguru dari semua guru. Allah juga adalah sumber ilmu dari segala ilmu maka manusia perlu belajar dari Allah dgn memohon petunjuk Allah kerana Allah adalah pemilik gedung ilmu kebenaran hakiki bersesuaian dgn FirmanNya: “Allah mengajarkan manusia apa yg tidak diketahuinya” (QS Al-Alaq:5)

Sbg manusia yg lemah, ramai guru yg mengajar ilmu kpd muridnya namun guru tidak mampu memberi kefahaman. Ramai guru mengajar ilmu agama namun guru tidak dapat memberi secubit pun iman. Ramai guru mengajar solat dan rukun2 nya namun guru tidak dapat memberikan kekhusyukan bahkan guru itu sendiri belum tentu mampu melaksanakan ibadah dgn khusyuk. Banyak majlis pembersihan jiwa diadakan namun guru tidak mampu membersihkan jiwanya. 

Setiap hari Allah berbicara dgn roh manusia melalui ilhamnya. Jadi apa kurangnya Allah sebagai Guru Ghaib yg sempurna dalam mengilhamkan pengertian dan kefahaman ilmuNya dgn sejelas2 secara terus kepad kalbu dan akal manusia. Apb tabir hijab pemisah antara hamba dan Allah telah terbuka yg disebut khasyaf, Allah akan mencampakkan pula khasyaf ilmu laduni ke dlm jiwa hamba Nya yg terpilih melalui roh hambaNya yg telah mencapai maqam Sirr (karamah).

Segala ilmu ketuhanan dari nur perbendaharaan Allah di Arasy akan dicampak melalui roh hambaNya ke dataran hamparan kalbu hambaNya yg terlalu jernih sejernih2nya lebih jernih dari kaca lutsinar yg berbayang di atas dan bawah sehingga apabila lidahnya membicarakan ilmu ketuhanan, tidak tergelincir lisannya dari landasan hakikat ilmu Allah. Malahan butir bicaranya mengandungi sirrulah (rahsia Allah) yg perlu digali hikmatnya (tersirat disebalik tersurat). Mahagutu segala guru ialah Allah. “Aku mengenal Tuhan dgn Tuhanku” ialah anugerah maqam ilmu tertinggi bagi insan yg dicintai Allah. Sbg anak murid, mencari guru mursyid yang berguru dgn Allah yg dapat menyampaikan ilmu mengenal Allah dgn sebenar2 kenal.

No comments:

Post a Comment