Sunday, August 21, 2016

MANUSIA (INSAN) ITU ADALAH RAHSIA ALLAH

Insan Sirrullah, insan rahsia Allah. Kita hidup menanggung rahsia Allah yang merupakan janji amana diri kita kepada Allah semasa di alam roh. Telah bersediakah rohani kita untuk menunaikan janji amanah diri kita kepada Allah apabila ditanya Allah tentang janji amanah diri kita di dunia ini. 

Ketika memulangkan janji amanah kita kepada Allah di akhirat kelak. Allah berfirman di dalam hadist Qudsi: “Insan itu rahsiaKu dan Aku lah rahsianya”. Dalam hadist Qudsi lain: “Adapun insan itu rahsiaKu dan Akulah rahsia insan itu dan rahsia insan itu sifatKu dan sifatKu itu tiada lain melainkan Aku (Allah)”. Kesimpulannya, insan itu rahsia Allah dan Allah itu rahsia insan dan rahsia insan itu sifat Allah dan sifat Allah itulah Dia. 

Hakikatnya insan itu adalah Aku (Allah). Seterusnya Allah menempatkan insan itu Aku (Allah) di dalam Sirr (rahsia) di dalam tubuh manusia untuk manusia mengenal Allah. Hadist Qudsi: “Telah Aku (Allah) pernuat di dalam rongga Anak Adam itu satu mahligai dan di dalam mahligai itu ada dada dan di dalam dada itu ada Qalbi (hati) dan di dalam hati itu ada Fuad (mata hati) dan di dalam Fuad ada Syagaaf (penutup mata hati) dan di dalam Syagaaf ada Labban (Nur/Cahaya) dan di dalam Labban ada Sirr (Rahsia) dan di dalam Sirr itu ada Aku (Allah). 

Maksudnya di dalam Sirr itu adalah tempat Tajalli akan Aku (Allah) dan tempat Aku (Allah) meletakkan rahsia (Insan Sirrullah) dan tempat mengenal akan Aku (Allah). Alif - insan kamil mukamil bermula kehidupan insan itu ialah Alif iaitu zat/diri Allah Taala. Ala Nuurun Ala Nuurin pada insan (Cahaya atas cahaya pada insan). Nur Allah adalah Nur Muhammad adalah insan. Adapun hayat menjadi insan sebagai nyawa dan rahsia Allah (insan Sirrullah) yang menghidupkan manusia juga disebut Nafas. Adapun Qudrat Allah Taala menjadi Roh sebagai urusan Allah. 

Adapun Iradat Allah Taala menjadi nafsu sebagai keinginan Nya pada insan. Adapun Ilmu Allah Taala menjadi akal sebagai fikir Nya pada insan. Adapun sifat Allah Taala itu menjadi rupa Nya pada insan. Adapun Asma Allah Taala itu menjadi nama Nya pada insan. Adapun Afaal Allah Taala itu enjadi kelakuan Nya pada insan. 

Inilah dikatakan Roh Idhafi yang menjadi rahsia pada insan sehingga insan berupaya hidup, mendengar, melihat, berkata-kata, bergerak, berkelakuan dan sebagainya. Rahsia memerintah hati, rahsia memerintah tubuh yg menyebabkan berlakunya tubuh itu berbagai2 kelakuan. Inilah hakikat sebenar2nya diri yg kita kenal siang dan malam kerana semua nya dpd Nur Muhammad. 

Kita kembali kepada mengena rahsia Allah Taala dlm diri kita. Hidupnya kita kerana hidupnya Muhammad dalam diri kita, hidupnya Muhammad dalam diri kita kerana hayat Nya Allah Taala. Tahu nya kita kerana tahunya Muhammad dalam diri kita, tahunya Muhammad pada hati kita kerana Ilmu Nya Allah Taala. Kuasanya kita kerana kuasa nya Muhammad pada tulang kita, kuasanya Muhammad pada tulang kita kerana Kudrat Nya Allah Taala. 

Berkehendak nya kita kerana kehendak nya Muhammad pada nafsu kita, Muhammad pada nafsu kita krn Iradat Nya Allah Taala. Mendengarnya kita krn pendengaran Muhammad pada telinga kita, mendengarnya Muhammad pada telinga kita kerana Saami Nya Allah Taala. Melihatnya kita kerana pengelihatan Muhammad pada mata kita, melihat nya Muhammad pada mata kita kerana Basyir Nya Allah Taala. Berkata nya kita kerana Muhammad pada lidah kita, bersabdanya Muhammad pada lidah kita kerana Kalam Nya Allah Taala. 

Muhammad ada Nur yang terpancar dari Zat Allah. Nur Muhammad adalah yang pertama diciptakan. Nur Muhammad adalah Roh dari segala makhluk sehingga tidak ada makhluk dicipta tanpa Nur Muhammad kerana dengan Nur Muhammad inilah Allah melahirkan secara nyata sifat keTuhanan Nya dalam diri setiap makhluk. 

Berkata si Arifbillah, tubuh hanyalah bongkahan tanah yang mati, dan tubuh hidup kerana ada yang menghidupkan, bergerak kerana ada yang menggerakkan. Kita hidup untuk mencari hakikat diri kita sebenarnya. Siapa sebenarnya yg hidup dlm diri kita? Hakikat diri kita sebenarnya ialah bongkahan tanah (jasad) yg mati yang dihidupkan oleh Allah yang menghidupkan dengan kurniaan Roh dari Allah yang tertakluk kepada sifat Kudrat dan adirun Allah iaitu Amar (perintah suruhan Allah yang berkuasa). 

Segala perbuatan manusia ialah dengankehendak Allah yang berpandu kepada Amar Maaruf dan Nahi Mungkar. Tetapi manusia wajib berusaha beramal dengan Amar yang Maaruf dan wajib memelihara diri dari Nahi yang Mungkar. Allah yang menentukan. keizinan dan keredhaan Allah, kehidupan manusia di dunia yang dirahmati Allah yang sentiasa taat kepada arahan Allah bagi manusia yang mensyukuri segala nikmat Allah kepada Allah atau keizinan tanpa keredaan Allah kehidupan manusia di dunia yang dilaknati Allah yang sentiasa derhaka kepada arahan Allah. Hidup sentiasa bergelumang dengan maksiat bagi manusia yang mengingkari, kufur nikmat kepada Allah. 

Hakikatnya pertemuan dengan Allah di dunia ialah puncak tertinggi pencapaian tujuan hidup manusia di dunia. Siapa yang tidak mengalami pertempuan dengan Allah di dunia iaitu Mati Sebelum Mati iaitu rahsia dalam diri, maka akan buta pula di akhirat bahkan jauh lebih tersesat bersesuaian dgn Firman Allah: “Barang siapa yang hidup nya sekarang ini (di dunia) buta (mata hatinya tidak mengetahu keberadaan diri Tuhan nya yang dekat sekali dan wajib wujud Allah), maka kelak di akhirat juga akan lebih buta dan sesat jalan Nya (Al-Isra:72). “Man Lam Yasuk Lam Ya’ Rif (barang siapa yang tidak merasai, maka dia tidak mengenal, barang siapa yang belum merasai maka dia belum mengenal”.

No comments:

Post a Comment