Sunday, August 21, 2016

HAKIKAT DIAM

Hakikat diam sebenarnya ialah ibadah tingkat tinggi yang mendatangkan pahala kepada pemiliknya yang sentiasa memelihara lisan lidahnya. Sabda Nabi: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau hendaklah dia diam”. (Muttafaq ‘alaih: Al-Bukhari no 6018 dan Muslim no 47). Sabda Nabi: “Barang siapa yg dapat memberi jaminan kepada ku (utk menjaga) apa yg dia antara dua janggutnya dan dua kakinya maka aku berikan kepadanya jaminan masuk syurga”. 

Sabda Nabi: “Sesungguhnya orang yg muflis di kalangan umat ku ialah meraka yang datang pada hari kiamat dgn membawa pahala solat, puasa dan zakat, dia juga dlm masa yg sama datang dengan dosa menghina org, memakan harta orang lain, membunuh dan memukul orang lalu diberi segala pahala amal-amal nya itu kepada orang yang pernah dizalimi di dunia, jika telah habis pahalanya sebelum dapat dibayar kepada orang2 yg dizaliminya, maka dosa2 orang2 yg dizalimi nya tersebut akan dilemparkan kepadanya pula, lalu dia kemudian dicampakkan ke dalam api neraka (HR Muslim)

Mulut yang jahat mencerminkan hati yang kotor. Tidak mungkin hati yang murni tergamak mengeluarkan kata-kata nista yang boleh menghiris perasaan hati orang lain. Allah jadikan mulut tempat lidah dan gigi pada manusia. Sebaris gigi di hadapan lidah sebagai tembok pagar yg mengawal lidah (lisan). Sepasang bibir di hadapan lidah sebagai kubu pintu yang menutupi lidah (lisan). 

Bagi mereka yang mahu berfikir, tujuan Allah jadikan gigi sebagai pagar ialah menahan lidah dari berkata keji dan bibir mulut sebagai pintu ialah menutup lidah dari berkata keji. Apabila lidah di dalam mulut berkata keji, gigi akan mengigit lidah sehingga sakit sesakit2nya dari berkata keji. Seterusnya apabila lidah terus berkata keji, gigi pula akan mengigit bibir mulut sehingga sakit sesakit2nya dari berkata keji. Kesakitan yang dirasai apabila lidah digigit seakan2 terputus dan bibir digigit seakan2 terkoyak. 

Sesakit2nya di dunia ini dapat memelihara diri dari disiksa Allah di dlm api neraka kerana dosa lidah (lisan) mengumpat, memfitnah yang tidak dipelihara sesama manusia, dosa yang tidak diampunkan manusia, dosa yg tidak sempat memohon ampun dari manusia yg dikeji menyebabkan manusia dicampak ke dlm api neraka. Nauzubillahiminzalik.  Apabila manusia tidak mampu memelihara lidah (lisan) berterusan berkata keji, Allah akan menyiksa manusia dgn azab kesakitan yg tak terperi di dlm api neraka spt disaksikan Rasulullah saw ketika Israk Mikraj. 

Rasulullah s.a.w melihat satu golongan manusia yg menggunting lidah mereka dgn besi yg panas membara. Setiap kali bibir dan lidah mereka digunting, bibir dan lidah itu akan tumbuh semula dan berterusan disiksa berulang2. Mereka adalah pemidato yg menabur fitnah. Rasulullah s.a.w juga melihat satu golongan manusia yg mengerat daging rusuk mereka lalu menyumbatkannya ke dlm mulut mereka sendiri. Mereka adalah pengumpat dan pengejek. 

Dlm Kitab Nasaihul Ibad, Syeikh Nawawi Al-Bantani mencantumkan sabda Nabi s.a.w: “Solat itu tiang agama sedangkan diam itu lebih utama, Sedekah itu dapat memadamkan murka Allah sedangkan diam itu lebih utama, Puasa itu benteng neraka sedangkan diam itu lebih utama, Jihat itu adalah puncak agama sedangkan diam itu lebih utama”. 

Sabda Nabi: “Bila pagi telah tiba, seluruh anggota badan Anak Adam akan mengingkari lidahnya. Semuanya berkata, hendaklah engkau wahai lidah bertakwa kpd Allah mengenai kami. Kami ini anggota badan tergantung kpd mu. Jika engkau lurus maka luruslah kami dan jika engkat bengkok maka bengkok lah kami (HR Tarmizi). Maka dengan itu, peliharalah lidah (lisan) dengan berkata benar atau berdiam diri. Di dunia ini kerana dua sikap inilah dapat memelihara diri dari dicampakkan Allah ke dalam api neraka. 

Sama ada Allah mengampunkan dosa, Allah tidak menjaminkan syurganya (dosa yang tidak dimaafkan sesama manusia), dosa mengumpat (ghibah) dan dosa memfitnah atau Allah mengampunkan dosa, Allah menjaminkan syurga Nya (dosa kepada Allah yang diampunkan Nya) kerana pada hakikatnya “Diam adalah ibadah tingkat tinggi” (HR Ad-Dailami dari Abu Hurairah) kerana “amal yang paling dicintai Allah swt ialah menjaga lisan”. (HR Baihaqi).

No comments:

Post a Comment