Thursday, January 22, 2015

ABU BAKAR BUKAN INGIN SYURGA TAPI INGIN JADI BURUNG

Mahu solat ada ruangannya iaitu masjid dan dibatasi oleh waktu. Bekerja di pejabat ada ruangannya dan dibatasi oleh waktu. Mahu haji ada waktunya dan ruangannya  iaitu di Mekkah dan Madinah. Setiap apa yang kita lakukan didunia ini hakikatnya diliputi ruang dan waktu. Ketika manusia sudah tak di dunia lagi masuk ke dalam syurga atau neraka. Ruang dan waktu ini tidak lagi mengikat manusia. Syurga akan dibentangkan seluas2nya dan tidak dibatasi oleh waktu.  

Kehidupan yang dibatasi oleh ruang dan waktu ini harus kita manfaatkan sebaik mungkin untuk mempersiapkan kehidupan yang tidak dibatasi oleh ruang dan waktu. Sebijak2lah kita menggunakan waktu yang 60-70 tahun didunia yang sementara ini. Abu Bakar tidak merindukan surga tapi surga yg merindukan Abu Bakar. Semua pintu surga memanggil2 nama Abu Bakar. Bidadari pun beratur utk menyambut kedatangan Abu Bakar. Abu Bakar tidak menginginkan syurga dan bidadari tapi apa keinginan Abu Bakar? Wahai burung, alangkah enaknya menjadi sepertimu. Terbang kesana kemari, hidup sesuka hatimu. Diakhirat nanti tidak akan dihisab. 

Umar berkata: Rasulullah, Abu Bakar dan Aku spt 3 org musafir. Aku pasti Rasulullah sudah sampai ketujuannya. Abu Bakar pun berjalan dijln yg sama dan aku juga pasti Abu Bakar sampai ketujuaannya. Aku pun berjalan dijalan yg sama dan semoga berjumpa juga dgn Rasulullah dan Abu Bakar. Allah SWT berfirman: Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan org2 yg mengikutiku mengajak (kamu) kpd Allah dgn hujjah yg nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk org2 yg musyrik." (QS. Yusuf : 108). Allah SWT berfirman: Siapakah yg lebih baik perkataannya dpd org yg menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yg saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk org2 yg menyerah diri?" (QS. Fushshilat : 33) 

Mengajak manusia kejalan yg lurus dan menunjukkan jalan yg lurus merupakan amalan dan pekerjaan Rasulullah. Kita ini mungkin musafir yg ke 10 billion kalaulah kita mengikuti jalan yg sama yg ditempuh Rasulullah mudah2an kita pun akan selamat. Ketika berbuka puasa minum air batu dan sirap saja 5 minit hilanglah rasa dahaga yang 10 jam puasa, padahal cuma 5 minit saja. Berkorban selama 10 jam tidak makan dan minum melawan hawa nafsu. Ada nilai pengorbanan maka dapatlah nikmatnya minum ais dan sirap. Berpenat2lah kita didunia utk agama, harta dikorbankan utk agama, diri dikorbankan utk agama. Ketika masuk surga 1 saat saja hilanglah rasa penat selama ini didunia. Penat yg keluar 4 bulan dan 40 hari tidak terasa lagi. Syurga yg tanpa dibatasi oleh ruang dan waktu.

No comments:

Post a Comment