Friday, January 30, 2015

AKU PERLU SATU AMAL BAIK SAJA

Di hari kiamat, ada seorg lelaki yg memerlukan satu amal baik. Allah swt berfirman “Dptkanlah satu amal baik, maka Aku akan mengampuni mu.” Lelaki itu berkata “Baiklah, aku akan mendptkan saru amal baik.” Lelaki itu pergi kpd ibunya dan memintanya satu amal baik. Ibunya berkata “Maaf tepi aku juga sdg memerlukan amal baik.” Kemudian dia meminta kpd ayahnya dan ayahnya menolak sambil berkata “Minta pada org lain, aku juga perlukan amal baik.” 

Dia meminta kpd isteri dan anak2nya tapi semuanya menolak. Dia kemudian berkata “Aku telah kalah krn satu amal baik.” Krn melihatnya begitu marah dan kecewa, seseorg bertanya knp dia marah dan kecewa. Lelaki itu menjawab “Wahai saudaraku, aku sdg perlukan satu amal baik, kalau tidak maka neraka akan menjadi rumahku.” Org itu akan memberikan selamat kpd lelaki itu yg memerlukan krn apa yg diminta nya. Org itu akan menjawa “Aku hanya punya satu amal baik yg tak akan berguna bagiku.” 

Dan dia memberikan amal baik itu pada lelaki yg memerlukan. Lelaki yg memerlukan melompat kegembiraan dan berkata “Ya Allah, aku men dptkannya.” Allah akan bertanya “Bgmn caranya?” Lelaki itu akan menjwb “Ada org lain yg mau memberikan amal baiknya padaku.” Lelaki itu akan membawa kan org itu kpd Allah dan Allah akan bertanya “Apakah kau mau memberikan nya?” Org itu akan menjawab “Ya” Allah bertanya “Knp?” Bahkan seorg ibu tidak mau memberikannya.” 

Org itu berkata “Ya Allah, aku hanya punya satu amal baik, jadi tak ada gunanya bagiku. Memberikannya tak membuat perubahan apapun, neraka sudah menjadi takdirku. Tapi amal baik ini akan membuat perubahan besar bagi lelaki ini.” Allah akan berfirman “Baiklah, jadi kau ingin menjadi lebih pengasih dpd Aku pada hari ini? Allah kemudian berfirman “Pada hari ni , Tiada seorg pun yg lebih pengasih dpd Aku, krn tindakanmu maka kalian berdua akan masuk syurga.” (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment