Friday, January 30, 2015

BAYAN MASTURAT

(Oleh Ustaz Muslichuddin, Syura Indonesia) Arahan Umum Menyikapi Isteri dan Anak. Assalamualaikum, Wr. Wb. Wanita adalah merupakan bhg yg penting dlm kehidupan manusia. Jumlah wanita saat ini lebih bnyk dari jumlah lelakidan jumlah anak2 lebih bnyk dpd jumlah wanita saat ini. Jika saat ini kita tidak buat usaha agama atas kaum wanita, maka kita akan kehilangan sebhg besar dari umat ini. 

Suasana agama di rumah akan terbentuk apb fikir wanita sudah berubah menjadi fikir agama. Begitu juga anak2 kecil akan terdidik dgn agama asbab wanita di rumah iaitu ibunya. Madrasah pertama bagi anak2 ini ada di pangkuan ibunya. Jika wanita2 ini tidak  di didik agama, maka suasana agama tidak akan ada dlm rumah tersebut. Bahkan anak2 kecilpun nanti akan jauh dari kehidupan agama. Maka penting dari kaum wanita harus mempunyai kesedaran akan tggjwb agamadan usaha atas agama.

Krn itu para ahbab lama hendaknya membentuk fikir isterinya utk ikut ambil bhg dlm kerja ini. Smpi terbentuk dlm diri mrk bahawa suami saya ini adalah da’i Allah, pekerja agama, maka saya harus membantu dia dlm kerja ini. Ahbab dpt bekerja dgn baik dlm amalan ini apb ditopang oleh isterinya. Oleh krn itu penting sekali membawa isteri kita kpd fikir ke arah tersebut. Apb fikir dan jihin wanita sudah terbentuk maka mrk akan membuat pengorbanan yg besar dlm kerja dakwah. 

Apb fikir agama isteri tidak terbentuk maka mrk boleh menjadi penghalang terbesar suami dlm kerja dakwah. Sudah menjadi fakta dan kenyataan hari ini bnyk org lama, org kuat, yg terlempar dari usaha ini asbab dari fikir isterinya yg blm terbentuk. Ttp kalau fikir sudah terbentuk dlm diri kaum wanita maka mrk akan memberikan pengorbanan yg besar dan ikut mendorong suaminya dlm kerja dakwah. Oleh krn itulah dlm usaha dakwah ini bgmn para wanita dpt di ikut sertakan dan dilibatkan dlm kerja dakwah.

Baginda Rasullullah Saw telah membawa para kaum pria dan wanita utk terlibat dlm kerja dakwah. Keyakinan yg terbentuk dlm diri para sahabat r.a, telah tertanam pula sama dlm diri para Sahabiyah R.ha. Sahabat memberikan pengorbanan begitu juga para sahabiyah, mrk memberikan pengorbanan yg sama spt para sahabat r.a. Jazbah dan semangat yg ada dlm diri para sahabat r.a juga wujud dlm diri Sahabiyah R.ha. 

Pada waktu itu terbentuk dlm fikir diri wanita bahawa saya hidup dan dilahirkan oleh Allah Swt utk ikut berjuang bersama Rasullullah Saw. Bgmn pengorbanan wanita di jaman dahulu ketika suaminya bergerak dijln Allah, para isteri menyibukkan dgn amalan2 di rumah. Kefakiran yg dtg kedlm kehidupan para sahabiyah asbab suaminya pergi berjuang di jln Allah, namun mrk tidak menunjukkan kefakirannya tersebut kpd org2 pada waktu itudan tidak membicarakannya kpd org lain.

Para sahabat Nabi saw memberikan pengorbanan dgn pergi ke tmpt2 jauh, para isterinya, sahabiyah r.ha,  memilih sabar dan tegar, inilah pengorbanan para wanita pada waktu itu. Tiada satupun sahabiyah yg ditinggal suaminya fissabillillah, yg mengadukan keadaannya kpd Rasullullah Saw. Mrk sedar bahawa salah satu wujud perjuangan agama ini adalah dgn mendorong para suami utk pergi berjuang di jln Allah. Mrk mempunyai keyakinan bahawa mrk dilahirkan utk membantu kerja agama para suami, sehingga dgn kesedaran mrk gunakan harta mrk utk mempersiapkan suaminya berjuang di jln Allah. 

Para sahabiyah R.ha, menyadari dgn pengorbanan mrk utk agama, maka Allah nanti akan memberikan balasan yg baik kpd mrk. Inilah asbab fikir yg sudah ter-bentuk dlm diri sahabiyah ketika itu, sehingga mrk boleh membuat pengor-banan yg spt itu. Inilah sbbnya kerja atas wanita itu sgt penting, namun harus dibawa dgn hati-hati dlm pelaksanaannya.

Hadratji Innamul Hasan Rah.A katakan: “Kerja atas wanita ini sgt penting, penting utk di ikutkan dlm kerja ini, namun harus dibawa dgn sgt hati2 dlm pelaksanaannya. Harus ada tertib2 khusus sbg batasan dan ushul dlm membuat kerja atas wanita sbgmn kerja para rijal (lelaki) utk menjaga dpd prinsip kehati2an tadi”. Kita harus berjln dlm kerja atas wanita ini dgn tertib yg benar agar boleh mendtgkan manfaat. Maka utk perkara ini para karkun harus sering merujuk ke Nizamuddin, dtg lagi bertemu dgn para masyeikh, utk mendptkan arahan yg betul atas kerja masturah ini. Inlah nasihat masyeikh kita yg berkaitan dgn kerja masturoh. Didlm perkembangan usaha dakwah ini saya sering mendgrkan kargozari di awal kita baru keluar :

Pertama keluar 3 hari perubahan positif, isteri masih suka, keluar 40 hari tambah baik perubahannya, isteri makin suka, keluar 4 bln tambah baik lagi masalahnya, isteri lebih suka lagi. Namun permasalahan mulai muncul ketika suami keluar tiap tahun 4 bln lalu mengambil takaza diluar nishab, sehingga waktu di rumah menjadi sgt sedikit sekali, disinilah awal masalah rumah tangga mulai terjadi. Isteri mulai keletihan dan merasa terlalu berat harus mengjaga urusan rumah sendiri dari menjaga anak, keperluan rumah, menanggung segala penderitaan dan kesusahan ketika suami di jln Allah. 

Inilah sebhg dari sbb2 karkun2 tidak terus mengambil dpd takaza2 agama yg ada. Bahkan smpi ada karkun yg menghadapi masalah rumah tangga yg begitu rupa sehingga si karkun ini kelelahan menghadapinya dari masalah rumahtangga smpi masalah kehidupan lainnya. Makanya penting kita utk terus bermuzakarah agar kita boleh membawa kerja ini dgn baik dan bgmn pertolongan Allah ada bersama kita. Sehingga dpt membuka hati kita sendiri, hati isteri kita, hati anak2 kitadan hati org2 yg lain.

Sbgmn sering kita dgrkan sahabat r.a dan sahabiyah r.ha, juga menghadapi masalah sama dlm perjuangan, dari masalah ekonomi, masalah keamanandan masalah anak, maupun masalah2 lainnya. Mrk dihadapkan dgn tentangan yg sama berupa kesusahan2 kehidupan ketika ditinggal suami mrk dlm perjuangan agama. Namun mrk begitu sabar dlm menghadapi penderitaan tersebut dan mrk sanggup menanggung segala penderitaan. 

Mrk tidak mengeluh atas penderitaan mrk dan mrk tidak mengadu kpd siapapun, selain hanya kpd Allah Swt. Maksud dpd mudzakarah kita adalah bgmn kita membentuk fikir dpd isteri kita. Ini krn sudah bnyk terjadi asbab tidak terbentuk fikir agama oleh isteri kita sehingga kerja agama suami2 ini jadi terhambat dan terhalang. Jgnkan kerja takaza yg jauh2, bahkan utk kerja maqami saja juga boleh timbul masalah. Contoh: jika seseorg bekerja di siang hari sehingga waktu 2.5 jam hanya boleh dilakukan mlm hari atau pun disiang hari Tiada org, yg ada mlm hari.

Tentu agak mlm kita boleh lakukan 2.5 jam ini. Maka kerja di mlm hari 2.5 jam ini mungkin boleh dgn mendtgi org2 yg di waktu mlm tidak tidur spt yg suka nongkrong di pinggir2 jln di mlm hari. Disitulah kita kerja, kadang2 harus pulang larut mlm. Inilah yg dimaksud dgn kerja nabi siang dan mlm. Nah kalau isteri tidak terbentuk fikirnya maka kita akan dianggap hanya mengurusi org saja, tidak mau mengurus anak dan isterinya, jarang dirumah dan lain2. Beza jika ketika isteri sudah terbentuk fikirnya maka tidak akan ada masalah: “Abang silahkan keluar di jln Allah, saya akan di rumah menjaga rumah dan anak2. Tiada masalah. Saya bersama Allah swt”. Menghadapi kesusahan2 dlm hal ekonomi dia, isteri, akan sabar, krn ada ta’aluq, hubungan, dgn Allah swt.

Kisah Sbgmn Hajar r.ha: Ketika hajar r.ha bertanya kpd Ibrahim a.s, “Wahai suamiku mau kemana kita?” Nabi Ibrahim a.s diam saja smpi 3 kali lalu Hajar r.ha bertanya, “Apakah ini perintah Allah swt?”. Ibrahim a.s hanya boleh mengangguk, maka Hajar r.ha berkata, “Pasti Allah tidak akan mensia2kan saya”. Inilah contoh2 isteri yg sudah terbentuk fikir agama. 

Sehingga bukan mengharapkan pertolongan suami, ttp berharap langsung kpd pertolongan Allah swt, langsung cash kpd isteri itu sendiri. Spt air zam-zam yg keluar langsung dari telapak kaki ismail a.s. Jika isteri sudah merasakan pertolongan langsung spt Hajar r.ha, maka mrk akan mengizinkan keluar kita bukan saja 4 bln, 1 tahun pun akan di relakan. Inilah tantgnnya bgmn membentuk fikir yg spt ini kpd isteri kita. Kita harus panda2 membawa isteri kita ini di dlm usaha dakwah yg bermcm2 karakter tentunya. Apa ketentuan umumnya?

Dimulai dari diri kita sendiri iaitu dgn Amalan kita. 

Dimulai dari amalan kita sendiri di rumah. Kalau suami tidak yakin dan amalan tidak dijaga maka akan menyebabkan isteri kita terpengaruh juga. Kalau hati kita goncang, maka hati isteri kita akan goncang juga. Namun kalau hati kita mantap dgn keyakinan maka isteri kitapun akan begitu, mantap juga keyakinannya. Dlm hadis dikata kan: “Almar ‘atu ala deeni zaujiha” ertinya : “Perempuan itu tergantung dpd agama suaminya”. 

Jadi kalau ada perempuan itu yg menentang atau tidak patuh, maka jgn langsung disalahkan, lihat dulu amalan kita, suaminya, bgmn? Apakah kita punya Ta’aluq atau hubungan dgn Allah swt? caranya: Dgn Keya-kinan, Dgn Amalan, Dgn Pengorbanan. Pengorbanan yg spt apa? yiaitu yg ikut tertib dan mesyuarat. Jadi amalan apa yg harus kita jaga iaitu 5 amal makami dan infiradhi kita. Jadi kalau ada masalah kita buat amalan, kita jaga amalan atau kita check amalan kita bgmn? apa saja amal kita:

1) Amal Makami: Harian spt mesyuarat, 2.5 jam dan taklim, mingguan jaulah kita 1 dan 2, mesyuarat halaqah, mesyuarat markaz dan mlm markaz, blnan nisab 3 hari kita, nisab tahunan kita dari 40 hari ataupun 4 bln setiap tahun.

2) Infiradi: Solat berjamaah kita tepat waktu tidak tertinggal takbiratul ula, solat2 sunat kita dari dhuha, tasbih, tahajjud, awwabin, isyrak dll.  zikir pagi ptg: Tasbih, Tahmid, Takbir, isterighfar, selawat, 100 kali. Bacaan Quran: 2 Juz setiap harinya. Adab2 sunat.

Kalau kita menjaga Allah dlm amal kita, maka Allah akan menjaga kita, inilah fikirnya. Jadi setiap kita ada masalah, baik itu makami ataupun masalah kehidupan, maka kita check amalan kita terlebih dahulu. Contoh: kalau dlm makami kita ada masalah, misalnya org kampung tidak suka pada kita, maka kita lihat dulu apakah tertib2 kita sudah dijlnkan dgn betul? atau mungkin akhlak kita blm baik? atau mungkin kita kurang Iqram misalnya. Lihat dulu dpd amal2 kita, ketika ada masalah di maqomi kita. 

Kita tanya teman2 makami kita apa kesalahan atau kekurangan saya dlm makami? mungkin ucapan saya yg salah, mungkin prilaku saya yg salah dan lain2. Mungkin kita tidak menyadari sehing-ga tidak tahu, maka tanya sama org lain apa kekurangan kita. Jgn tanya cuman hanya dgn satu org tanya dua atau 3 org, mungkin kalau satu saja dia tidak tahu. Begitulah Amirul Mukminin, Umar r.a, ketika bertanya kpd para sahabat: “Apa kekurangan saya?” Tidak usah kita merasa malu ataupun ter singgung ketika kita menanyakan kekurangan kita dan org lain mengkritik kita. Mungkin juga masalah yg ada asbab muamalah kita yg tidak benar atau muasyarah kita blm baik, maka kita perbaiki semuanya. Semua amalan kita check :

- Iman atau Keyakinan kita melencong tidak?

- Ibadat kita sudah kita sempurnakan tertib, adab dan rukunnya?

- Muamalat kita apakah ada tersangkut sama riba atau perkara yg haram 
  lainnya ?

- Muasyarat kita apakah hubungan kita tidak baik dgn tetangga, org tua dan    
  lainnya ?

- Akhlak kita kpd Allah dan mahluknya bgmn ?

Ketika kita rasa bahawa tertib udah kita buat dgn baik, amalan sudah kita jaga, maka berikutnya mungkin masalah2 yg terjadi ini utk menguji kita sbg tantgn dlm dakwah. Jadi kalau org masih saja menentang ataupun mtidak mahuggu kerja kita, ada yg marah, maka kita sabar saja kerja terus, jgn pindah mahalah. Inilah tantgn dlm dakwah namanya spt yg dialami nabi2 ketika berdakwah, bnyk sekali tantgnnya. Jadi jgn kita pindah mahalah asbab masalah2 spt ini, nanti kalau pindah akan mendtgkan masalah baru dlm rumah tangga kita. 

Semua masalah ini efeknya nanti akan kpd isteri kita juga, gak kuat dan gak tahan katanya. Maka jgn kita pindah mahalah hanya krn masalah ini, kita bersabar. Jgn kita cari2 mahalah yg ada suasana, yg enak, yg ramai karkunnya, yg men dukung kerja dakwah, ramah-ramah orgnya, jgn ini bukan sifat dai yg betul. Sifat yg dai yg betul itu bukan mencari suasana tapi merubah suasana, kalau blm berubah suasana maka sabar terus smpi berubah suasana.

Sbgmn Nabi Nuh a.s selama 950 tahun siang mlm tidak pindah2 makami, disitu saja di buat kerja. Kalau terjadi goncangan pada kita para suami, maka efeknya pun akan menimpa isteri kita. Kita menghadapi masyarakat begitu berat, smpi rumah menghadapi masalah rumah dari isteri dan anak2 begitu juga, akhirnya bnyk yg mandeg, berhenti, mental krn letih dlm menghadapi masalah. Jadi lari dari kerja agama ataupun maqomi ini bukannya menyelesaikan masalah tapi malah menambah masalah. Perbaiki hubungan kita dgn Allah, lalu perbaiki hubungan kita dgn manusia. Utk perkara ini maka kita harus sering muhasabbah dlm hal :

- Imaniat
- Ibadat / amalan
- Muamalat
- Muasyarat
- Akhlak

Jika muamalah karkun ini tidak benar maka dia akan dikucilkan di kampungnya. Jika suami sudah dikucilkan di kampungnya maka, si isteri akan juga dikucilkan dari lingkungannya, sehingga isteri ini akan merasa berat dan susah. Lama-kelamaan isteripun akan ikut berontak krn tidak tahan. Kalau misalnya kita tidak tahu dan tidak mampu menghadapi masyarakat, sehingga efeknya juga kpd isteri kita, maka jgnlah main buat keputusan sendiri, ttp bermesyuaratlah dgn para org tua di markaz utk arahan dan nasihat. Jgn tinggalkan mahalah atau makami kita, nanti nasibnya spt Nabi Yunus a.s. 

Dlm kisah Nabi Yunus  a.s ini, beliau tidak tahan atas siksaan, kekerasandan penentangan dari kaumnya, sehingga dia pergi dari mahalah utk cari makami baru. Bukan utk berhenti dakwah, tapi utk pindah makami saja. Nabi Yunus a.s lebih memilih dakwah di tmpt lain yg lebih baik suasananya, bukan utk berhenti dakwah. Maka Allah swt bikin kondisi ditelan ikan, kalau karkun skrg  bukan ikan lagi modelnya, tapi ditelan dunia. Jadi skrg bgmn solusinya? solusinya kita ambil solusi Nabi Nuh a.s iaitu kembali ke makami awal, lalu bnyk2 istighfar: “La illaha illa Anta subhanaka inni Kuntum Minazolimin”.

Jadi kalau kita bnyk masalah maka lakukan spt yg dilakukan Nabi Yunus a.s iaitu bnyk istighfar. Syekh Abdul Wahab di Bayan Ijtima Bangladesh berkata: “Semua masalah yg terjadi ini akibat dpd dosa2 kita. Solusinya adalah istighfar bnyk2.” Karkun dlm masa awal lancar sekali dari keluar 3 hari smpi 10 hari setiap bln, dari 2.5 jam maqomi smpi 8 jam setiap haridan 4 bln setiap tahun. Baru dlm perjlnannya ujung2nya dtglah ujian dari Allah swt, maka kita harus sabar. Mungkin ada kekurangan2 kita, maka kita harus bnyk istighfar.

Jaga hubungan dgn isteri di rumah. 

Muamalah, Muasyarat dan Akhlak kpd isteri ini harus dijaga. Bnyk karkun2 ini ketika diluar dia lembut sama masya-rakat, bnyk iqram, akhlak dijaga, namun sama isteri tidak spt itu, pulang kerumah spt harimau. Kalau isteri ini jiwanya lemah dia akan turut aja kata suami, di marah2 suami diam aja, padahal hatinya berontak. Akhirnya ketika suami pergi, alhamdulillah, merdeka katanya, boleh buat semau-maunya. Jadi bukanlah suatu hal yg baik dirumah ini kita berlaku keras dan kasar kpd isteri dan anak2 kita. Aneh kalau kita diluar muamalah, muasyarah, akhlak boleh baik, ttp dirumah malah sebaliknya. Seharusnya dirumah ini muamalah, muasyarah, akhlaq kita lebih baik lagi. 

Smpi Rasul saw sendiri memberi contoh: “Wahai Humairah” ertinya “Wahai si pipi merah” ini panggilan pujian Nabi saw kpd Aisyah r.ha, bukan hanya mmggil, “Heh Aisyah”, tidak spt itu. Nabi saw memberikan contoh panggilan yg memuji isteri bukannya sebaliknya. Nabi saw paham isteri itu perlu dipuji dan disanjung, krn kalau bukan suami siapa lagi. Sdgkan isteri ini dirumah saja kerjanya, pakai hijab, tidak bergaul, siapa yg nyanjung kalau bukan suaminya. Jadi sekali2 kita sanjung isteri kita, atas kelakuan baik dia atau khidmatnya, contoh: kita puji masakannya, walaupun tidak enak. Jgn malah bilang “Apa ini makanan ini-ini aja” atau “apa ini makanan tidak enak”. Jgn kita memperlakukan isteri kita spt itu. 

Nabi saw mencontohkan ketika balik kerumahnya: Nabi saw bertanya kpd Aisyah R.ha, “wahai isteriku ada makanan apa dirumah ?”, Aisyah menjawab, “tidak bnyk ya Rasullullah.” Maka Nabi Saw berkata, “Yg ada apa wahai aisyah ?” Aisyah r.ha menjawab, “Hanya ada ini ya Rasullullah, roti dan cuka saja.” Inilah makanan seorg yg dimuliakan oleh penduduk langit, mujahaddah dan sgt2 sederhana. Namun apa jawab Rasullullah saw, “Seenak2nya makanan adalah roti dgn cuka.” Inilah contoh akhlaq Nabi saw kpd isterinya, walaupun hanya disajikan makanan yg sgt sederhana, ttp malah dipuji Nabi makanannya. Bukannya malah marah2 kpd isterinya bilang makanannya gak enaklah atau sedikit atau itu-itu saja. 

Jgnlah kita bikin gaduh, ribut dgn isteri di rumah hanya krn makanan. Kita mengalah kpd isteri ini lebih baik, utk perkara yg demikian. Makanan kurang enak dibuatkan isteri kita ucapkan, “Alham-dullillah. Hari ini masih boleh makan.” Atau “Alhamdullillah, ini makanan yg paling enak yg pernah saya makan.” Maka dipuji demikian isteri akan berbunga2. Beginilah muasyarah dan akhlak kpd keluarga kita. Kalau ada kekurangan dlm pelayanan kita sabar saja, jgn terlalu bnyk menuntut kpd isteri. Kita harus bnyk menghargai isteri kita krn kerja dia yg luar biasa bnyknya dari mengurus rumah, khidmat kpd suami, menjaga anak, memasak, mencuci pakaian, sehingga menimbulkan kelelahan yg luar biasa.

Asbab ini kita hibur dia dgn pujian2 agar hatinya senang, jgn malah sebaliknya. Sudah susah ngurus pekerjaan di rumah, pulang2 suami marah2. Jgn begini, ini bukan yg dicontohkan Nabi kita saw. Kita harus bersabar terhadap ucapan2 yg kurang menyenangkan dari isteri kita. Kadang2 krn keletihan isteri kita jadi suka ngomel atau marah. Kita pulang mlm, dia ngomel, kita kasih wang belanja kurang dia ngomel. Bgmn tindakan kita jika kita mendptkan keadaan spt ini? 

Apakah kita kita bales ngomel lagi? tidak, yg paling baik kita diam saja, ber sabar dan kunci mulut kita rapat2, tidak usah dibalas, dengarkan aja. Anggap saja isteri kita ini sdg mengomel sama syaitan, bukan ngomelin kita. Walaupun kita pulang penat dlm keadaan letih pulang kerja atau pulang jaulah, smpi rumah isteri ngomel2, maka diam saja, sabar, jgn mengucapkan satu katapun. Walaupun hati panas, kepala ttp harus dingin, diam saja dan dengarkan saja. Ini kuncinya, diam dan dengarkan baik2.

Jgn cuek aja, tidak mendgrkan, isteri marah, kita mondar mandir, acuh saja sama isteri kita ngomel, masuk kamar langsung dikunci, jgn begitu. Jadi kalau kita diomelin diam saja, anggap saja sdg mendgrkan kuliah. Smpikan saja, “Apa yg kamu bilang it bener sekali.” Sehingga dia agak melunak. Dan jgn segan2 minta maaf kpd isteri, “saya minta maaf, saya yg salah.” Jadi jgn dijwb, dengar saja, dibenarkan omongannya, kalau salah kita minta maaf, begitu saja. 

Isteri ini kalau kita jawab satu kata maka dia akan jawab 100 kata, dia lebih galak lagi dari kita. Isteri : “Pokoknya kalau tidak begitu saya akan dtg ke markaz, saya akan acak2 disana”. Dibalas lagi sama Suami dgn nyaring : “Kalau begitu silahkan saja dtg ke markaz”. Jgn begitu dibalasnya, nanti bener dia dtg ke markaz, boleh kacau nanti. Kita diam saja, bilang saja saya minta maaf kalau ada yg salah. Nanti kalau dia sudah diam baru ajak ngomong baik2, kita tegur baik-baik. Bicara saja biasa spt Tiada apa2 dan spt tidak terjadi apa-apa.

Jgn baru tenang, kita tekuk muka kita atau spt muka yg nahan marah, jgn begitu. Biasa saja spt Tiada kejadian saja, bicara saja baik2. Ketika isteri marah ini anggap saja sdg marah sama syaitan, kalau dia sudah reda baru kitanya yg bicara baik2 sama dia. Biasanya kalau isteri sudah reda bicaranya bererti syaitannya sudah kabur, jadi jgn dipancing lagi. Kita maafkan saja langsung dari hati ketika isteri kita sdg memarahi kita. Jadi kalau isteri marah:

1). Diam saja dan dgrkan baik2, tidak usah dibalas ucapannya, minta maaf saja kalau ada salah. Jgn kita acuhkan dia spt angin lalu, tapi kita dgrkan baik2, sekali2 kita benarkan ucapannya.

2). Ketika sdg dimarah, kita maafkan saja isteri kita dari dlm hati kita, atas segala omelannya dan kekurangannya.

3). Kita  zikir dan tawajjuh saja kpd Allah ketika sdg dimarahin

4). Ketika reda, kita biasa saja spt tidak terjadi apa-apa. Kita bicara baik2, bahkan kita puji dia atas khidmatnya dan kebaikan2nya yg lain.

5). Diwaktu mlm kita berdoa menangis memohonkan ampun utk isteri kita dan memohonkan hidayah utk isteri kita.

Spt inilah yg seharusnya kita lakukan dirumah kita ketika sdg menghadapi isteri kita yg sdg marah2.

Hidupkan Taklim Rumah: 

Asas dari kerja masturat ini adalah taklim rumah. Taklim mulai dari diri kita sendiri, satukan waktu dan tmpt, usahakan istiqamah di waktu yg sama dan tmpt yg sama. Kita dudukkan isteri dan anak kita dlm taklim, kalau mrk blm mau duduk, tidak masalah, tidak usah marah2 kitanya. Kalau mau duduk alhamdullillah, kalau blm mau duduk kita bersabar saja tidak usah marah, kita mulai dari yg mau saja, baik dari isteri ataupun anak kita. Terus saja kita buat amalan, kalau amal kita diterima oleh Allah Swt, insya allah suatu saat nanti mrk akan ikut juga. 

Bnyk dari laporan2 juga awal2nya isteri tidak mau, diajak taklim, malah lari ke dapur, langsung menyibukkan diri di dapur. Tidak masalah, masih mending ke dapur larinya, dpd kepasar. Namun lama2 dia masuk kamar, tiduran di kamar, tidak apa-apa, kencengin saja suaranya sedikit  agar taklimnya boleh terdgr di kamar. Nanti lama-kelamaan dia akan mulai penasaran, lalu mulai duduk sama kita taklim. Maka ketika ini, kita harus surprise, tunjukkan muka gembira kita, jgn malah bilang, “Kok tumben mau gabung?” jgn begitu, nanti tersinggung dia. Jadi ketika dia gabung dlm taklim, ucapkan saja alhamdullillah dlm hatidan muka senang, cukup itu saja, jgn tunjukkan kita hairan.

Taklim rumah 2 bhg: Taklim Kitab iaitu Fadhilat Amal dan Mudzakarah 6 sifat.

Mulai taklim dari kita lalu dimesyuaratkan utk bergantian dgn isteri. Target awal adalah hafal point2nya saja. Seiring waktu kita tambah dgn uraiannya minimal dari maksud tujuan, fadhilat, smpi cara mendptkannya. Gantian minta mrk juga menerangkan stlh hafal, lalu ketika kita yg menerangkan kita jelaskan secara komplit. Maulana Saad katakan: “Mengapa kita bacakan 6 sifat setiap hari, ini agar ada pembicaraan setiap hari yg diulang2, sehingga 6 sifat ini masuk kedlm diri kita”. Jadi kita harus punya niat yg benar dan target yg benar dlm membuat amal, bukan hanya sekedar formalitas. 

Bukan sekedar buat taklim menunaikan tugas saja tanpa fikir dan target. Kalau kita baca taklim harus kita perhatian kata demi kata dan dibaca dgn tawajjuh. Kita bebaskan waktu taklim itu dari hal-hal yg mtidak mahuggu perhatian atau konsentrasi kita dari taklim. Misalnya suara2 di rumah kita yg boleh mtidak mahuggu dari radio, tvdll. Kita Targhib ttg pentingnya tawajjuh dlm taklim. Bahkan anak balita sekalipun dpt kita dudukkan juga dlm taklim, krn dlm taklim ini akan mendtgkan rahmat, berkat dan sakinah. Anak kita walaupun tidak mengerti tapi dia akan tersuasanai krn suasana taklim ini suasana berkumpulnya para malaikat.

Ini bukan krn dia mengerti atau tidak mengerti, tapi kita mau mengambil manfaat atau fadhilat dpd taklim itu sendiri utk anak2 kita. Jadi berkat majlis taklim ini, maka anak kita akan terbiasa dgn suasana malaikat dan suasana rahmat. Adapun Halaqah Tajwid bukan di waktu yg sama ataupun bhg dari rentetan dari taklim kitab dan mudzakaroh 6 sifat. Ttp dlm waktu yg lain, itupun tidak setiap hari, hanya ketika diperlukan saja. Halaqah Tajwid juga merupakan suatu program yg penting, ini krn targetnya supaya menjadikan isteri kita dan anak2 kita bacaan qurannya benar minimal dlm shlat. Bgmn Makhraj dan tajwid dari bacaan quran kita, isteridan anak2 kita menjadi baik dan makin betul. 

Ada pertanyaan: “Lalu bgmn jika saya blm fasih bacaan Qurannya?” Inilah makanya kita harus belajar terlebih dahulu kpd ustaz agar kita boleh membimbing bacaan quran isteri dan anak kita. Bukannya krn tkita tidak boleh, akhirnya panggil ustaz dtg ke rumah utk ajarkan isteri kita, tidak betul itu. Ataupun sebalik nya, kita suruh isteri kita ke tmpt ustaz utk belajar tajwid. Kita sendiri yg belajar pada ustaz, pulang kerumah kita ajarkan isteri dan anak2 kita. Utk jadi hafiz tentunya kita tidak boleh, tapi boleh kita kirimkan anak kita ke pondok hafiz ketika anak kita sudah lebih dari umur 12 tahun. Seblm 12 tahun madrasahnya ini fokusnya harus dirumah kita. Bnyk anak2 karkun ini krn org tuanya terlalu bersemangat ingin anaknya jadi hafiz, baru berumur 4 - 5 tahun sudah dikirim ke pondok, ini tidak betul.

Masyeikh kita beritahu, anak2 ini belajar agama pintunya pertama kali adalah dari rumah kita sendiri, kita jadi ustazdan ibunya jadi ustazah di rumah. Ajarkan isteri sbg ustazah di rumah, kita fungsikan isteri kita sbg pengajar dirumah bagi anak2 kita. Dari mana ilmu isteri ini ya dari suami, kita ajarkan kpd isteri, lalu isteri mengajarkan kpd anak2. Hari ini kita salah kaprah, krn tidak boleh men gajarkan anak, maka kita kirim saja ke pondok, sptnya kita melemparkan tggjwb. Bukannya kita melarang anak kita masuk pondok, ttp tertibnya begitu. 

Rumah kita harus menjadi madrasah bagi anak2. Nanti stlh 12 tahun di didik sama kita sbg org tua, qurannya sudah baik, akhlaqnya sudah baik, agamanya juga sudah baik, 6 sifat sudah paham, baru dipertimbangkan mau ngirim anak kita kemana. Jadi anak 12 tahun ini perkiraannya stlh tamat SD, mau kita kirim kemana. Maka yg pertama harus kita perhatikan stlh dia tamat SD ini atau stlh dia 12 tahun, mau si anak ini bgmn dan potensi dia bgmn? ini penting utk diperhatikan. Kadang kita pingin semua anak ini masuk pondok semua. Kita bukan melarang org tua mengirim anak ke pondok, ttp tidak juga harus dikirim semua anak ke pondok. Ini sgt penting krn menygkut pendidikan anak dan kemana arah pendidikan anak ini di masa yg akan dtg.

Jadi selain diajarkan agama kpd anak, maka kasih syg kpd anak pun juga sgt penting utk tercukupi. Kasih syg org tua dpd ibu dan bapanya ini lebih penting dpd ilmu. Tidak sedikit kita mendptkan laporan dari pondok2, anak2 yg dikirim kan kesana menjadi anak2 yg nakal Knp ini boleh terjadi? si anak berontak krn kurang mendptkan kasih syg dari org tuanya. Biasanya di pondok, bukan ustaz nya yg turun langsung, tapi diberikan kpd pelajar2 yg senior utk mengurusi anak yg nakal ini. 

Bgmn dia boleh merasakan kasih syg? beza jika perhatian dan kasih syg itu, kita dptkan dari org tua sendiri bukan dari org lain sekalipun ustaz nya pondok. Beza antara org lain dan org tua sendiri yg mengurus si anak tersebut, ngurus makannya, ngurus pakaian nya, tidak sama. Jadi jgn menyiksa anak2 kita, walaupun maksudnya baik dikirim ke pondok, tapi blm waktunya. Paling baik itu adalah pondok di rumah kita, walaupun anak2 kita masih suka bermain, biarin saja, kasih waktu utk bermain, nanti ada waktu utk belajar dan mengaji kpd kita. Ajarkan kpd mrk dasar2 agama dari rukun iman, rukun islam, adab2, doa2, tata cara solat,  zikir2 rutin dan akhlak.

Nanti stlh anak berumur 12 tahun, dilihat bakat anak kita itu apa dan maunya bgmn, minatnya apa? apakah anak itu potensinya menjurus kpd agama, krn dia seneng mengaji? maka tanyakan kpd si anak, “Apakah ananda mau masuk ke pondok?” kalau dia seneng dgn tawarannya, maka kirim anak ke pondok. Namun kalau anak tersebut minatnya sekolah umum, maka kirim ke sekolah umum, jgn dipaksakan ke pondok. Anak mau ke sekolah umum, tapi kita paksa kan ke pondok, ini tidak munasib, tidak sesuai.  Anak sudah tika mau tapi dipaksakan, akhirnya si anak krn tidak mau melawan org tua, nurut juga pergi ke pondok. Apa yg terjadi? si anak menjadi stress di pondok, krn bertentgn dgn hati nuraninya. Kalau kita ingin mengirim anak kita ke pondok ada 3 syaratnya:

1). Minat anak itu sendiri ingin menjadi ulama, 
2). Persetujuan kedua org tua, 
3). Persetujuan bapa dan ibu.

Nanti stlh belajar agama, jgn mengambil manfaat dunia dari ilmu agamanya. Kalau ada persyaratan ini, sanggup kita, maka kirim anak ke pondok. Nanti kalau sudah biasa kita didik anak kita dgn agama, maka kita akan tahu minat nya si anak ini kemana  kita tidak harus menjadikan anak kita ini ulama semua. Sebhg boleh jadi ulama, sebhg boleh jadi pedagang, sbgan boleh menjadi doktor, sebhg boleh menjadi engineer, mcm2 pekerjaan, tergantung minat dan bakatnya. 

Bahkan perbandingannya antara ulama dan non ulama itu, yg ulama harus minoritasdan yg lain majoriti. Bahkan dikalangan Sahabat r.a, yg ulama itu hanya 6 atau 7 org saja dari 114,000 org Sahabat r.a, jadi yg ulama itu hanya sebhg kecil saja, tidak semuanya. Kalau anak2 kita Tiada bakat ke pondok lalu kita paksakan ke pondok, maka si anak ini nanti akan menjadi stress, lalu memberontak lari dari pondok, akhirnya dunia tidak dpt dan akhirat pun tidak dpt.

Jadi harus hati2 dlm menentukan arah dan masa dpn anak kita. Kalau kurang paham, bnyk kita bertanya kpd org tua kita dlm dakwahataupun kpd ulama2 di pondok mengenai kondisi2 anak kita seblm masuk ke pondok. Begitulah arahan dari masyeikh kita dlm mendidik anak. Kita ingin anak kita minimal jadi da’i, krn utk memasukkan agama ini tidak dgn pondok saja, ttp dgn kerja dakwah ini maka agama akan masuk kedlm kehidupan kita. Utk menjadi ulama ini bukan Fardhu ‘Ain ttp Fardhu Kifayah, ttp memasukkan agama ini adalah Fardhu ‘Ain. Wajib bagi setiap kita para org tua memasukkan agama kpd anak2, caranya dgn taklim rumah. 

Nanti kalau dia sudah sekolah SMP atau sedarjat, maka kita dorong dia utk terjun kedlm usaha dakwah. Usaha atas pelajar ini adalah tggjwb atas setiap individu kita, setiap org tuadan setiap karkun. Ini krn setiap kita ada yg mempunyai, anak, saudara, keponakan, yg berstatus sbg pelajar. Mrk ini harus kita perhatikan, krn kalau kita tidak perhatian sama mrk, maka nanti akan diambil sama yg lain. Kita sendiri yg mengantardan kita sendiri yg menemani satu hari saja dlm sebln. Para masyeikh tidak menghendaki  ada penggjwb khusus atas pelajar dan mahasiswa, tapi yg masyeikh kehendaki adalah pelajar dan mahasiswa ini adalah tggjwb dpd kita semua, tggjwb semua karkun. Setiap dpd kita dan anak2 kita mengambil tggjwb atas kerja pelajar.

Keluar Masturat: 

Nanti stlh taklim kita mantap dan istiqamah, iaitu ketika kita ada taklim jln, ketika kita tidak dirumah taklim ttp jln, maka berikutnya kita taskil isteri kita 3 hari pertama kali. Ketika isteri kita sudah tahu dan hafal 6 sifat, masail harian, adab2 rumah, siap dgn hijab yg sempurna dan ada minat utk keluar 3 hari baru kita aja mrk keluar 3 hari masturat pertama kali. Jadi kalau isteri kita blm mau, maka jgn dipaksa, tertibnya tidak spt itudan tidak boleh spt itu. Supaya paham, keluar 3 hari tapi dipaksa, bukan begitu caranya. 

Namun ya benar adalah kita sendiri yg mengkondisikan agar isteri ini siap utk mau keluar 3 hari sehingga dari dia sendiri yg mau keluar bukan dari paksaan. Jgn berpikir dgn dipaksakan keluar isteri ini berharap akan ketularan dgn masturat lain, tidak spt itu, yg ada nanti malah isteri kita merusak yg lain asbab keterpaksaan dia. Suamilah yg bertggjwb utk mempersiapkan isterinya, dari ilmu dan hatinya, smpi tercetus dari isteri kita sendiri, dia yg mau keluar 3 hari, jadi bukan dgn paksaan. Kita kondisikan isteri kita, mudzakarohnya, hafalannya, masailnya, kemauannyadan targhib2 berupa kisah2 sahabiyah dan isteri2 para Nabi, sehingga isteri bersemangat utk berangkat keluar masturat.

Jadi yg paling penting adalah minat dari isteri keluar 3 hari, adapun hafalan mungkin isteri kita sudah tua tidak mampu utk menghafal, tidak apa-apa. Kelayakan isteri utk keluar 3 hari pertama kali haruslah dimulai dari minat yg kuat, itu dulu persyaratannya. Tertibnya 3 hari pertama kali adalah 3 x 24 jam, bukannya berangkat jumaat ptg pulang minggu mlm, dihitung 3 hari : jumaat, sabtu, minggu, bukan spt itu, ttp 3 x 24 jam. Di jakarta krn kesibukan dan jam kerja kantor sehingga hanya boleh keluar jumaat pulang kerja dan minggu mlm sudah pulang, tidak spt ini. Namun perhitungan keluar 3 hari pertama kali ini adalah 3 x 24 jam atau setara dgn 72 jam. Wabsyi dimana? wabsyi adalah dimana tmpt bayan hidayah diberikan iaitu di rumah salah satu karkun sehabis solat subuh. 

Bayan hidayah dirumah karkun tersebut, lalu langsung berangkat. Sasaran dari 3 hari tersebut yg paling baik adalah dari dlm halaqoh, paling jauh adalah halaqoh tetangga. Perjlnan diperkirakan dgn perhitungan boleh melaku kan taklim pagi dgn sempurna iaitu jam 9 pagi. Maka jarak tempuh diusahakan tidak lebih dari 30 minit atau sekitar 30 KM, agar taklim pagi boleh sempurna dijlnkan, dgn catatan jlnnya tidak macet, Tiada hambatandan lain2. Wabsyi adalah hari Isnin pagi ditmpt bayan hidayah. Sdgkan 3 hari itu tidak dihitung nisab bagi yg lelaki, jadi yg lelaki ttp keluar nisab 3 hari diwaktu yg berbeza. Kecuali utk pegawai yg sgt sulit utk mendptkan cuti, bagi mrk yg 3 hari masturat itu sudah dihitung nisab. Ini adalah hasil keputusan mesyuarat indonesia dgn masyikh di Nizammuddin.

Selama 3 hari diusahakan program dpt dijln dgn baik dan tertib. Bahkan kalau boleh para suami seblm bayan hidayah pagi subuhnya, para suami sudah harus memberikan bayan hidayah terlebih dahulu kpd isteri masing2 biar lebih mateng acara dan kesiapannya, nanti disempurnakan dgn bayan hidayah besok subuh dgn rombongan. Jgn mentah2 kita serahkan kpd yg memberikan bayan hidayah keesokan harinya, krn penyampaiannya tidak akan sama, kalu kita yg lakukan terlebih dahulu secara informal, ini lebih baik. Bukan hanya utk 3 hari tapi juga utk 40 hari, 2 bln dan seterusnya.

Ajak Untuk Nusrah Jemaah Masturat 

Seblm kita pergi ke tmpt jemaah maka kita harus beri bayan hidayah kpd isteri apa yg boleh dibicarakan disana dan apa yg tidak boleh di bicarakan. Di ingatkan kpd isteri kita, krn bnyk org2 lama yg nusrah tapi ngomongnya gak tertib, sehingga org2 baru ini terhairan2, dari bingung smpi ketakutan asbab pembicaraan yg tidak tertib. Di jakarta bnyk isteri2 org lama ini ketika nusrah malah membicarakan masalah rumah tangga, mujahddahnya hidup sama karkun,  masalah anak, masalah ekonomi, masalah keduniaan, mcm2 yg tidak berhubungan dgn kerja dakwah. 

Sehingga org2 baru ini jadi bingung bahkan ketakutan mendgrnya, kok org lama bicara2 yg demikian. Jadi ketika nusrah kita beritahu kita hanya boleh bicara 6 sifat saja, mengenai ibadat, mengenai taklim, mengenai dakwah, itupun kita tidak boleh mentarghib pancung mrk. Kita ajak mrk utk memberikan semangat kpd org2 yg baru keluar atau kpd tamu2, jgn membicarakan yg lain diluar program. Kalau tamu2 kita misalnya org2 lama, maka kita usahakan kita mendptkan manfaat dari mrk berupa mudzakarah2 dakwah, karguzari2 dakwah, nasihat2 dakwah, pengalaman2 mrk dll. Ttp kalu org2 baru, kita yg berikan pengalaman2 kita yg baik kpd mrk, agar mrk tambah semangat dan boleh menjadi tambah baik lagi amalannya. Sehingga suasana taklim akan semakin bagus krn semua org saling belajar.

Taklim Masturat Mahalah

Persyaratannya adalah: Sudah hidup 5 amal. Ada 3 pasang minimal 3 kali 3 hari. Mampu mengendalikan program: boleh baca kita dgn baik dan menguraikannya. Memahami betul tertib dpd taklim masturat.

Ini boleh mengadakan taklim masturat mahalah. Kirim data tersebut ke markaz utk mendptkan persetujuan taklim mahalah. Syarat dari taklim mahalah ini para penanggung jawab markaz daerah harus sudah paham betul tata cara mem buat taklim masturat sehingga boleh memberikan arahan yg betul. Program dpd taklim mahalah di bicarakan didlm mesyuarat harian oleh rijal di mahalah tersebut. Apa yg dimesyuaratkan:

1). Rumah Siapa? ini harus rumah yg sudah pernah keluar minimal 1 kali 3 hari. Dan org rumah itu senang dgn program, jgn smpi suami suka ttp isteri tidak sng maka jgn disitu taklimnya. Isterinya ada sifat mahabbah kpd tamu2 yg dtg.

2). Siapa yg Istiqbal? Istiqbal yg paling baik adalah tuan rumah atau boleh dari org yg akrab dgn tuan rumah.

3). Siapa yg baca Kitab? Boleh ditentukan satu org. Boleh dibagi-bagi tapi ditentukan dlm mesyuarat.

4). Siapa yg memberikan Muzakarah 6 Sifat? Harus yg sudah pernah keluar, yg lebih tua usianya dan yg lancar dlm menguraikan. Cukup seorg saja ditentukan, bukan digilirkan. Walaupun ada ustazah tapi dia blm keluar jgn ditugaskan.

Lamanya taklim marhalah ini 2 jam saja jgn lebih: 1 jam taklim kitab + 1 jam mudzakarah 6 sifat atau 1.5 jam taklim kitab + 30 minit muzakarah 6 sifat. Setiap satu bln sekali atau satu bln setengah sekali boleh ada bayan, namun siapa yg memberikan bayan jgn diumumkan atau jgn diberi tahu. Taskilnya 2 saja:

Mengeluarkan suaminya keluar di jln Allah, Hidupkan taklim rumah, Siapa saja boleh dtg ke taklim masturat, jgn di tegur kalau pakaiannya tidak sempurna biarkan saja, krn ini hanya di kamar ruangan saja. Biasanya ibu2 kalau sudah sekali dtg besoknya pingin dtg lagi, sudah berubah penampilannya. Dlm taklim Tiada jamuan makan, selepas program terus pulang Tiada ngobrol2 sehingga nur kalamullah dan nur sabda Rasullullah masih ada dlm hati. Jgn smpi selesai taklim bual2 kelamaan akhirnya jadi gosip sehingga nur taklim ini hilang. Walau pun sudah taklim 10 tahun, tapi kita malah mengumpat di tmpt taklim, maka tidak akan ada kesan berbekas dari taklim itu. Insya Allah kita niat amalkan.

No comments:

Post a Comment