Friday, January 30, 2015

ALKOHOL DAN SOLAT

Jgn pernah tinggalkan solat. Bagai manapun mutunya, meskipun jika dilakukan dgn cpt, lakukanlah dan jgn tinggalkan. Meraka berkata “Penghasilanmu haram, apa gunanya solatmu?” Jgn dgrkan penyataan tak berdasar ini. “Brgsiapa yg melakukan kebaikan sebesar zarah akan melihatnya dan brgsiapa melakukan keburukan sebesar zarah akan melihatnya.” Aku punya teman sekelas yg belajar bersamaku di kampus Pemerintah Lahore. Hidupnya sgt salah. Kemudian atas izin Allah kami bertemu dan dia perlahan tapi pasti menjadi lebih baik. 

Dia berkembang secara drastik tapi sesekali dia minum alkohol. Dia tak dpt meninggalkan kebiasaan itu. Ketika dia melakukan dakwah, dia menjaga solat tepat pada waktunya. Pada suatu ketika dia mabuk di halaman rumahnya, jadi polis dtg dan membawanya. Ketika dia bangun matahari sudah terbit dan dia di dlm lokap. Dia memberitahu petugas polis “Bawakan sejadah supaya aku boleh solat.” Mrk mulai berkata “Betapa anehnya, kau mabuk kemudian solat,” 

Dia menjwb “Stlh aku berbuat dosa bukankah aku harus mengikutinya dgn amal baik?” Kemudian Allah memberinya hidayah utk meninggalkan kebiasaan buruknya juga. Semoga Allah mengampuninya krn dia telah meninggal. Aku ingat dimana dia berkata “Aku telah berbuat dosa, bukankah aku harus mengikutinya dgn amal baik?” Rasulku bersabda dlm hadis “Ketika kau melaku kan keburukan, ikutilah dgn amal baik.” 

Dgn cpt lakukan amal baik utk melunturkan dosamu. Ketika seseorg mendpt gaji haram dan solat, utk gajinya yg haram dia mendpt hukuman yg terpisah dan utk solat dia tentunya akan meraih pahala. Setidaknya apa yg akan dia dptkan adalah dia tidak akan dihukum krn meninggalkan solatnya. Hukuman krn meninggalkan solat tidak terjadi padanya. (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment