Friday, January 30, 2015

TANGISAN SEORANG WANITA MALAM

Diriwayatkan dlm Tirmizi bahawa Rasulullah saw bersabda, Kifl seorg pemuda dari Bani Israil. Setiap mlm dia mabuk dan berzina dgn gadis baru. Suatu mlm dia pulang bersama seorg gadis yg disewanya seharga 70 dinar. 70 dinar sama dgn 6300 pound sterling. Ketika gadis itu memasuki rwangannya, dia pun menangis,  Kifl berkata “Knp kau menangis, bukankah aku tidak memaksamu utk dtg?” Gadis itu ber-kata “Kifl, aku bukan wanita murahan, aku masih perawan, tapi kemiskinan membuatku terpaksa melakukan ini.” 

Ketika yg kaya tidak bersedekah pada yg miskin, anak2 perempuan dari org2 miskin terpaksa menjual diri mrk. Allahku telah berfirman hal luar biasa yg baru saja ku ingat. Allahuakbar! “Allah dan malaikat2nya mengirim salam kpd seorg Nabi mulia.” Benar2 kehormatan besar! Allah berfirman “Kekasihku, kirimkan salamKu pada org2 yg bersedekah dlm namaKu.” “Aku mengirimkan salam kpdmu, kau mengirim salam kpd org2 yg bersedekah.” Allahuakbar!! Hal ini tidak diucapkan kpd mrk yg berjihad,  zikir, haji, umrah, tabligh, tahajjud, puasa. Rasulullah tidak diperintahkan berdurud pada org2 tersebut, melainkan pada mrk yg bersedekah di jln Allah. Anak2 perempuan org miskin terhina ketika org2 kaya menahan zakat mrk. 

Gadis itu berkata “Kifl, aku adalah wanita yg punya harga diri, kemiskinan telah menjual harga diriku. Kifl mulai menangis. Dia berkata “Saudariku, kau dtg dgn harga diri dan dgn harga diri pula kau boleh pergi. Simpan wang yg kuberikan pada mu. Berdoalah utkku, aku org yg sgt jahat. Krn air matamu aku telah bertaubat hari ini.” Kifl tidak tahu apa yg akan terjadi. 

Sesmpinya gadis itu di rumahnya, Kifl langsung meninggal. Dia tidak tahu bahawa kematian sudah menunggunya. Rahmat Tuhanku ditujukan kpd mrk. Air mata gadis yg miskin membuatnya bertaubat. Dia sgt jahat, andai saja kelmarin dia meninggal, maka tidak akan ada yg mau mengangkatnya, memandikannya, mensolati jenazahnya atau menguburnya. Semoga aku dikorbankan utkmu Allahku, betapa penuh kasihnya diriMu. Adalah kita yg lalai dan tidak menghargai. Apa yg Allah lakukan? Dia melakukan apa yg kebiasaannya tidak dilakukanNya. 

Dia tidak mengekspos siapapun, tapi Dia melakukan apapun ng ingin dilakukan. Dia mengangkat tabirNya. Ketika pagi dtg, org2 melihat tulisan besar di dpn rumah Kifl. “Allah telah mengampuni Kifl. Pergi solati jenazahnya. Dia telah menjadi temanKu.” Allahku sgt cpt berkenaan dgn pertemanan. Apakah ada yg boleh memaafkan spt ini? Kalau begitu knp kau mengerdilkan jannah (syurga) Allah, mendakwa bahawa hanya kau yg dpt memasukkinya? (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment