Friday, January 30, 2015

MENGAPA KITA MENINGGALKAN SUNAH RASULULLAH

Wahai saudaraku! Inilah Nabi yg sunatnya kau sembelih skrg. Mencukur janggutmu dan pergi solat Jumaat. Pergi solat Jumaat dgn kepalamu terlihat. Tidak pernah Rasulullah saw sekalipun pergi keluar dlm hidupnya dgn kepalanya kelihatan. Hanya ketika ihram kepalanya terlihat (haji dan umrah). Dan mengimami solat spt ini. Apa yg akan terjadi kpdmu jika kau meletakkan penutup dikepalamu? Apa yg akan terjadi jika kau mengangkat seluarmu smpi ke atas mata kaki? 

Seluar pjgmu terseret2 di bwh kakimu. Cukup naikkan dan hal itu akan menyejukkan mata Nabi saw. Utk wang, kau membuatnya menjadi tuhanmu. Kau menyambut org2 zalim dan membuat lidahmu kotor (dgn berbohong). Seberapa bnyk kau menerapkan sunat dari sang tercinta saw dlm hidupmu? Paling tidak kau seharusnya mengena kan pakaian sesuai sunat. Kau mengenakan seluar jeans dan solat jumaat? Bukankah Nabiku saw sudah menuntun cara kita berpakaian? Bukanlah dia saw punya budaya yg boleh kita terapkan? Apakah kau menyerang sunatnya dan mencari-cari kesalahannya? Jika kau mencari2 kesalahan, maka carilah kesalahan dlm budayamu sendiri. Apakah kau sedar siapa yg kau serang? Seseorg yg mergorbankan segalanya hanya utkmu. 

Pada suatu ketika seorg pemuda hendak membunuh ibunya. Kekasih nya berkata jika pemuda itu mambawakan jantung ibunya pada kekasihnya, maka dia mau menikali pemuda itu. Pemuda yg jahat itu membelah ibunya dan mengambil jantungnya. Ketika dia berjln pulang, dia tersandung. Jantung ibunya berkata dgn kasih syg “Anakku, apakah kau baik2 saja?” Suaranya berasal dari jantungnya berkata “Annakku, ku harap kau baik2 saja.” Dan Nabiku saw mempunyai lebih bnyk cinta dpd para ibu. Apa yg kita lakukan? Kita menyembelih sunatnya dgn pedang. Jika kau mengenakan pakaian sesuai sunat, apa yg akan terjadi? Apakah status sosialmu akan turun darjat? (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment