Saturday, January 31, 2015

JALAN PINTAS MENUJU SYURGA

Jadi saudara2ku, pertama2 benarkanlah ibadah kalian misalnya solat, puasa, haji, zakat dan yg kedua benarkanlah akhlak kalian. Jika kalian melakukan akhlak Islam yg baik dan hidup di negara ini, maka angin Islam akan bertiup. Jadilah bermanfaat utk org lain. Salah seorg sahabat bertanya kpd Rasulullah, “Ya Rasulullah, aku ingin menjadi yg terbaik di antara org2.” Jadi apa jawapan Rasulullah…? Solat tahajjud, puasa, solat nawaafil, bersedekah, melakukan haji/umrah? Rasulullah saw bersabda “Berbaik hatilah dgn org2 maka kau akan menjadi yg terbaik di antara org2.” 

Akhlak yg baik! Salah seorg sahabat bertanya kpd Nabi Muhammad “Ya Rasulullah, aku ingin ttp teguh dlm imanku dan aku berharap dpt memenuhinya.” Rasulullah saw bersabda “benarkan akhlakmu, maka imanmu akan lengkap.” Jadi saudara2ku, kita melihat bnyk org yg solat dan puasa, kita juga melihat bnyk yg memakai serban dan berjanggut lebat, tapi kita jarang menemukan org2 yg berakhlak baik. Dunia telah kosong dari org2 yg mau memaafkan. Ketika seorg isteri marah, dia memakihamun suaminya, ketika seorg suami marah dia pun memakihamun isterinya. Ketika anak2 marah mrk berkata kasar pada org tuanya, ketika org tua marah, mrk memukuli anak nya. Mrk tidak memperhatikan apakah hal ini akan mempengaruhi kelakuan anaknya atau tidak. Saudara2… apa yg dpt ku smpikan pada kalian? 

Di dkt rumahku, setentang dari rumah kami ada dua org saudara kandung lelaki yg hidup bersebelahan satu sama lain. Salah seorg meninggal dunia, aku diberitahu bahawa yg satunya tidak mahu menghadiri pengkebumiannya. Aku berkata kpdnya dan anak lelakinya “Stlh meninggal, perselisihan juga berakhir, jadi kau harus menghadiri pemakamannya.” Dia berkata “Tidak, kami blm pernah bertatap muka semasa dia masih hidup, jadi apa tujuannya skrg?” Aku berkata “Dia sudah wafat skrg, permasalahan di antara kalian juga ikut wafat. Setidaknya, ingatlah susu ibumu dimana kalian dulu sering berbagi.” 

Dia tetanggaku… aku memohon kpdnya tapi dia ttp tidak mau menghadiri nya. Dunia kita terisi dgn org2 spt itu. Apa saja akhlak kita: Mengucapkan salam kpd mrk yg mengucapkan salam padamu… siapa pun yg tidak mengucapkan, maka jgn mengucapkan pada mrk. Itulah akhlak kita. Siapapun yg tersenyum pada kalian, kalian tersenyum padanya. Siapa pun yg mencebir, kalian memukulnya dgn batu. Itulah akhlak kita. Rasulullah saw bersabda “Seseorg dgn akhlak yg baik melampaui seseorg yg solat tahajjud dan berpuasa seumur hidupnya.”  Knp? Krn sifat ini jarang. Kesimpulan dari akhlak yg baik adalah… jagalah lidah maka semua akhlak yg lain akan mengikutinya. Kami pergi berdakwah ke Musafarrabad di Kashmir. Beberapa org pengacara dtg utk menemui kami. 

Aku berbicara utuk beberapa saat dan seorg pengacara berkata “Kau telah ber-bicara beberapa poin, tapi beritahukanlah padaku satu nasihat.” Aku berkata “Lihatlah aku, ini… menjaga lidah.” Dia berkata “Tidak, tidak, tidak, sesuatu yg lain, sesuatu yg lain…” Jika kalian menjaga lidah pada saat marah atau bahagia, berbicara hanya yg perlu, maka Tiada seorg pun yg darjatnya lebih tinggi dpd kalian. Tak ada seorg pun yg dpt mengejarmu bahkan dgn tahajjud, solat, berpuasa, haji dan umrah. Said Anwar dan Mohammad Yusuf ketika baru-baru menajdi muslim, mrk dtg kpdku dan berkata “Kami telah menghabiskan bnyk dari umur kami utk bermain kriket, beritahukan kpd kami jln pintas menuju syurga.” Aku berkata “Perbaikki akhlak kalian”, mrk berkata “Jgn, jgn, ini sulit bagi kami,” Aku menjawab “Tapi ini jln pintasnya.” 

Ketika kalian melihat kesesakan lalulintas di jlnan, kalian memilih jln lainnya, bukan begitu? Bahkan GPS kalian memberitahu utk mencari jln lain. Ketika jlnnya kosong, kalian memecut. Jika jlnnya kosong, knp kalian tidak memanfaat kannya? Sbg contoh: Pada jln solat selalu padat, jln puasa juga padat, jln haji juga padat, jln umrah juga padat, jln ilmu pengetahuan juga padat, jln belajar juga padat, jln belajar Quran dan Hadis juga padat, tapi jln akhlak kosong, Tiada jiwa yg mengisinya. Mesk ipun kalian mengenderai beca, masih akan lebih cpt dpd mercedes krn kereta mercedes terjebak kesesakan, s'mtara beca kalian ttp jln. Dia akan terus keretak keretuk (suara mesin) berjln dgn bantuan Allah, baik pemandunya mahupun mesin becanya sama-sama tidak ahli. 

Di lingkungan kita, di bahagian blkg beberapa bas tertulis: “Baik pemandu mahupun mesin kenderaannya sama2 tidak ahli, keduanya hanya berjln dgn bantuan Allah.” Jadi aku ber-sumpah demi Allah, jika kalian memperbaikki akhlak, maka tidak akan ada yg dpt mengejar kalian. (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment