Saturday, January 31, 2015

MENGOSONGKAN HATI KETIKA SOLAT

Baik lelaki mahupun wanita tidak boleh meninggalkan solat. Dlm solat ada permintaan dari Allah. Ketika solat hanya ada antara Kau dan aku, Tiada org lain. Aku akan memberi kanmu contoh yg mudah. Ketika isterimu berbicara kpdmu dan hand phonemu berdering, isterimu berkata “Benar2 mtidak mahuggu. Bila kau mau memati kannya?” Inilah contohnya dlm kehidupan moden. Hal ini sering terjadi padaku. “Benar2 mtidak mahuggu. Paling tidak, matikanlah sekali-sekala dan dgrkan aku.” Bukankah begitu? Allah berfirman dlm Al-Quran (ayat Quran)… Tolong berikanku gelas… jgn diisi air. 

Di gelas ini hanya ada beberapa titis air. Aku telah terbalikkannya, apakah masih ada air yg tumpah. Lihatlah! Inilah yg disebut Faaragh dlm bahasa Arab: Mengosongkan sesuatu hingga Tiada yg tersisa. Jadi Tuhanku berkata, “Jika kau dtg kpdKu, kosongkanlah hatimu spt ini.” Dan apakah kalian tahu kpd siapa Dia berfirman? Kpd NabiNya terkasih. Para ulama menulis perihal ini, ttg apa yg Allah perintahkan harus dikosongkan dlm hati Rasulullah saw. Tidak boleh ada dunia ini atau apa-apa pun yg ada di dlmnya, tidak boleh ada isterinya atau anak2nya selain Allah, Tiada apa pun. Jadi bgmn Allah berfirman kpd nabiNya? “Kosongkan hatimu.” 

Para ulama menulis, di dlm hati Rasulullah saw ada satu kesedihan dan itulah kesedihan krn menginginkan petunjuk utk umat manusia. Krn hal ini baginda sering menderita dan menangis. (Ayat) Semoga aku dikorbankan utk Allah (siapa yg berkata) “Wahai rasulKu terkasih, khuatirlah ttg petunjuk bagi umat manusia sebnyk yg kau mahu, ttpi ketika kau dtg padaKu, bahkan kosongkan hal itu dari hatimu. Hanya kau dan Aku. Hanya kau dan Aku. Tidak boleh ada yg lainnya.” Ada sekelompok besar org yg tidak solat sama sekali. Ttpi beberapa org yg melakukan solat, mrk sama sekali tidak punya keinginan utk memper baikki solatnya. 

Keinginan seorg wanita adalah agar rumahnya dihias spt ini dan itu. Karangan bunganya harus diletakkan spt ini, disana harus ada meja, harus ada sofa, harus ada meja utk teh, bajuku harus spt demikian. Bahkan kalian (lelaki) berkata, “Pekerjaan dan kenderaanku harus spt begini dan begitu.” Tuhanku juga berkata, mari kita hubungkannya dgn hadis, “Wahai keturunan Adam, lihatlah bgmn kalian mempercantik diri utk org lain. Percantikkanlah juga diri kalian utkKu.” Ketika aku dtg, aku mtidak mahuti bajuku. Jika aku mahu, aku boleh dtg dgn bajuku yg biasa, apa perbezaannya? Kalian dtg utk mendgrkan Tariq Jameel, bukan bajunya. 

Tapi dlm fikiran seorg lelaki “Aku akan bertemu org ramai, jadi aku harus berpakaian rapi.” Jadi Allah menegur kita, “Wahai ciptaanKu, kalian mempercantikkan diri utk org lain, percantik jugalah dirimu utkKu.” Aku sgt terkejut, setiap helai dedaunan memuji Tuhanku, Ketujuh2 petala langit dipenuhi oleh malaikat yg bersujud kpdNya. Allah berfirman kpd kita “Kalian (manusia) sujudlah kpdKu, krn sujud kalian paling menyenangkan bagiKu.” Ketika kalian menempatkan kepala di lantai dan berkata “Subhana Rabbiyal a’laa… maka Allah menjadi bahagia.” 

Apa yg diminta dari setiap lelaki dan wanita? Lakukanlah ibadah kalian dgn fikiran yg kosong (dari hal-hal duniawi). Solat spt ini harus dipelajari. 50% org bahkan tidak khusyuk sama sekali. Mrk yg tidak khusyuk tidak sedar sdg berdiri di hadapan siapa. Kesimpulan dari kehidupan Rasulullah adalah 2 hal yg diucap kan seblm meninggalkan dunia ini. “Wahai umatku, jgn lupakan solat.” Perkara lainnya akan dtg perlahan2 tapi 2 hal yg harus kalian pelajari dan lakukan, kemudian keseluruhan iman baru akan menyatu ke dlm tmptnya. Pertama mendirikan solat dan kedua menyempurnakan akhlak yg baik. (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment