Saturday, January 31, 2015

KEHINAAN MENJADI TAKDIR MEREKA

Masyarakat dimana kezaliman menjadi hal yg biasa merupakan sebuah keajaiban jika peraturan ttp bertahan. Ali r.a berkata “Peraturan boleh berfungsi dgn adanya kekafiran tapi tidak dgn adanya kezaliman.”  Ketika penindasan terjadi dlm masyarakat, Allah berpaling sehingga mrk menjadi yatim piatu, terhina dan direndahkan. Bencana tidak disbbkan oleh elektrik dan gas. Penyebab terbesar terjadinya bencana disbbkan org2 dlm masyarakat kita adalah org2 zalim. Org2 miskin berbuat zalim, org2 kaya berbuat zalim, org desa berbuat zalim, org kota berbuat zalim, pemerintahan dan polis dtg kemudian, yg terpenting adalah akar kezaliman telah mengakar dan terukir dlm masyarakat kita smpi smpi ketika seseorg melakukan kezaliman, dia tidak sedar bahawa dirinya sdg berbuat dosa. 

Selagi meminum minuman keras, seseorg sedar bahawa dirinya sdg melakukan dosa,  ketika berzina, seseorg sedar bahawa dirinya sdg melakukan dosa, tapi ketika menipu seseorg, dia tidak sedar bahawa dirinya sdg melakukan dosa. Ada 3 hal yg menghancur kan dan merosak peradaban. Sygnya ke32 hal tersebut terjadi di negaraku. Bgmn mungkin aku mengeluh ttg pemimpin dan perti politik, s'mtara para pedagang dan peniaga juga bersalah krn dosa itu? Pertama kezaliman…. kezaliman … kezaliman… sebuah masyarakat dimana di dlmnya ada kezaliman, mrk telah melepaskan hak mrk utk ttp hidup. Kedua berbohong … berbohong… berbohong… Sebuah masyarakat dimana terjadi kebohongan, mrk telah melepaskan hak mrk utk menjadi terhormat. Kehinaan menjadi takdir mrk. Rasulullah saw bersabda “Haruskah aku memberitahu kalian ttg dosa besar?” 

Para sahabat berkata “Ya… Apa saja?” Dia saw bersabda “Melakukan syirik, membunuh seseorg, tidak patuh kpd org tua…” Ketika menyabdakan ini, Rasulullah sdg bersandar… Kemudian baginda duduk tegak dan bersabda “Skrg haruskah aku memberitahu kalian…” Pertama dia bersandar, kemudian duduk tegak… “dan berbohong… dan berbohong… dan berbohong… dan berbohong…” Baginda terus menerus mengulang kata2 ini smpi para sahabat berkata: “Kami harap dia berhenti (mengulang2 nya).” 

Dlm riwayat lainnya disebutkan: “Bersaksi dgn dusta… bersaksi dgn dusta… Pergilah ke pengadilan Pakistan, kalian akan melihat bnyk org disuap utk melakukan kesaksian palsu dan berkata, “Siapapun yg ingin kalian salahkan, tidak masalah buat kami.” Jadi nombor satu ialah kezaliman, sebuah negara zalim tidak dpt bertahan dlm kehormatan, kehinaan menjadi takdirnya. Nombor dua ialah kebohongan. Ada kutukan yg dahsyat kpd org2 yg melakukannya. Rasulullah saw bersabda, “Berbohong mengarah pada kehancuran, s'mtara kejujuran mengarah pada kebebasan.” 

Anak2 kita berbohong, ibu kita berbohong, ayah berbohong, saudara berbohong … kebohongan ahli politik dtg kemudian, pedagang berbohong, penjual berbohong, kumpulkan 10 juta org Pakistan bersama2 dan kalian tidak akan menemukan satu org pun yg jujur. Ke3 Curang, menipu, tidak jujur, khianat ini ada bnyk nama utk dosa yg sama. Menipu, curang, pemalsuan, tidak jujur. Masyarakat dimana di dlmnya ada kecurangan, pemalsuan, tidak jujur, menipu, nasib buruknya menjadi begitu pasti spt pastinya matahari yg terbenam. 

Layaknya mrk spti sebuah matahari yg tidak boleh dibawa bersinar kembali, begitu juga Tiada yg boleh mengangkat masyarakat itu dari kehinaan. Tidak peduli berapa bnyk pemimpin yg dtg utk berkuasa, selagi 3 perkara ini ada dlm masyarakat iaitu pertama org2 berbuat zalim, kedua org2 berbohong dan ke3 org2 tidak jujur, curang, memalsukan… dgn begitu Tiada kekuatan di dunia yg dpt membawa mrk pada kehormatan. Kehinaan menjadi takdir mrk. (M Tariq Jamil).

No comments:

Post a Comment