Saturday, January 18, 2014

JANGAN MELAMBATKAN SOLAT KE AKHIR WAKTU

"Mungkin ker barang aku terjatuh di dalam kubur adik aku" kata hati seorang perempuan. Dia baru saja ditinggal mati oleh adik lelakinya. Sesampai di rumah setelah mengikuti proses pemakaman, dia menyedari bahawa ada barangnya yang hilang.

Hatinya bingung antara kembali ke tempat pemakaman untuk mencari barangnya tersebut, atau membiarkan ghaib begitu saja. Setelah dipertimbangkan masak-masak perempuan itu memutuskan untuk mencari barang tersebut sebab barang itu sangat berharga baginya. Lalu dia meminta tolong kepada salah seorang sahabatnya untuk menggali kubur adiknya itu.

Kemudian, perempuan tersebut menuju ke tempat pemakaman bersama sahabatnya untuk menggali kuburan adiknya. Setelah digali, barang tersebut benar-benar terdapat di dalam kuburan itu. "Syukurlah, dapat jugak berjumpa barang tu" kata perempuan tersebut.

Setelah bertemu barangnya, tiba-tiba terdetik keinginan dari perempuan tersebut untuk mengetahui keadaan adiknya yang sudah berbaring di liang lahat. Lalu, dia membuka liang lahat adiknya itu dan alangkah terkejutnya dia, di dalam liang lahat tersebut dia melihat pancaran api. Dia pun langsung menutup kembali liang lahat tersebut dan bergegas pulang.

Sesampainya di rumah, dia menemui ibunya dan bertanya, "Mak, apakah yang telah dikerjakan adikku semasa hidupnya?”

Lalu, Ibunya menjawab, "Mengapa kamu bertanya macam itu?”

"Mak, aku melihat di dalam liang lahat adik terdapat pancaran api”

Dengan wajah sedih, ibunya memberitahu, "Dahulu, adik kau sering kali mengerjakan solat ketika hampir luput masanya, mengerjakan solat tidak berwudhu terlebih dahulu dan gemar mencuri tahu rahsia jiran tetangga lalu menyebarluaskan rahsia tersebut".

No comments:

Post a Comment